Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Tarihi ve Restorasyon Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ

TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0316 TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 5
Dersin Amacı
Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler, malzemelerin türlerine göre ve yapıdaki konumlanmalarına göre problemlerinin saptanmasında ve belgelenmesinde kullanılan yöntemler, malzeme koruma ve restorasyonda kullanılan teknik ve yöntemler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, tarihi yapılardaki malzemelerin ve problemlerinin tespitine yönelik analizlerin laboratuvar ortamında gerçekleştirilmesi, malzeme restorasyon tekniklerinin uygulamalı olarak tanıtılması, malzeme bozulmalarını, tanı ve koruma yöntemlerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme yeterliliklerinin öğrenciye kazandırılması.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Laboratuvar, Gezi, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar Ashurst, J., 2006, Conservation of Ruins (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Ashurst, J.; Ashurst, N., 1988, Practical Building Conservation, English Heritage Technical Handbook (v.1-5), Gower Publishing Ltd
Dimes, F.G.; Ashurst, J., 1998, Conservation of Building and Decorative Stone (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 2nd edition
Ersen, A.; Güleç, A.; Alkan, N. (danışmanlar), 2008, KUDEB Yönetmeliği ve Evrensel Koruma İlkeleri Çerçevesinde Bakım-Onarım İzinleri, Kriterleri-Önerileri, İBB KUDEB Restorasyon ve Konservasyon Laboratuvarı Yayınları:1
Feilden, B., 2003, Conservation of Historic Buildings, Third Edition (Conservation of Historic Buildings), Architectural Press, 3rd edition
Forsyth, M., 2007, Structures & Construction in Historic Building Conservation (Historic Building Conservation), Wiley-Blackwell
Forsyth, M., 2007, Understanding Historic Building Conservation (v. 1), Wiley-Blackwell; 1st edition
Forsyth, M., 2008, Materials & Skills for Historic Building Conservation (v. 3), Wiley-Blackwell
Jokilehto, J., 2002, History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 1st edition
Torraca, G., 1988, Porous Materials Building: Materials Science for Architectural Conservation, ICCROM; 3rd. ed edition
Weaver, M., 1997, Conserving Buildings: Guide to Techniques and Materials, Revised Edition (Paperback), Wiley; 1st edition
 
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı Ders
2. Hafta Tarihi yapılarda malzeme kullanımı, tarihi yapı malzemelerinin özellikleri ve kaynakları, Tarihi yapılarda malzeme özelliklerinin tespit edilmesinin koruma çalışmalarındaki önemi, Ders, laboratuvar uygulaması
3. Hafta Tarihi bir yapıda malzeme örneklerinin toplanma süreci ve yapılması gerekli olan laboratuvar analizlerin tanıtılması: gözeneklilik, dayanıklılık, harç bileşenleri analizleri vb. Ders, laboratuvar uygulaması
4. Hafta Malzeme ve strüktürde bozulma sebepleri: İklimsel bozulma sebepleri, depremler ve tarihi yapılar, Botanik, biyolojik ve mikrobiyolojik bozulma sebepleri, böcekler ve diğer zararlılar, insan kaynaklı bozulma sebepleri, tarihi yapıların iç yapısı Ders, laboratuvar uygulaması, Dönem Ödevi’nin dağıtılması
5. Hafta Koruma mimarının görevleri: tespit etme ve raporlama, araştırma, analiz ve kaydetme, tarihi yapılar için koruyucu bakım, yangın ve güvenlik, tarihi yapıların sıhhileştirilmesi Ders, laboratuvar uygulaması
6. Hafta Yapı ve malzeme koruma teknikleri: Yağmur suyunun uzaklaştırılması ve fazla nemin uzaklaştırılması, yeniden derzleme, sıva yenileme, çatı ve baca onarımı, yapı çevresindeki sorun kaynaklarının tespiti ve giderilmesi, Ders, laboratuvar uygulaması
7. Hafta Yapı ve malzeme koruma teknikleri (devam): doğramacılık ve demircilik işleri, Ders, laboratuvar uygulaması
8. Hafta Koruma konusunda başarılı birkaç uygulamanın gezilmesi Gezi, Gezi Raporunun Teslimi
9. Hafta Sınav Vize Sınavı, laboratuvar uygulaması
10. Hafta Başlıca taş türleri ve bu türlerde görülen bozulmalar, taş bozulmaları için kullanılan koruma teknikleri Ders, laboratuvar uygulaması
11. Hafta Taş bozulmaları için kullanılan koruma teknikleri (devam), kagir yapıların temizliği, korunması ve konsolidasyonu Ders, laboratuvar uygulaması
12. Hafta Ahşap türleri, ahşapta görülen bozulmalar, koruma teknikleri, Ders, laboratuvar uygulaması
13. Hafta Tarihi harç ve sıva türleri, bozulmalar ve koruma teknikleri Ders, laboratuvar uygulaması
14. Hafta Tarihi yapılarda tuğla kullanımı, ateş tuğlası ve kerpiç tuğlada bozulma ve koruma teknikleri, Metalin farklı kullanımları, bozulma türleri, bakım ve onarım uygulamaları Ders, Dönem Ödevi Teslimi
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 15
Kısa sınav(lar) 6 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 15
Derse Devam / Katılım 1 5
Gezi 1 5
Final 1 30


ÖÇ-1Tarihi yapılarda ve korumada kullanılan tarihi yapı malzemelerinin özellikleri ve kaynakları, taş, tuğla, harç, ahşap ve metal ağırlıklı olmak üzere tarihi yapı malzemelerinin ve strüktürlerin bozulma süreçleri konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-2malzemelerin türlerine göre ve yapıdaki konumlanmalarına göre problemlerinin saptanmasında ve belgelenmesinde kullanılan yöntemler, malzeme koruma ve restorasyonda kullanılan teknik ve yöntemler konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-3Venedik Tüzüğü’nün koruma teknikleri konusundaki kriterleri ışığında, sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, yeniden yapma, temizleme, taşıma yöntemleri, geleneksel ve yeni teknikler konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-4tarihi yapılardaki malzemelerin ve problemlerinin tespitine yönelik analizlerin laboratuvar ortamında gerçekleştirilmesi, temel tarihi yapı malzemelerinin (taş, tuğla, harç, ahşap ve metal) onarım ve koruma tekniklerini, malzeme bozulmalarını, tanı ve konservasyon yöntemlerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
ÖÇ-5Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5