Bu dersin amacı; Klâsik edebiyat retoriğine dair eski ve yeni literatürün tanıtılması, şekle ve içeriğe dair retorik özelliklerin örneklerle incelenmesidir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma günü 14.00-17.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma günü 17.00-17.30 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatım, tartışma ve uygulama.
Temel Kaynaklar
- Bilgegil, Kaya, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbul 1989.
- Dilçin, Cem, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1983.
- İpekten, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 1997.
- Macit, Muhsin-Uğur Soldan, Edebiyat Bilgi ve Teorileri El Kitabı, Ankara 2004.
- Saraç, Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgat, Gökkubbe Yay., İstanbul, 2004.
- Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi, (Haz. Mehmet Aça, Haluk Gökalp, İsa Kocakaplan), 1. Baskı, Kriter Yay., İstanbul 2009.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Nazım Biçimi ve Türünün Tanımı, Nazım Birimi (Mısra, Beyit, Dörtlük vb.)
ÖÇ1. Türk klâsik edebiyatının estetik birikimini tanır.
ÖÇ-2
ÖÇ2. Klâsik edebiyat retoriğine dair eski ve yeni literatürü tanır.
ÖÇ-3
ÖÇ3. Şekle ve içeriğe dair retorik özellikleri örneklerle inceler.
ÖÇ-4
ÖÇ4. Nazım ve nesir türlerini belirleyen öğeleri yöntem açısından karşılaştırır.
ÖÇ-5
ÖÇ5. Edebiyat bilgive teorileri hakkında bilgi edinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.