Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Tarihi ve Restorasyon Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / KENT KURAMLARI VE KENTSEL ÇÖZÜMLEME YÖNTEMLERİ

KENT KURAMLARI VE KENTSEL ÇÖZÜMLEME YÖNTEMLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0314 KENT KURAMLARI VE KENTSEL ÇÖZÜMLEME YÖNTEMLERİ 3/0/0 SA Türkçe 5
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında; tarih içinde kent kavramı ve biçimlemişi kronolojik olarak etkenlerle birlikte detaylı olarak incelenmekte, kent planlama ve kentsel tasarımda geçmişten günümüze etkili olmuş farklı kentsel mekan kuram ve yaklaşımları, kenti oluşturan öğeler, farklı kentsel çözümleme yöntemleri, kent morfolojisi ve mimari tipoloji, çok katmanlı kentler ve kent arkeolojisi konuları ele alınıp irdelenmekte ve tartışılmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kuramsal anlatım ve tartışma
Temel Kaynaklar - Broadbent, G. (2005), Emerging Concepts in Urban Space Design, Taylor &Francis Group, London and New York.

 - Jacobs, J. (1961) The Life and Death of American Cities, New York: Vintage Books.

- Larkham, P.J. (1996), Conservation and the City, Routledge, London-New York.

- Cullen, G. (2007, 1961), The Concise Townscape, Architectural Press, Elsevier.

- Ahunbay, Z. (2009) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul.

- Howard, E. (1965, 1898), Garden Cities of Tomorrow, Cambridge, MIT Press.

-Kelbaugh, D. (2007), 'Typology: An Architecture of Limits', Urban Design Reader, (ed. Matthew Carmona and Steve Tiesdell), Architectural Press, s.83-97.

-Krier, R. (1984, 1979), Urban Space, Academy Editions, London.

- Krier, R. (2006) 'Typological and Morphological Elements of Concept of Urban Space', Designing Cities, Critical Readings in Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s.323-339.

- Lynch, K. (1960), The Image of the City, Cambridge, MA: MIT Press.

- Lynch, K. (1981), Theroy of Good City Form, Cambridge, MA: MIT Press.

- Panerai P., Castex J. , Depaule J.C., Samuels, I. (2004), Urban Forms, The Death and Life of the Urban Block, Architectural Press.

- Sitte, C. (1945), The Art of Building Cities: City Building According to Artistic Fundamentals, Reinhold Publishing Corp.

 
Diğer Kaynaklar - Cohen, N. (1999), Urban Conservation, The MIT Press, Cambridge, Massachusettes.

- Lefebvre, H. (1999), Writings on Cities, Blackwell Publishers Inc.

- Ashworth, G.J. (2006), 'Conservation as Preservation or as Heritage: Two Paradigms and Two Answers', Designing Cities, Critical Readings on Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s. 243-253. 

- Norberg-Schulz, C. (2006), 'The Phenomenon of Place', Designing Cities, Critical Readings in Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s.116-127.

-Kostof, S. (2007), The City Shaped, Urban Patterns and Meanings Through History, Thames and Hudson.

- Kostof, S. (1992), The City Assembled, The Elements of Urban Form, Through History, Thames and Hudson.

- Kuban, D. (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, YEM Yayın, İstanbul.

-Kuban, D. (2001), Türkiye'de Kentsel Koruma - Kent Tarihleri  ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.

- Mumford, L. (1961), The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, New York: Hartcourt, Brace and World.

- Okyay, İ. (2001), Fransa'da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, YEM Yayın, İstanbul.

-Petruccioli, A. (2008), Bellek Yitiminin Ardından - Akdeniz İslam Kent Dokusunun Öğrettikleri, YEM Yayın, İstanbul.

- Rossi, A. (2006), Şehrin Mimarisi (çev. Nurdan Gürbilek), Kanat Kitap 44, Sanat Dizisi 2.

-  Vance Jr., E. (1990), The Contunuing City, Urban Morphology in Western Civilization, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders programının tanıtım ve ödev konularının belirlenmesi Kuramsal anlatım ve tartışma
2. Hafta Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 1, 'İlk Yerleşmeler', film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
3. Hafta Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 2, 'Klasik Dönemde Planlama', film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
4. Hafta Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 3, 'Orta Çağ Kenti', film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
5. Hafta Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 4, 'Rönesans Kenti', film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
6. Hafta Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 5, 'İslam Kenti', film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
7. Hafta Endüstrileşme Sonrası Kent Kuram ve Kavramları-1, film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
8. Hafta Endüstrileşme Sonrası Kent Kuram ve Kavramları-2, film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
9. Hafta Kentsel Morfoloji ve Mimari Tipoloji, film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
10. Hafta Çok Katmanlı Kentler ve Kentsel Arkeoloji film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
11. Hafta Kent Tarihi Çalışmaları, film-makale çalışması Kuramsal anlatım ve tartışma
12. Hafta ARA SINAV ARA SINAV
13. Hafta Öğrenci Sunumları ve Tartışma Kuramsal anlatım ve tartışma
14. Hafta Öğrenci Sunumları ve Tartışma Kuramsal anlatım ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1Tarih içinde kent ve kentleşme kavramı konularında bilgi sahibi olma.
ÖÇ-2tarihi yerleşmelerin tarih içindeki gelişiminin öğrenciler tarafından özümsenerek öğrenilmesi ve anlaşılması.
ÖÇ-3Dünyada kabul görmüş önemli kent kuramları, kentsel analiz yöntemleri ve konuyla ilgili ileri seviyede güncel kavramların, öğrencinin kuramsal bilgi dağarcığına katılması ve farklı eski kültürlerle ilgili farkındalık yaratılması.
ÖÇ-4Kent kuramları ile ilgili seçilen bir konuda, kuramsal boyutlarda ele alarak araştırma yapma, özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma.
ÖÇ-5Konuyla ilgili seminer, konferans gibi etkinlikleri takip ederek katılma, bilimsel ve eleştirel bir bakış açısıyla etkinlik raporları hazırlama.
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5