Yeni Türk Ticaret Kanunu Perspektifinden Taşıma Hukukuna İlişkin Kavramlar/Kurumlar
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
OHD2206
Yeni Türk Ticaret Kanunu Perspektifinden Taşıma Hukukuna İlişkin Kavramlar/Kurumlar
3/0/0
SA
Türkçe
7
Dersin Amacı
Türk Hukukunda 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu m.850 ile m.930 arasında “Taşıma İşleri” düzenlenmiştir. Yeni Türk Ticaret Kanunu; deniz, demiryolu ve havayolu taşıma işleri ile posta idaresi kapsamı dışında kalan taşımalara uygulanacak hükümleri içermektedir. Türkiye’de taşıma ve ulaşım hizmetlerinin büyük bir kısmının karayolu ile gerçekleştirildiğinden, taşıma hukukunun genel prensiplerini öğrenmesini sağlamak, taşıma hukukuyla ilgili uygulamada karşılaşılacak sorunları çözüm yeterliliğini kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Akılcı, Sorgulayan, Eleştirel düşünebilme, Problem çözme, Kuramsal bilgiyi uygulamaya dönüştürme, Bilgiyi yönetme, Karar verme becerisine sahip olması
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Merih Kemal OMAĞ
Asistanlar
Ar. Gör. A. Muharrem TÜTÜNCÜ, Ar. Gör. A. Safiye Nur BAĞRIAÇIK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, H-404 Nolu Ofis
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Merih Kemal Omağ,
Çarşamba 14:00 / 16:00, Perşembe 14:00/16:00, H-404 No’lu Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü Anlatım
Temel Kaynaklar
-
1. Hüseyin Ülgen, Uluslararası Taşımacılık ve Hukuki Sorunları, İstanbul Ticaret Odası, İstanbul 1988.
2. Sabih Arkan, Karada Yapılan Eşya Taşımalarında Taşıyıcının Sorumluluğu,Ankara,1982
3. Alihan Aydın, CMR’ye Göre Taşıyıcının Zıya, Hasar ve Gecikmeden Doğan Sorumluluğu, 2. Bası, İstanbul 2006.
Diğer Kaynaklar
-CMR (Karayolu ile Uluslararası Eşya Taşıma Sözleşmesine İlişkin Antlaşma), 6702 sayılı Eski Türk Ticaret Kanunu, 6102 sayılı Yeni Türk Ticaret Kanunu, Yargıtay İçtihatları, Bilimsel Makaleler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı ve içeriği hakkında genel bilgiler; dersin işlenme metodu hakkında bilgi verilmesi; öğrencilere dersin işlenişi ile ilgili materyallerin verilmesi, Taşıma hukukunun kaynakları, Mevzuat, Taşıma sözleşmesine uygulanacak hükümler, Ulusal ve uluslar arası düzenlemeler
SA
2. Hafta
Taşıma sözleşmesi-Kuruluşu-Çeşitli Ayrımlara Göre Taşıma
SA
3. Hafta
Taşıma sözleşmesinin tarafları ve ilgilileri
SA
4. Hafta
Taşıma senedi; düzenleniş biçimi, ispat gücü
SA
5. Hafta
Taşıyıcının hakları ve borçları
SA
6. Hafta
Eşyanın teslim alınması ve teslim edilmesi; teslim engelleri, taşıma engelleri
Taşıyıcıya karşı açılacak davalarda ispat yükü-Zamanaşımı
SA
12. Hafta
Seminer
SA
13. Hafta
Seminer
SA
14. Hafta
Seminer
SA
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
60
ÖÇ-1
Taşıma sözleşmesinin unsurlarını tanır, bu kapsamda öncelikle sözleşmenin taraflarını, bunun yanı sıra diğer ilgilileri, aracıları ve yardımcıları nitelemek için gereken bilgilere sahip olur
ÖÇ-2
Taşıma sözleşmesine uygulanacak hükümleri ve bu hükümlerin uygulanma sırasını, genel ilke ve kavramları öğrenir ve somut olaylara uygulayabilir
ÖÇ-3
Taşıma hukukuna ilişkin çeşitli uluslar arası sözleşmeler hakkında bilgi sahibi olur, özellikle CMR sistemi hakkında detaylı bilgiye sahip olarak, diğer sözleşmelerden ayırt edebilir.
ÖÇ-4
Ulusal ve uluslararası düzenlemelerde taşıyıcının sorumluluğuna ilişkin kurallar hakkında bilgi sahibi olur ve bununla bağlantılı olarak ortaya çıkan taşıyıcının hak ve yükümlülüklerini değerlendirebilir
ÖÇ-5
Taşıma hukukuyla ilgili gündeme gelen sorunları ayırt edebilecek bilgi ve değerlendirme yeteneğine sahip olur
Program Çıktıları
PÇ-1
1.Özel hukuk alanına ve alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmesi, derinleştirmesi ve bu kavram ve kurumlara ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelendirmelere ulaşması;
PÇ-2
2.Özel hukuk alanına ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz etmesi, değerlendirmesi ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşması;
PÇ-3
3.Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirmesi ve kullanması;
PÇ-4
4.Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirmesi ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırması, analiz etmesi;
PÇ-5
5.Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirmesi;
PÇ-6
6.Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirmesi ve yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırması, bu doğrultuda özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmesi ve hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunması;
PÇ-7
7.En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunması;
PÇ-8
8.Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirmesi;
PÇ-9
9.Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunması ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurması;
PÇ-10
10.Bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilmesi ve meslektaşları ile iletişim kurması ve tartışması;
PÇ-11
11.Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurması;
PÇ-12
12.Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırması ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunması;
PÇ-13
13.Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunması;