Bu dersin amacı; tasavvufun bir öğreti olarak doğuşu ve gelişiminin öğrenilmesi, Anadolu sahası "Zümre Edebiyatları"nın teşekkülü ve öğrencilerin tasavvufla ilgili şiirleri kavrayabilmesidir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, okuma ve tartışma.
Temel Kaynaklar
-Köprülü, Fuat (1981), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, (4.baskı), Ankara.
-Schimmel, Annemarie (2000), Tasavvufun Boyutları, Kırkambar, İstanbul.
-Kara, Mustafa (1999), Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah, İstanbul.
-Ocak, Ahmet Yaşar (2000), Türk Sufiliğine Bakışlar, İletişim, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanımı: Kapsamı, amacı, önemi, kural ve gerekleri
Anlatım ve okuma
2. Hafta
Tasavvuf terimi
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
3. Hafta
Tasavvufun tanımı
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
4. Hafta
Tasavvuf nazariyesi
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
5. Hafta
Tasavvufun menşei
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
6. Hafta
Tasavvufun gelişimi
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
7. Hafta
İslamiyet'te tasavvuf
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
Türk edebiyatında tasavvuf
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
10. Hafta
Ahmet Yesevi dönemi
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
11. Hafta
Tasavvufun Anadolu'ya girişi ve gelişimi
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
12. Hafta
Yunus Emre'nin fikrî ve edebî şahsiyeti
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
13. Hafta
14/16. yy. tasavvuf şiirinden örnekler
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
14. Hafta
18. yy. tasavvuf şiirinden örnekler
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
15. Hafta
Araştırma sonuçlarının sunumu
Sunum
16. Hafta
Araştırma sonuçlarının sunumu
Sunum
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ1. "Tasavvuf"u tanımlayabilmek.
ÖÇ-2
ÖÇ2. Tasavvufun kaynağı ve gelişimini kavrayabilmek.
ÖÇ-3
ÖÇ3. Anadolu'da ve Türkistan'da tasavvufun ortaya çıkışı ve sebeplerini anlayabilmek.
ÖÇ-4
ÖÇ4.Türk fikri hayatında tasavvuftan kaynaklanan diğer yollar ve edebi akımları tanıyabilmek.
ÖÇ-5
ÖÇ5. Tasavvufun önemli temsilcilerini ve eserlerini inceliyebilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.