Doğadaki enerji kaynaklarının hızla tüketilmesi, son yıllarda karşılaşılan en önemli çevresel sorunlardan biridir. Mimarlık mesleği çerçevesinde, tasarım ve yapım aşamaları sırasında, enerji tüketimini olabildiğince azaltmaya yönelik kararlar alınmasına özen gösterilmesi önemlidir. Malzemeye ilişkin kararlar verilirken, enerji tüketimini en aza indirecek, çevreyi ve insan sağlığını tehdit etmeyecek malzemeler seçilmesi gerekmektedir. Bu dersin amacını, yapı malzemelerinin özelliklerinin sürdürülebilirlik açısından değerlendirilmesi, sürdürülebilirlik çerçevesinde malzeme seçimi ilkelerinin ortaya konması oluşturmaktadır. Yapı üretim sürecinde malzeme seçimini sürdürülebilirlik doğrultusunda verebilmek için gerekli donanımın ve yeterliliğin kazandırılması da dersin bir diğer amacını oluşturmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. ESİN KASAPOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Esin Kasapoğlu, XX Günü, XX-XX Saatleri, AK-2D-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-- Anlatım, Tartışma, Öğrenci Sunumu
Temel Kaynaklar
-Spiegel, R., Meadows, D., (2006) Green Building Materials, 2nd Ed. John Willey and Sons, New Jersey.
- Berge, B., (2000) The Ecology of Building Materials,1st Ed. Architectural Press, Elsevier Science, Oxford.
- Calkins, M., (2009) Materials for Sustainable Sites, 1st Ed. John Willey and Sons, New Jersey.
Diğer Kaynaklar
- Fernandez, J., (2006) Material Architecture, 1st Ed. Architectural Press, Elsevier, Oxford.
- Meisel, A., (2010) LEED Materials, A Resource Guide to Green Building, 1st Ed. Princeton Architectural Press, New York.
- Edwards, B., (2010) Rough Guide to Sustainability, 3rd Ed. RIBA Publishing, London.
- DetailGreen 01/10, Detail Specific Edition, May 2010.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş – Ders içeriğinin öğrenciye aktarılması; Sürdürülebilirlik kavramı
Sözlü anlatım
2. Hafta
Sürdürülebilir Yapı Malzemesinin Özellikleri
Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta
Sürdürülebilir Yapı Malzemesinin Özellikleri
Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta
Doğal taş yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta
Yapay taş yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
6. Hafta
Ahşap yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta
Metal yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
8. Hafta
Plastik yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
9. Hafta
Kompozit yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik çerçevesinde değer lendirilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta
Seçilen makalelerin öğrenciler tarafından sunumu
Sunum, tartışma
11. Hafta
Seçilen makalelerin öğrenciler tarafından sunumu
Sunum, tartışma
12. Hafta
Seçilen makalelerin öğrenciler tarafından sunumu
Sunum, tartışma
13. Hafta
Seçilen makalelerin öğrenciler tarafından sunumu
Sunum, tartışma
14. Hafta
Seçilen makalelerin öğrenciler tarafından sunumu
Sunum, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
65
Derse Devam / Katılım
1
5
Final
1
30
ÖÇ-1
Sürdürülebilirlik hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-2
Sürdürülebilir yapı malzemesinin özellikleri hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-3
Çeşitli yapı malzemelerinin sürdürülebilirlik özellikleri hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-4
Malzeme seçiminde sürdürülebilir malzeme seçebilme becerisine sahip olma
ÖÇ-5
Lisans döneminde kazanmış olduğu malzeme bilgisi ile sürdürülebilirlik kavramını bütünleştirebilme beceresine sahip olma
ÖÇ-6
Sahip olduğu malzeme bilgisini, sürdürülebilir malzeme seçimi ilkeleriyle bütünleştirerek, malzeme seçimi sürecinde sürdürülebililiği etkin kılma becerisine sahip olma
Program Çıktıları
PÇ-1
Çevresel sistemlerin tasarımında, doğru performans araçlarını da kullanarak, doğal ve yapay aydınlatma, akustik, iklimlendirme, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma, havalandırma ve enerji kullanımı konularının temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-2
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-3
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-4
Yapı malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerinin yapı üretim süreci ve yapım teknolojisi seçimiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-7
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olma,
PÇ-8
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanı çerçevesinde proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Özgün bir akademik / bilimsel çalışmayı yapabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma