Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı(Yüksek Lisans)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MESNEVİDEN ROMANA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEY0008 MESNEVİDEN ROMANA 3/0/0 SA Türkçe 8
Dersin Amacı
Modern Türk Edebiyatının gelişim sürecinin belirlenmesinde mesnevîler ile roman ve öykü arasında kurulacak bağ için klâsik metinlerin bu bağlamda okunması gerekmektedir. Geçmişten geleceğe uzanacak kültür atlasımızda bu tür incelemeler ve karşılaştırmalar önem kazanmaktadır.

 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 16.00-19.00 saatleri arasında CATS sanal sınıfta gerçekleştirilecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
Temel Kaynaklar A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YKY Yay., İstanbul 1999

M.Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, YKY. Yay. İstanbul 2000

Türk Dili Dergisi,Türk şiiri özel sayısı, TDK, Ankara 1986

 
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Mesnevi nazım şeklinin kaynağı, tarihi gelişimi ve türleri anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
2. Hafta Arap ve fars edebiyatındaki ilk örnekler anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
3. Hafta Türk edebiyatındaki ilk mesnevi örnekleri anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
4. Hafta Mevlana ve Mesnevi anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
5. Hafta Arap, Fars ve Türk edebiyatlarında Leyla ve Mecnun anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
6. Hafta Leyla ve Mecnunun geniş tahlili-aşık ve maşuk dilinden murabbalara göre müteal aşkın konumu anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
7. Hafta Şeyh Galip ve Hüsn ü Aşk anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
8. Hafta Vize Vize
9. Hafta Türk Edebiyatında Battalnameler anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
10. Hafta Türk Edebiyatında Gazavatnameler anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
11. Hafta Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman Geleneği anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
12. Hafta Mesnevi Türünden Roman Türne Geçiş anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
13. Hafta Türk Edebiyatında Çeviri Hareketleri ve Roman Çevirileri anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
14. Hafta 19. Yüzyıl Türk Edebiyatında İlk Roman Örnekleri anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
15. Hafta Mesnevi ve Roman Türlerinin Karşılaştırmalı İncelemesi anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 60
Derse Devam / Katılım 1 20
Kanaat 1 20


ÖÇ-1Öğrenci, Mesnevi türünü tanır, örneklerini yorumlar.
ÖÇ-2Türk edebiyat geleneği içinde mesnevinin yerini bilir ve yorumlar.
ÖÇ-3Roman türünün edebiyatımızdaki yerini bilir ve analiz eder.
ÖÇ-4Mesnevi türü ile roman türünden örnekleri karşılaştırır ve analiz eder.
ÖÇ-5Türk edebiyatının klasik ve modern dönemlerinin birbirleriyle olan bağını tartışır ve yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5