Yapının kendisinden beklenen performansı karşılayamamasının nedenlerinin ve sonuçlarının araştırılmasına ve örneklerle ortaya konarak tartışılmasına odaklanan ders kapsamında yapının tasarımdan, yapımdan ve kullanımından kaynaklanan kusurları ele alınacaktır. Bu konuda eğitim eksikliği, kültür eksikliği, standartların eksikliği, işçilik kalitesine ilişkin problemler, uygulamadaki hatalar ve hataların tekrarlanması, denetim eksikliği, fiyatlardaki uygunsuzluk, meslek odalarının yetersizliği gibi konular üzerinde durulacaktır. İlgili mevzuat ve yönetmeliklere değinilecek, yasal düzenlemelerin yapı ve yapım kusurlarının oluşmasında ya da önlenmesindeki etkileri tartışılacaktır. Dersin kuramsal kısmının yanısıra uygulamada karşılaşılan örneklerin incelenmesine dayalı bir analiz çalışması yapılacaktır. Bu kısımda öncelikle yapı ve yapım kusurlarının incelenmesinde kullanılabileck sistematikler incelenecektir. Bir sistematik seçimi yapılacak ve bu sistematik üzerinden belirli bir soruna yoğunlaşılarak bu konuda tespit edilen örnekler ve çözüm önerilerine yönelik analiz çalışması gerçekleştirilecektir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi GAMZE ALPTEKİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Yrd. Doç. Dr. Gamze ALPTEKİN, 2-D-15, çarşamba 13:00-17:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-anlatım, tartışma, uygulama.
Temel Kaynaklar
- Yapı Bilgisi – Y.Doç.Dr.Mesut B.Özdeniz
- Yapı Fizigi ve Malzemesi 2 - Murat ERIÇ
- Temeller, duvarlar, dösemeler - Lemi YÜCESOY
- Dizayn dergisi sayı:287/2009
- Yapım Malzemeler, Yöntemler, Çözümler – Prof.Dr.H. Çetin TÜRKÇÜ
- Yapı Malzemesi Bilimi – Ferruh Kocataskın
- Bina Yapım Rehberi – Francis D.K. Ching
- Yanlıslar/Dogrular – Firuzan BAYTOP
- Building Failures – Lyall ADDLESON
- Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme – Nihat Toydemir
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kayıt
Kayıt
2. Hafta
Ders notu verilmesi – Kaynak verilmesi
Anlatım
3. Hafta
Yapıdan Beklenen Performanslar
Anlatım
4. Hafta
Yapı Ürünündeki Tasarımdan, Yapımdan, Kullanımdan Kaynaklanan Kusurlar
Anlatım
5. Hafta
Yapı Elemanlarından Beklenen Performanslar
Anlatım
6. Hafta
Yapı Kusurlarının Oluşma Nedenleri
Anlatım
7. Hafta
Ödev Teslimi
Teslim
8. Hafta
Yapı ve Yapım Kusurları ile İlgili Mevzuat ve Yönetmelikler
Anlatım
9. Hafta
Yasal Düzenlemelerin Yapı ve Yapım Kusurlarının Oluşmasında ya da Önlenmesindeki Etkileri
Anlatım
10. Hafta
Uygulamada Karşılaşılan Örneklerin İncelenmesi
Analiz
11. Hafta
Ödev Teslimi
Teslim
12. Hafta
Uygulamada Karşılaşılan Örneklerin İncelenmesi
Analiz
13. Hafta
Uygulamada Karşılaşılan Örneklerin İncelenmesi
Analiz
14. Hafta
Final Ödev Teslimi
Teslim
15. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
50
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, yapı ve yapım kusurları alanı ile ilgili bilgilerini, uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
ÖÇ-2
Yapının, kendisinden beklenen performansı karşılayamamasının nedenleri ve sonuçları ile ilgili uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
ÖÇ-3
Yapının tasarımdan, yapımdan ve kullanımından kaynaklanan kusurlarını, araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
ÖÇ-4
Yapı ve yapım kusurlarına neden olan, eğitim eksikliği, kültür eksikliği, standartların eksikliği, işçilik kalitesine ilişkin problemler, uygulamadaki hatalar ve hataların tekrarlanması, denetim eksikliği, fiyatlardaki uygunsuzluk, meslek odalarının yetersizliği gibi disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
ÖÇ-5
Yapı ve yapım kusurları alanında edindiği bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Çevresel sistemlerin tasarımında, doğru performans araçlarını da kullanarak, doğal ve yapay aydınlatma, akustik, iklimlendirme, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma, havalandırma ve enerji kullanımı konularının temel ilkeleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-2
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-3
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-4
Yapı malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini ve doğru uygulama şekillerinin yapı üretim süreci ve yapım teknolojisi seçimiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-7
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahip olma,
PÇ-8
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Yapım yönetimi ve teknolojisi alanı çerçevesinde proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Özgün bir akademik / bilimsel çalışmayı yapabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma