Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Tarihi ve Restorasyon Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / GELENEKSEL STRÜKTÜREL SİSTEMLER VE SORUNLARI

GELENEKSEL STRÜKTÜREL SİSTEMLER VE SORUNLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0312 GELENEKSEL STRÜKTÜREL SİSTEMLER VE SORUNLARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 5
Dersin Amacı
Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri; bu tekniklerin tanımlı mimari dönem ve stillerle ilişkileri; strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler; strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler bu dersin kapsamını oluşturmaktadır. Derste, Anadolu’da yaygın olarak kullanılmış malzeme ve strüktürel sistemlere vurgu yapılmakla birlikte ilişki içinde bulunulan Ege ve Akdeniz Havzalarındaki uygarlıkların kullandığı diğer strüktürel sistemlere de yer verilmektedir. Derste, farklı malzemelerle (kerpiç, tuğla, taş, ahşap) inşa edilmiş yığma yapıların çeşitli yükler altındaki davranış biçimleri; yığma yapılardaki bozulmanın tespit edilme ve değerlendirilme yöntemleri; yığma yapıların sağlamlaştırılmasında kullanılan yöntemler; kargir üst örtüler (tonoz, kubbe); ahşap karkas yapılar, problemlerinin belirlenmesi ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler; zemin ve temellerdeki sorunların saptanması ve giderilmesi konuları detaylı olarak ele alınmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı ve tartışma
Temel Kaynaklar  Beckmann, P., Bowles, R., (2004) Structural Aspects of Building Conservation, Elsevier.
Diğer Kaynaklar Forsyth, M., (2008) Materials and Skills for Historic Building Conservation, Wiley-Blackwell.

Feilden,B., (2003) Conservation of Historic Buildings, Elsevier, Architectural Press.

Ünay, A.İ.,(2002)  Tarihi Yapıların Deprem Dayanımı, ODTÜ, Mimarlık Fakültesi Basım.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Strüktür kavramının tarihsel süreci Sözlü anlatım
2. Hafta Strüktürel davranış, malzemeler, sınıflandırma Sözlü anlatım
3. Hafta Strüktürlerin sistemlerin değerlendirilmesinin amaç ve felsefesi Sözlü anlatım
4. Hafta Yığma yapıların değerlendirilmesi. Genel dayanım özellikleri ve hasar nedenleri. Sözlü anlatım
5. Hafta Yığma yapıların onarım ve güçlendirme yöntemleri Sözlü anlatım
6. Hafta Yığma yapıların onarım ve güçlendirme yöntemleri, örnekler Sözlü anlatım
7. Hafta Ahşap yapıların değerlendirilmesi. Genel dayanım özellikleri ve hasar nedenleri Sözlü anlatım
8. Hafta Ahşap yapıların onarım ve güçlendirme yöntemleri, örnekler Sözlü anlatım
9. Hafta YIL İÇİ SINAVI
10. Hafta Dökme demir ve çelik yapılar ve sorunları güçlendirme yöntemleri Sözlü anlatım
11. Hafta Beton ve betonarme yapılar ve sorunları güçlendirme yöntemleri Sözlü anlatım
12. Hafta Geleneksel yapıların temellerinin sorunları Sözlü anlatım
13. Hafta Vaka çalışmaları, Kuzey ve İç Anadolu geleneksel strüktürler Vaka analizi
14. Hafta Vaka çalışmaları, Ege ve Akdeniz havzası geleneksel strüktürler Vaka analizi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
ÖÇ-2Strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3Strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
ÖÇ-4Geleneksel strüktürel sistemler ile ilgili edindiği temel bilgileri diğer disiplinler içerisinde uygulayabilme,
ÖÇ-5Ders kapsamında edindiği bilgilerle özgün bir bilimsel çalışma yapabilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5