Dünyada, Türkiye’de ve İstanbul’da koruma ve restorasyonla ilgili güncel konu ve gelişmelerin ele alınacağı bu derste, bu kapsama giren tek yapı, yapı grupları ya da çevrelerle ilgili (kent içi yerleşmeler, kırsal yerleşmeler ve arkeolojik alanlar gibi) güncel araştırma ve uygulamalar, koruma teknik ve yöntemleri ile ilgili son yenilikler, güncel kentsel dönüşüm uygulamaları, geleneksel strüktürel sistemler, malzemeler ve sorunları ile ilgili son gelişme ve yöntemler, kent morfolojisi ve tipolojisi ile ilgili güncel araştırmalar güncel kent tarihi çalışmaları, mimaride rölöve ile ilgili çağdaş teknik ve yöntemler, restorasyon ve korumada kullanılan çağdaş araçlar ve bu araçların kullanımı ile ilgili son gelişmeler, tarihi çevrelerde yeni yapı uygulamaları, endüstri arkeolojisi, alan Yönetimi, korumada sürdürülebilirlik, modern mimarlık mirasının koruma sorunları ve koruma uygulamaları, kültürel mirasın sunumunda yeni yaklaşımlar ve örnekleri konuları ders anlatımları ve seminerler şeklinde işlenecektir.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Ödev, Sunum
Temel Kaynaklar
Broto, C. (2000), Rehabilitated Buildings, Barcelona.
Ashurst, J. (2006), Conservation of Ruins (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Denslagen, W. (1994)Architectural Restoration in Western Europe: Controversy and Continuity, Amsterdam.
Ersen, A.; Güleç, A.; Alkan, N. (danışmanlar) (2008), KUDEB Yönetmeliği ve Evrensel Koruma İlkeleri Çerçevesinde Bakım-Onarım İzinleri, Kriterleri-Önerileri, İBB KUDEB Restorasyon ve Konservasyon Laboratuvarı Yayınları:1
Feilden, B., (2003), Conservation of Historic Buildings, Third Edition (Conservation of Historic Buildings), Architectural Press, 3rd edition
Forsyth, M. (2007), Structures & Construction in Historic Building Conservation (Historic Building Conservation), Wiley-Blackwell
Forsyth, M. (2007), Understanding Historic Building Conservation (v. 1), Wiley-Blackwell; 1st edition
Forsyth, M. (2008), Materials & Skills for Historic Building Conservation (v. 3), Wiley-Blackwell
Greer, N.R. (1998), Architecture Transformed: New Life for Old Buildings, Glouster.
Jokilehto, J. (2002), History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 1st edition
Kuban, D (2000)., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul.
Warren, J. (ed.) (1998), Context: New Buildings in Historic Settings, Oxford.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tek yapı, yapı grupları ya da çevrelerle ilgili (kent içi yerleşmeler, kırsal yerleşmeler ve arkeolojik alanlar gibi) güncel araştırma ve uygulamalar
Ders anlatımı ve tartışma
2. Hafta
Koruma teknik ve yöntemleri ile ilgili son yenilikler
Ders anlatımı ve tartışma
3. Hafta
Güncel kentsel dönüşüm uygulamaları
Ders anlatımı ve tartışma
4. Hafta
Geleneksel strüktürel sistemler
Ders anlatımı ve tartışma
5. Hafta
Malzemeler ve sorunları ile ilgili son gelişme ve yöntemler
Ders anlatımı ve tartışma
6. Hafta
Kent morfolojisi ve tipolojisi ile ilgili güncel araştırmalar güncel kent tarihi çalışmaları
Ders anlatımı ve tartışma
7. Hafta
Mimaride rölöve ile ilgili çağdaş teknik ve yöntemler
Ders anlatımı ve tartışma
8. Hafta
Restorasyon ve korumada kullanılan çağdaş araçlar ve bu araçların kullanımı ile ilgili son gelişmeler
Ders anlatımı ve tartışma
9. Hafta
Tarihi çevrelerde yeni yapı uygulamaları
Ders anlatımı ve tartışma
10. Hafta
Endüstri arkeolojisi
Ders anlatımı ve tartışma
11. Hafta
Alan yönetimi
Ders anlatımı ve tartışma
12. Hafta
Korumada sürdürülebilirlik
Ders anlatımı ve tartışma
13. Hafta
Modern mimarlık mirasının koruma sorunları ve koruma uygulamaları
Ders anlatımı ve tartışma
14. Hafta
Kültürel mirasın sunumunda yeni yaklaşımlar ve örnekleri
Ders anlatımı ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili güncel konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
ÖÇ-2
Koruma alanının kuramsal zemini ile ulusal ve uluslararası çağdaş koruma ilkeleri ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3
Koruma alanındaki güncel yaklaşımları disiplinler arası bağlamda ele alma ve uygulayabilme,
ÖÇ-4
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili güncel yaklaşımları kullanarak problem çözebilme,
ÖÇ-5
Koruma alanındaki güncel yaklaşımları eleştirel değerlendirebilme,
Program Çıktıları
PÇ-1
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,