Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Yapım Yönetimi ve Teknolojisi
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Yapım Yönetimi ve Teknolojisi Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ

SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0219 SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı
Yapılar yaşam süreleri boyunca; insanların barınma ihtiyacını karşılamanın yanı sıra; kullanıcıların konfor koşullarını da sağlamak durumundadır. Konfor koşullarını sağlamada yapma alt sistemlerle tüketilen enerji miktarının artışına bağlı olarak; kullanılan enerji kaynaklarının azalması, bu kaynaklarda dış ülkelere bağımlı olunması, enerji tüketimi sonucu ortaya çıkan gazların insan sağlığına verdiği zararlar, hava kirliliğinin artması ve buna bağlı olarak oluşan küresel ısınma sorunları önemli hale gelmiştir. Bütün bunlara dayanarak; gerekli konfor koşullarını sağlayan, minimum enerji tüketen yapıların üretilmesi ve işletilmesi gerekmektedir. Minimum enerji tüketen yapıların üretilip, işletilebilmesinde; tasarım evresinde verilen kararlar büyük ölçüde etkilidir. Bu bağlamda, sürdürülebilir tasarımın önemi, sürdürülebilir tasarım ve ekonomi, yaşam dönemi değerlendirmesi, yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı, sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri konularında öğrencileri bilgilendirmek, farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetlerini değerlendirebilme becerisi kazandırmak dersin amaçlarını oluşturmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri PROF. DR. ESRA BOSTANCIOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 13:00-16:00, 4G08 Ders Bahar yarıyılında açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof.Dr. Esra Bostancıoğlu, 2.C.12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, öğrenci sunumları, tartışma ve sınav
Temel Kaynaklar  

 -          Yeang,K., 2006. Ecodesign- A Manual for Ecological Design, Wiley-Academy, Great Britain.
-          Sev, A., 2009. Sürdürülebilir Mimarlık, Yapı Endüstri Merkezi, YEM Yayın-155, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  

 -          Bakos, G.C., 2000, Insulation protection studies for energy saving in residential and tertiary sector, Energy Buildings, 31, 251–259. 17
-          Bayazit, N. Dulgeroglu, Y. Yilmaz, Z. and Ciraci, M., 1992, Standards of Collective Housing Projects: Residence, Physical Environment, Building Economics, Tubitak Engineering Research Group, Project No: 703.
-          Berköz, E. and Küçükdoğu, M.Ş., v.d., 1995, “Enerji Etkin Konut ve Yerleşme Tasarımı (Energy Efficient House and Urban Design”, Ankara, TUBITAK-INTAG 201, Research Report.
-          Bostancioglu, E., 2010, “Effect of Building Shape on a Residential Building’s Construction, Energy and Life Cycle Costs”, Architectural Science Review, 53-4, 441-467.
-          Caldas, L., 2002, Evolving three-dimensional architecture form: an application to low-energy design, in: J.S. Gero (Ed.), Artificial Intelligence in Design’02, Kluwer, Dordrecht, Netherlands, 351–370.
-          Cengel, Y.A., 1998, “Heat Transfer: A Practical Approach”, New York, McGraw Hill.
-          Chwieduk, D., 2003, Towards sustainable-energy buildings, Applied Energy, 76, 211–217.
-          Environment 2010: Our Future, Our Choice A Sixth Environment Action Programme of the European Community 2001–2010 (http://ec.europa.eu/environment/air/pdf/6eapbooklet_en.pdf).
-          Izoder, Association of Thermal Insulation, Waterproofing, Sound Insulation and Fireproofing Material Producers, Suppliers and Applicators, web page, http://www.izoder.org.tr.
-          Jedrzejuk, H. and Marks, W., 2002, Optimization of shape and functional structure of buildings as well as heat source utilisation. Partial problems solution, Building and Environment, 37(11), 1037–1043.
-          Jedrzejuk, H. and Marks, W., 2002, Optimization of shape and functional structure of buildings as well as heat source utilisation example, Building and Environment, 37(12), 1249–1253.
-          Karagöz, N., 2004, Investigation and Evaluation of Thermal Insulation Between Two Walls in Dwellings, Master Thesis, Institue of Science and Technology, Uludag University, Bursa.
-          Life Cycle Cost Analysis Handbook, 1999, State of Alaska- Department of Education and Early Development, 1st edition. State of Alaska
-          Manioğlu, G., 2002, Heating Economics and Life Cycle Cost, Ph.D. Thesis, Institue of Science and Technology, Istanbul Technical University, Istanbul.
-          NBS Handbook 13, 1980, Energy Conservation in Building: An Economics Guidebook for Investment Decisions, U.S. Department of Commerce.
-          Ogershok, D. (edited by), 2005, 2005 National Building Cost Manual, 29th edition, Craftsman Book Company, 4–19.
-          Ougarghi, R. and Krarti, M., 2006, Building shape optimization using neural network and genetic algorithm approach, ASHRAE Transactions, 112, part 1, 484–491.
-          Peippo, K. Lund, P.D. and Vartiainen, E., 1999, Multivariate optimization of design trade-offs for solar low energy buildings, Energy and Buildings, 29(2), 189–205.
-     Picken, D., Ilozor, B. D., (2003) Height and construction costs of buildings in Hong Kong, Construction Management and Economics, volume 21, 107-111.
-          Sezer, F.S., 2005, Progress of Thermal Insulation Systems in Turkey and Exterior Wall Insulation Systems in Dwellings, Journal of Uludag University Faculty of Engineering and Architecture, 10(2), 79–85.
-          The library of construction and installation unit prices in Turkey, web page, www.birimfiyat.net Turkish Standard Number 825 (TS 825), Thermal Insulation Requirements for Buildings, Turkish Standards Institution, Ankara, 2008.
-          U.S. Energy Information Administration, Independent Statistics and Analysis, web page, http://www.eia.doe.gov.
-          Wang, W. Rivard, H. and Zmeureanu, R., 2006, Floor shape optimization for green building design, Advanced Engineering Informatics, 20, 363–378.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin kapsamının tanıtılması Anlatım
2. Hafta Sürdürülebilir tasarımın önemi Anlatım
3. Hafta Sürdürülebilir tasarım ve ekonomi Anlatım
4. Hafta Yaşam dönemi değerlendirmesi Anlatım
5. Hafta Yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı Anlatım
6. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
7. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
8. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
9. Hafta Farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetleri açısından değerlendirilmesi Anlatım
10. Hafta Farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetleri açısından değerlendirilmesi Anlatım
11. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
12. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
13. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
14. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
15. Hafta Final Sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 60
Final 1 40


ÖÇ-1Sürdürülebilir tasarım ve ekonomi arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-2Yaşam dönemi değerlendirmesi ve yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-3Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri hakkında bilgi sahibi olma, elde ettiği bilgiyi girişim ve tasarım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma
ÖÇ-4Sürdürülebilir tasarım, yaşam dönemi değerlendirmesi ve yaşam dönemi maliyeti hakkında elde ettiği bilgileri yapı üretim sürecine aktararak yaptığı değerlendirme ve analizler ile, uygun teknikleri kullanarak özgün sonuçlar elde edebilme becerisine sahip olma
ÖÇ-5Sürdürülebilir ve ekonomik tasarım yapabilmek için gerekli stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma
Program Çıktıları
PÇ-1Çevresel sistemlerin tasarımında, doğru performans araçlarını da kullanarak, doğal ve yapay aydınlatma, akustik, iklimlendirme, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma, havalandırma ve enerji kullanımı konularının temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-2Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-3Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-4Yapı malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerinin yapı üretim süreci ve yapım teknolojisi seçimiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-7Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olma,
PÇ-8Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Yapım yönetimi ve teknolojisi alanı çerçevesinde proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10Özgün bir akademik / bilimsel çalışmayı yapabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5