Dersin amacı, öğrencilerin, kültür kavramını ve mimari tasarımdaki önemini konut mekanlarının dünyadaki farklı uygulamaları üzerinden kavramalarını ve öğrencilerin çeşitli gelir grupları için yaşanabilir ve kaliteli konut alanları ve birimleri tasarlama yöntemlerinin farkına varmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESİN HASGÜL
Asistanlar
YOK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09:00-11:45, Ataköy Yerleşkesi, 4B 03-05
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 13:00-14:00, Ataköy Yerleşkesi, 2C-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Ders teorik olarak sunum şeklinde verilecektir. Öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak amacıyla dersler seminer şeklinde tartışma ortamı yaratılarak sürdürülecektir.
Temel Kaynaklar
-
Alsaç, Ü., Türk Kent Düzenlemesi ve Konut Mimarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları, 1993.
Davis, S. (ed.), The Form of Housing, New York: Van Nostrand Reinhold Co., 1977.
Güvenç, B., Kültürün ABC’si, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1997.
Keleş, R., Kentleşme Politikası, Ankara: İmge Kitabevi, 1996.
Lang, J. ve Moleski, W., Functionalism Revisited: Architectural Theory and Practice and the Behavioral Sciences, Surrey: Ashgate Publishing Company, 2010.
Lynch, K., The Image of The City, Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1960.
Nystrom, L. (ed.), City and Culture, Cultural Processes and Urban Sustainability, Kalmar: Lenanders Tryckeri, 1999.
Rapoport, A., House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc., 1969.
Yüksel, Y. D., Konut Mekanı Kavramının Tipolojik Temelleri, İstanbul: İTÜ, 1995.
Diğer Kaynaklar
-
Acar, E., Two Essays on Housing, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi, 1979.
Alexander, C., Isikawa, S., Silverstein, M., A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, New York: Oxford University Press,1977.
Ayan, M., Konut Alanları Tasarım İlkeleri, Ankara: Kent-Koop, Yayın:52, Araştırma: 6, 1985.
Broadbent, G., Emerging Concepts in Urban Space Design, London and New York: Van Nostrand Reinhold International, 1995.
Kostof, S., The City Assembled, The Elements of Urban Form Through History, London: Thames and Hudson, 1999.
Lang, J. et.al., Designing for Human Behavior, Strousburg; PA: Dowden, Hutchinson & Ross, 1974.
Moser, G. v.d. (ed.), People, Places and Sustainability, Seattle: Gogrefe & Huber Publishers, 2003.
Özer, B., Yorumlar: Kültür, Sanat ve Mimarlık, İstanbul: YEM Yayın, 1993.
Rossi, A., The Architecture of The City, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.
Sey, Y., “To House the New Citizens: Housing Policies and Mass Housing”, Holod, Renata ve Evin, Ahmet (ed.), Modern Turkish Architecture, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1984, ss.153-177.
Ünügür, S. M., Hacıhasanoğlu, O., Turgut, H. (ed.), Culture & Space in the Home Environment, İstanbul: Dünya Yayıncılık, 1997.
Yürekli, H. ve Yürekli, F., Türk Evi: Gözlemler, Yorumlar, İstanbul: Yapı Yayınları, 2007.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin İçerik ve Amaçlarının Açıklanması
Derslikte sunum ve tartışma
2. Hafta
Kavramlar: Kültür, Konut, Ev, Yuva
Ödev-Okuma 1
Derslikte sunum ve tartışma
3. Hafta
Konutun Tarih İçindeki Gelişimi
Tartışma: Ödev-Okuma 1 üzerine
Derslikte sunum ve tartışma
4. Hafta
Konutun Tarih İçindeki Gelişimi
Ödev-Öğrenci Sunumları:
Sunum konusu ve örneklerinin dağıtılması
Derslikte sunum ve tartışma
5. Hafta
Öğrenci Sunumları
Derslikte sunum ve tartışma
6. Hafta
Öğrenci Sunumları
Derslikte sunum ve tartışma
7. Hafta
Öğrenci Sunumları
Derslikte sunum ve tartışma
8. Hafta
Konut Alanları Tasarlanırken Ele Alınması Gerekli Faktörler
Ödev-Okuma 2
Derslikte sunum ve tartışma
9. Hafta
Konut Alanları Tasarlanırken Ele Alınması Gerekli Faktörler
Tartışma: Ödev-Okuma 2 üzerine
Derslikte sunum ve tartışma
10. Hafta
Film Gösterimi: Konut-Kent Yaşamı Üzerine
Derslikte sunum ve tartışma
11. Hafta
Geleceğin Konutu Senaryoları
Ödev-Araştırma 3:
Geleceğin konutu üzerine rapor teslimi
Derslikte sunum ve tartışma
12. Hafta
Geleceğin Konutu Üzerine: Araştırma-Tartışma
Tartışma: Ödev 3 üzerine
Teslim Hakkında Bilgilendirme-Ödev
Derslikte sunum ve tartışma
13. Hafta
Teslim Hakkında Ön Fikirler-Değerlendirme
Genel Değerlendirme
14. Hafta
Teslim Hakkında Ön Fikirler-Değerlendirme
Genel Değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Final
TESLİM
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Etkin bir biçimde okuma, konuşma ve yazma becerilerini elde etme
ÖÇ-2
Tarih içinde kentsel ve mimari süreçlerle ilgili bilgi edinme ve yorum yapabilme
ÖÇ-3
Açık ve net soru geliştirme, düşünceyi ifade için soyut kavramları kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme
ÖÇ-4
Toplumun maddi ve manevi tüm birikimlerini oluşturan kültür kavramını ve mimari tasarımdaki önemini konut mekanlarının dünyadaki farklı uygulamaları üzerinden kavrama,
ÖÇ-5
Çeşitli gelir grupları için yaşanabilir ve kaliteli konut alanları ve birimleri tasarlama yöntemlerinin farkına vararak kavrama
Program Çıktıları
PÇ-1
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,