Aydınlatma- Temel bilgiler, aydınlatmanın türleri; fotometrik büyüklükler, yasalar; görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapma ışık kaynakları, vb.); yapma aydınlatma sistemleri hakkında bilgilere sahip olma ve uygulama..
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. ESİN KASAPOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Önceden randevu alınarak belirlenir
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, uygulama ve sınavlar.
Temel Kaynaklar
Anon, (1994), “Code For Interior Lighting”, CIBSE.
Anon, (1992), “Handbuch für Beleuchtung”, Ecomed-Fachverlag.
Berköz, E., Küçükdoğu, M., (1975), “Mimari Aydınlatma Ders Notları”, İstanbul, İTÜ Mimarlık Fakültesi.
Robbins, C.L., (1986), “Daylighting-Design and Analysis”, New York, Van Nostrand Reinhold Company.
Lam, M.C.W., (1986), “Sunlighting- As Formgiver For Architecture”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Steffy, G.R., (1990), “Architectural Lighting Design”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Moore, F., (1991), “Concepts and Practice of Architectural Daylighting”, New York, Van Nostrand Reinhold.
Hopkins, R.G., Petherbridge, P., Longmore, J., (1966), “Daylighting”, London, Heinemann.
Eskenazi, M., (1970), “Aydınlatma Notları”, İstanbul, Matbaa Teknisyenleri Basımevi.
Özkaya, M., (1972), “Aydınlatma Tekniği”, İstanbul, İTÜ Matbaası.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı
Teori
2. Hafta
Aydınlatma konusunda temel bilgiler (aydınlatma türleri, fotometrik büyüklükler, görsel konfor)
Teori
3. Hafta
Aydınlatma konusunda temel bilgiler (aydınlatma türleri, fotometrik büyüklükler, görsel konfor)
Teori
4. Hafta
Aydınlatma konusundaki yasa ve yönetmelikler
Teori
5. Hafta
Işık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapma ışık kaynakları, vb.
Teori
6. Hafta
Işık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapma ışık kaynakları, vb.
Teori
7. Hafta
Işık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapma ışık kaynakları, vb.
Teori
8. Hafta
Ara Sınav
Değerlendirme
9. Hafta
Yapma aydınlatma sistemleri
Teori
10. Hafta
Proje geliştirme (yapma aydınlatma sistemleri)
Uygulama
11. Hafta
Proje geliştirme (yapma aydınlatma sistemleri)
Uygulama
12. Hafta
Proje geliştirme (yapma aydınlatma sistemleri)
Uygulama
13. Hafta
Proje geliştirme (yapma aydınlatma sistemleri)
Uygulama
14. Hafta
Genel değerlendirme
Uygulama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Final
1
70
ÖÇ-1
Bina servis sistemlerinden elektrik tesisatı ve aydınlatma sistemleri hakkında bilgi verme,
ÖÇ-2
Yapılarda elektrik ve aydınlatma tesisatı tasarımını anlama, değerlendirme, seçme ve mimari tasarım ile bütünleştirme becerisi kazandırma.
ÖÇ-3
Elektrik tesisatını oluşturan öğeler. (Aydınlatma sistemi, elektrik enerjisi ile çalışan diğer sistemler.); aydınlatma hesap yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma.
ÖÇ-4
Aydınlatma sisteminin kuruluşu ve tesisatı; trafolar, panolar, güç dağıtım sistemleri; elektrik tesisatının projelendirilmesi.
ÖÇ-5
Binalarda aydınlatma ve elektrik tesisatı alt sisteminin Mimari proje ve diğer alt sistemlerle entegrasyonunu sağlama..
Program Çıktıları
PÇ-1
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-2
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-3
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-4
Mimari mühendislik alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olma
PÇ-7
Mimari mühendislik alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-8
Mimari mühendislik alanı çerçevesinde proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma,