Bu dersin amacı; öğrencilerin Klasik Türk Edebiyatı’nı oluşturan temel kaynakları ve edebi bir ürünün iç ve dış yapısını tanıyarak şiirin iç dünyasına nüfuz edebilmesidir.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 09:00-12:00 3C 04-06.
Görüşme Saatleri ve Yeri
PERŞEMBE 12:00-13:00 4A -15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım, araştırma, tartışma ve uygulama.
Temel Kaynaklar
- Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi, (Haz. Mehmet Aça, Haluk Gökalp, İsa Kocakaplan), 1. Baskı, Kriter Yay., İstanbul 2009.
- Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara.
- Aşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Klasik şiirin iç ve dış yapısı
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
Klasik şiirin iç ve dış yapısı
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Nazım şekilleri ve türleri
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
Nazım şekilleri ve türleri
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Nazım şekilleri ve türleri
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Divan edebiyatı düz yazı türleri
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Divan edebiyatı düz yazı türleri
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
16. yy. tezkireleri hakkında genel bilgi
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
17. yy. tezkireleri hakkında genel bilgi
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
18.-19. yy. tezkireleri hakkında genel bilgi
Sözlü anlatım, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
Örnek metin okuma
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Örnek metin okuma
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Örnek metin okuma
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
ÖÇ1. Klasik şiirin iç ve dış yapısını tanır.
ÖÇ-2
ÖÇ2. Klasik şiiri nazım şekli ve türü açısından inceler.
ÖÇ-3
ÖÇ3. Divan Edebiyatı’nın düzyazı türlerini tanır.
ÖÇ-4
ÖÇ4. Divan Edebiyatı’nın düzyazı türlerinden tezkireler hakkında çalışmalar yapar.
ÖÇ-5
ÖÇ5. Klasik şiirin ve düz yazının iç dünyasını tanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.