1. Türkoloji araştırmalarının tarihini öğretmek.
2. Batılı Türkologları tanıtmak.
3. Türkoloji meselelerini öğretmek.
4. Türk Lehçeleri araştırmalarını tanıtmak.
5. Türk Lehçeleri tasniflerini ve başlıca lehçe gruplarının özelliklerini öğretmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 16.00-19.00, 1B16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap.
Temel Kaynaklar
1. Eren, H. Türklük Bilimi Sözlüğü I, Ankara, 1996.
2. Baskakov, A.N., Vvedeniye v izuçeniye tyurkskih yazıkov, Moskva, 1969.
Diğer Kaynaklar
1. Kaydarov, A., Orazov, M., Türklük Bilgisine Giriş, (çev. Vahit Türk), İstanbul, 2010.
2. Kononov, A. N. Türk Dili Araştırmaları Tarihi (Çeviren: Dr. Kenan Koç), Multilingual Yay., İstanbul 2006.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Alatay dilleri teorisi, Türkoloji bilimi, tanımı, tarihi
Anlatım
2. Hafta
Türk-Moğol dil akrabalığı
Anlatım
3. Hafta
Batıda ve Rusya'da Türkoloji araştırmaları
Anlatım
4. Hafta
Türk lehçeleri tasnifleri
Anlatım
5. Hafta
Tarihi Türk şiveleri (Türkçenin tarihi dönemleri)
Anlatım
6. Hafta
Eski Türkçe dönemi (Göktürk, Uygur)
Anlatım
7. Hafta
Eski Türkçe dönemi (Karahanlı, Harezm, Çağatay)
Anlatım
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Çağdaş Türk lehçe grupları
Anlatım, soru-cevap
10. Hafta
Oğuz grubu ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap
11. Hafta
Karluk grubu ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap
12. Hafta
Kıpçak grubu ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap
13. Hafta
Kırgız grubu ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap
14. Hafta
Tatar grubu ve özellikleri
Anlatım, soru-cevap
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Türkoloji araştırmalarının tarihini genel çizgileriyle bilir.
ÖÇ-2
2. Batılı Türkologları (Avrupa, Amerika ve Sovyet) tanır.
ÖÇ-3
3. Türkoloji meselelerini bilir.
ÖÇ-4
4. Türk Lehçeleri araştırmalarınını ve sorunları bilir.
ÖÇ-5
5. Türk Lehçeleri tasniflerini ve başlıca lehçe gruplarının özelliklerini bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.