Dersin amacı fiziksel çevrenin gelişiminde ütopyacı yaklaşımın etkilerini kentsel ve mimari ölçekte değerlendirmektir.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
PROF DR EVREN ENGİNÖZ
Asistanlar
YOK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09:00-12:00, 1B-01
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 14:00-16:00, Ataköy Yerleşkesi, 2c-11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Ders teorik olarak sunum şeklinde verilecektir. Öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak amacıyla dersler seminer şeklinde tartışma ortamı yaratılarak sürdürülecektir.
Temel Kaynaklar
-
Benevolo, L., The Origins of Modern Town Planning, Cambridge: MIT Press, 1971.
Dostoğlu, N. T., “Ütopya, Kent ve Mimarlık Üzerine Düşünceler”, Arredamento Mimarlık, 5: 73-76, 2001.
Fishman, R., Urban Utopias in the Twentieth Century: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright and Le Corbusier, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.
Kostof, S., The City Assembled, The Elements of Urban Form Through History, London: Thames and Hudson, 1999.
Manuel, F. E. ve Manuel, F. P., Utopian Thought in the Western World, Cambridge, Mass: The Belknap Press of Harvard University Press, 1979
Rossi, A., The Architecture of The City, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.
Rowe, C. ve Koetter, F., Collage City, Cambridge: M.I.T. Press, 1978.
Diğer Kaynaklar
-
Alexander, C., Isikiwa, S., Silverstein, M., A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, New York: Oxford University Press, 1977.
Broadbent, G., Emerging Concepts in Urban Space Design, London and New York: Van Nostrand Reinhold International, 1995.
Choay, F., The Modern City: Planning in the 19th Century, New York: George Braziller, 1969.
Evans, R., "Bentham's Panopticon", Architectural Association Quarterly, v.3, n.2, April/July 1971.
Fourier, C., Design for Utopia: Selected Writings of Charles Fourier, New York: Schocken Books, 1971.
Gottschalk, S. S., Communities and Alternatives, Cambridge, Mass.: Schenkman Publishing Company Inc., 1975.
Hardy, D., Alternative Communities in Nineteenth Century England, Londra ve New York: Longman Group Ltd., 1979.
Henket, H.-J. & Heynen, H., Back from Utopia: The Challenge of the Modern Movement, Rotterdam: 010 Publishers, 2002.
Lynch, K., The Image of The City, Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1960.
Mumford, L., "Utopia, the City and the Machine", Daedalus 94, Bahar 1965.
Owen, R., A New View of Society, 3. Makale, Londra: Richard Taylor and Co., 1813.
Vidler, A., 'News from the Realm of No-where', Oppositions, n.1, Eylül 1973.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin İçerik ve Amaçlarının Açıklanması
Derslikte sunum ve tartışma
2. Hafta
Ütopya Kavramının Tanımı ve Tarih İçindeki Gelişimi
Derslikte sunum ve tartışma
3. Hafta
Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
4. Hafta
Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
5. Hafta
Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
6. Hafta
Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
7. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
8. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
9. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
10. Hafta
Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları
Derslikte sunum ve tartışma
11. Hafta
Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri
Derslikte sunum ve tartışma
12. Hafta
Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri
Derslikte sunum ve tartışma
13. Hafta
Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım
Derslikte sunum ve tartışma
14. Hafta
Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım
Derslikte sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Final
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Etkin bir biçimde okuma, konuşma ve yazma becerilerini elde etme,
ÖÇ-2
Tarih içinde kentsel ve mimari süreçlerle ilgili bilgi edinme ve yorum yapabilme,
ÖÇ-3
Açık ve net soru geliştirme, düşünceyi ifade için soyut kavramları kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme,
ÖÇ-4
Mimari tasarım ve kentsel planlama süreçlerinin geleceğe yönelik projeksiyonlar olması nedeniyle mimarlığın ve kent planlamanın vazgeçilmez bir boyutunu oluşturan ütopya kavramını anlama,
ÖÇ-5
Gelecek için planlama, programlama ve tasarım yapabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Özgün bir akademik / bilimsel çalışmayı yapabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)