Tarihi bir yapının rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin ve rölöve raporlarının hazırlanabilmesi için gerekli, ölçme bilgisi, araştırma yöntem ve kaynakları, geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konularında bilgi sahibi olma, tarihi bir yapının, tipoloji, malzeme ve yapım tekniklerinden yola çıkarak benzerleri içerisindeki konumunu değerlendirebilme ve tarihlendirebilme, tarihi bir yapı ile ilgili belge ve fiziksel verilerden yola çıkarak farklı dönemlerin tanımlama konusundaki problemleri çözme becerisine sahip olma, malzeme ve strüktürel bozulmalarla ilgili ileri düzeyde bilgileri değerlendirebilme ve bozulmaların giderilmesinde uygun teknikleri kullanabilme yetkinliklerinin öğrenciye kazandırılması.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nisa Semiz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Gezi, Öğrenci çalışmalarının tashihi.
Temel Kaynaklar
Ahunbay, Z.,2004, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 2004 (3. baskı)
Akın, N.,2004, “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire) Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
Ashurst, J., 2006, Conservation of Ruins (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Ashurst, J.; Ashurst, N., 1988, Practical Building Conservation, English Heritage Technical Handbook (v.1-5), Gower Publishing Ltd
Denslagen, W., 1994, Architectural Restoration in Western Europe: Controversy and Continuity, Amsterdam,
Dimes, F.G.; Ashurst, J., 1998, Conservation of Building and Decorative Stone (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 2nd edition
Bektaş, C., 1992, Koruma-Onarım, İstanbul, YEM Yay.
Erder, C.,1999, Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı)
Erder, C.,2007, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı)
Erder, C., 1977,“Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara, s. 167-190.
Ersen, A.; Güleç, A.; Alkan, N. (danışmanlar), 2008, KUDEB Yönetmeliği ve Evrensel Koruma İlkeleri Çerçevesinde Bakım-Onarım İzinleri, Kriterleri-Önerileri, İBB KUDEB Restorasyon ve Konservasyon Laboratuvarı Yayınları:1
Feilden, B., 2003, Conservation of Historic Buildings, Third Edition (Conservation of Historic Buildings), Architectural Press, 3rd edition
Forsyth, M., 2007, Structures & Construction in Historic Building Conservation (Historic Building Conservation), Wiley-Blackwell
Forsyth, M., 2007, Understanding Historic Building Conservation (v. 1), Wiley-Blackwell; 1st edition
Forsyth, M., 2008, Materials & Skills for Historic Building Conservation (v. 3), Wiley-Blackwell
Ersen, A.,1996,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”, Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., s. 125-127.
Hearn, M. F. (Ed.), 1995, The Architectural Theory of Viollet-le-Duc. Readings and Commentary, Boston MIT, 1990 (1995/3.baskı).
ICOMOS (Ed.), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, Monuments and Sites I, Münih
Jokilehto, J., 2002, History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Tapan, M., 2007, Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul, Mimarlar Odası, 2007.
Torraca, G., 1988, Porous Materials Building: Materials Science for Architectural Conservation, ICCROM; 3rd. ed edition
Weaver, M., 1997, Conserving Buildings: Guide to Techniques and Materials, Revised Edition (Paperback), Wiley; 1st edition
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders Tanıtımı
Anlatım
2. Hafta
Belirlenen Yapı ile ilgili Araştırma
Eleştiri ve Değerlendirme
3. Hafta
Alan Gezisi- Alan Çalışmalarının Tamamlanması
Eleştiri ve Değerlendirme
4. Hafta
Rölöve ve Analiz Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
5. Hafta
Rölöve ve Analiz Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
6. Hafta
Rölöve ve Analiz Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
7. Hafta
Rölöve ve Analiz Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
8. Hafta
I. Ara Jüri
I. Ara Jüri
9. Hafta
Restitüsyon Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
10. Hafta
Restitüsyon Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
11. Hafta
Restitüsyon Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
12. Hafta
II. Ara Jüri
II. Ara Jüri
13. Hafta
Restorasyon ve Yeniden Kullanım Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
14. Hafta
Restorasyon ve Yeniden Kullanım Çalışmaları
Eleştiri ve Değerlendirme
15. Hafta
Final Jürisi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
50
Derse Devam / Katılım
1
20
Ara jüri
2
30
ÖÇ-1
Tarihi bir yapının rölöve çizimlerinin bilimsel yöntemlerle hazırlanabilmesi için gerekli ölçme bilgisi sahibi olma.
ÖÇ-2
Tarihi bir yapının restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanabilmesi için gerekli araştırma yöntemleri ve kaynakları, geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konularında bilgi sahibi olma.
ÖÇ-3
Tarihi bir yapının, tipolojik karşılaştırmalarını yapabilme, malzeme ve yapım tekniklerinden yola çıkarak benzerleri içerisindeki konumunu değerlendirebilme ve tarihlendirebilme, tarihi bir yapı ile ilgili belge ve fiziksel verilerden yola çıkarak farklı dönemlerin tanımlama konusundaki problemleri çözme becerisine sahip olma.
ÖÇ-4
Malzeme ve strüktürel bozulmalarla ilgili ileri düzeyde bilgileri değerlendirebilme ve bozulmaların giderilmesinde uygun teknikleri kullanabilme.
ÖÇ-5
Tarihi bir yapının hasarlarını ve koruma sorunlarını tespit edebilme ve bunların giderilmesine yönelik olarak uygun koruma yaklaşımlarını ve restorasyon tekniklerini belirleyebilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,