Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Şehircilik
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Şehircilik Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TÜRKİYE’DE KENTLEŞME VE MİMARLIK POLİTİKALARI

TÜRKİYE’DE KENTLEŞME VE MİMARLIK POLİTİKALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0413 TÜRKİYE’DE KENTLEŞME VE MİMARLIK POLİTİKALARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Türkiye'de kentleşme ve mimarlık politikalarını etkileyen toplumsal, ekonomik, politik olguların tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri PROF. DR. EVRİM TÖRE
Asistanlar yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 09:00-11:45
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma 10:00-11:00 2C05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım ve örnekler yardımıyla tartışma
Temel Kaynaklar
§Aydemir, M.E. (2019). Dünyada ve Türkiye’de Mega Proje Gerçeği, Sokak Yayın Grubu.
§Canetti, E. (2022) Kitle ve İktidar (çev. Gülşat Aygen), 22. Basım,  Ayrıntı. (Canetti, E. (1962) (translated by Carol Stewart). Crowds and Power. New York: The Viking Press)
§Çavuşoğlu, E. (2014). İktidar ve Megalomani, Mega Projeler ve İstanbul. 12 Şubat 2014. Kilit Yayıncılık/DAKAM Publishing.
§Çınar Mühendislik (2019) Kanal İstanbul Projesi (Kıyı Yapıları [Yat Limanları, Konteyner Limanları ve Lojistik Merkezleri], denizden Alan kazanımı, Dip Taraması, Beton Santralleri Dahil) Çevresel Etki Değerlendirme Raporu, Son şekli Verilen ÇED Raporu, TC Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Ankara.
§Gülay, T., Yıldırım, S., Erik, Ö., Erkek, E. (2019) İstanbul Havalimanı Projesi, İstanbul Büyük Ölçekli Kentsel Projeler ve Planlama Süreçleri (ed. Filiz A.M., Kıvanç, E., Fatih, E., Cansu, K.), Nobel Yayınları.
§İBB (2006) İstanbul Çevre Düzeni Planı Özet Rapor.
§İstanbul İli Avrupa Yakası Rezerv Yapı Alanı 1/100.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı Değişikliği Plan Açıklama Raporu (2019).
§Öğdül, H. (2014). Doğa Hakkı, Mega Projeler ve İstanbul. 12 Şubat 2014. Kilit Yayıncılık/DAKAM Publishing.
§Öymen, On, Saydam, C., Polat, S., Gürdeniz, C., Tuncer, H., Radek, K. (2014) Çılgın Proje Kanal İstanbul (yayına hazırlayan Musa S.), Kaynak Yayınları.
§Sönmez; M. (2017) (der. Gül Köksal). Mega Projelerin Ekonomi Politiği, Mimarist, 58.
§Tekeli, i. (2014). Siyasetçiler ve Mega Projeler Üzerine, Mega Projeler ve İstanbul. 12 Şubat 2014. Kilit Yayıncılık/DAKAM Publishing.

 

§Uzunçarşılı Baysal, C. (2017) Mega Projelere Genel Çerçeveden Bakmak, Mimarist, 58.
Diğer Kaynaklar  §https://megaprojeleristanbul.com
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders içeriği ve yöntem. Mega projelerin tanımları ve nitelikleri Tarihsel perspektiften mega projeler: Avrupa ve Osmanlı Sunum
2. Hafta Mega proje kategorileri Öncü projeler/Yıldız Mimarlık Sunum
3. Hafta Riskler/Sorunlar Mega projelerin Ekonomi Politiği Sunum
4. Hafta Kitle ve İktidar Sunum
5. Hafta Türkiye'de Mega Projeler: Finansman Modelleri Mega Sorunlar Sunum
6. Hafta Örnekler Üzerinden Tartışma Kanal İstanbul Sunum
7. Hafta Öğrenci Sunumlarının geliştirilmesi Kritik verme
8. Hafta Öğrenci Sunumlarının geliştirilmesi Kritik verme
9. Hafta Öğrenci Sunumlarının geliştirilmesi Kritik verme
10. Hafta Öğrenci Sunumları üzerinden tartışma Sunum ve tartışma
11. Hafta Öğrenci Sunumları üzerinden tartışma Sunum ve tartışma
12. Hafta Öğrenci Sunumları üzerinden tartışma Sunum ve tartışma
13. Hafta Makale taslaklarının geliştirilmesi Kritik verme
14. Hafta Makale taslaklarının geliştirilmesi Kritik verme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 100


ÖÇ-1Kentleşme, mimarlık ve siyaset arasındaki ilişkiyi tanımlama ve tartışma
ÖÇ-2Mega Projelerin üretildiği siyasal-ekonomik arka planı öğrenme
ÖÇ-3Bir mega proje örneğini, eleştirel bakış açısıyla bireysel olarak araştırma, sunma
ÖÇ-4Bir mega proje örneğini, diyalektik bakış açısıyla bilimsel bir makale formatında tartışarak, yazılı olarak ifade etme
Program Çıktıları
PÇ-1Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4