1. Kıpçak Türklerini ve Kıpçak Türkçesini tanıtmak.
2. Kazak Türklerini ve Kazak Türkçesininin başlıcak fonetik özelliklerini öğretmek.
3.Kazak Türkçesininin başlıca morfolojik özelliklerini öğretmek.
4. Kazak Türkçesi metinlerini okuyabilme ve anlayabilmelerini sağlamak.
5. Kazak edebiyatının başlıca temsilcilerini tanıtmak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz, okuma
Temel Kaynaklar
1. Koç, K., Doğan, O., Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
2. İmankızı, T., Ahtay, G., Abjan, G., Kazak Tilin Üyreneyik, Ankara, 2000.
Diğer Kaynaklar
1. Koç, K., Bayniyazov, A., Başkapan, V., Kazakşa-Türikşe Sözdik, Türkistan, 2003.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kıpçak grubu Türk lehçeleri ve Türk lehçeleri arasındaki yeri
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Kazakistan Türkleri ve Kazak Edebiyatı
Anlatım, soru-cevap
3. Hafta
Kazak Türkçesi alfabesi ve başlıca fonetik özellikleri
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Kazak Türkçesi başlıca morfolojik özellikleri (isim çekimi)
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Kazak Türkçesi başlıca morfolojik özellikleri (fiil çekimi)
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Kazak Türkçesi başlıca morfolojik özellikleri (fiil çekimi)
Anlatım, soru-cevap
7. Hafta
Kazak Türkçesi başlıca morfolojik özellikleri (fiil çekimi)
Anlatım, soru-cevap
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış basit metinler (Kendini tanıtma)
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
10. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış basit metinler (Ailesini tanıtma, bir günde yaptıklarını anlatma)
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
11. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış edebi metinler
M. Avezov - Abay Jolı romanı
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
12. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış edebi eserlerden örnekler
M. Avezov - Abay Jolı romanı
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
13. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış edebi eserlerden örnekler
İliyas Esenberlin - Köşpendiler romanı
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
14. Hafta
Kazak Türkçesiyle yazılmış edebi eserlerden örnekler
İliyas Esenberlin -Köşpendiler romanı
Okuma, anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
0
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Kıpçak Türklerini ve Kıpçak Türkçesini tanır.
ÖÇ-2
2. Kazak Türklerini ve Kazak Türkçesininin başlıcak fonetik özelliklerini bilir.
ÖÇ-3
3.Kazak Türkçesininin başlıca morfolojik özelliklerini bilir.
ÖÇ-4
4. Kazak Türkçesi metinlerini okuyabilir ve anlayabilir
ÖÇ-5
5. Kazak edebiyatının başlıca temsilcilerini tanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.