Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimari Tasarım (Tezsiz)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MİMARLIK, KENT VE ÜTOPYA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0114 MİMARLIK, KENT VE ÜTOPYA 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Dersin amacı fiziksel çevrenin gelişiminde ütopyacı yaklaşımın etkilerini  kentsel ve mimari ölçekte değerlendirmektir.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri PROF DR EVREN ENGİNÖZ
Asistanlar YOK
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 09:00-12:00, 1B-01
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 14:00-16:00, Ataköy Yerleşkesi, 2c-11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -

Ders teorik olarak sunum şeklinde verilecektir. Öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak amacıyla dersler seminer şeklinde tartışma ortamı yaratılarak sürdürülecektir.

Temel Kaynaklar -

Benevolo, L., The Origins of Modern Town Planning, Cambridge: MIT Press, 1971.

Dostoğlu, N. T., “Ütopya, Kent ve Mimarlık Üzerine Düşünceler”, Arredamento Mimarlık, 5: 73-76, 2001.

Fishman, R., Urban Utopias in the Twentieth Century: Ebenezer Howard, Frank Lloyd Wright and Le Corbusier, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.

Kostof, S., The City Assembled, The Elements of Urban Form Through History, London: Thames and Hudson, 1999.

Manuel, F. E. ve Manuel,  F. P., Utopian Thought in the Western World, Cambridge, Mass: The Belknap Press of Harvard University Press, 1979

Rossi, A., The Architecture of The City, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.

Rowe, C. ve Koetter, F., Collage City, Cambridge: M.I.T. Press, 1978.

Diğer Kaynaklar -

Alexander, C., Isikiwa, S., Silverstein, M., A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, New York: Oxford University Press, 1977.

Broadbent, G., Emerging Concepts in Urban Space Design, London and New York: Van Nostrand Reinhold International, 1995.

Choay, F., The Modern City: Planning in the 19th Century, New York: George Braziller, 1969.

Evans, R., "Bentham's Panopticon", Architectural Association Quarterly, v.3, n.2, April/July 1971.

Fourier, C., Design for Utopia: Selected Writings of Charles Fourier, New York: Schocken Books, 1971.

Gottschalk, S. S., Communities and Alternatives, Cambridge, Mass.: Schenkman Publishing Company Inc., 1975.

Hardy, D., Alternative Communities in Nineteenth Century England, Londra ve New York: Longman Group Ltd., 1979.

Henket, H.-J. & Heynen, H., Back from Utopia: The Challenge of the Modern Movement, Rotterdam: 010 Publishers, 2002.

Lynch, K., The Image of The City, Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1960.

More, T., Utopia, Harmondsworth: Penguin Books, 1965.

Mumford, L., "Utopia, the City and the Machine", Daedalus 94, Bahar 1965.

Owen, R., A New View of Society, 3. Makale, Londra: Richard Taylor and Co., 1813.

Vidler, A., 'News from the Realm of No-where', Oppositions, n.1, Eylül 1973.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin İçerik ve Amaçlarının Açıklanması Derslikte sunum ve tartışma
2. Hafta Ütopya Kavramının Tanımı ve Tarih İçindeki Gelişimi Derslikte sunum ve tartışma
3. Hafta Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
4. Hafta Ortaçağ ve Rönesans Dönemi Mimari ve Kentsel Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
5. Hafta Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
6. Hafta Endüstri Devrimi ve 19. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
7. Hafta Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
8. Hafta Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
9. Hafta Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
10. Hafta Modern Mimarlık ve 20. Yüzyıl Ütopyaları Derslikte sunum ve tartışma
11. Hafta Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri Derslikte sunum ve tartışma
12. Hafta Ütopyaların Günümüz Mimarisine ve Kent Planlamasına Etkileri Derslikte sunum ve tartışma
13. Hafta Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım Derslikte sunum ve tartışma
14. Hafta Gelecek İçin Planlama, Programlama ve Tasarım Derslikte sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta Final Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Etkin bir biçimde okuma, konuşma ve yazma becerilerini elde etme,
ÖÇ-2Tarih içinde kentsel ve mimari süreçlerle ilgili bilgi edinme ve yorum yapabilme
ÖÇ-3Açık ve net soru geliştirme, düşünceyi ifade için soyut kavramları kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme
ÖÇ-4Mimari tasarım ve kentsel planlama süreçlerinin geleceğe yönelik projeksiyonlar olması nedeniyle mimarlığın ve kent planlamanın vazgeçilmez bir boyutunu oluşturan ütopya kavramını anlama
ÖÇ-5Gelecek için planlama, programlama ve tasarım yapabilme
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Çağdaş tasarım sorunları karşısında süreçleri analiz edebilme ve mekansal, biçimsel, toplumsal, yapısal ve ekonomik boyutları ile özgün tasarım ve proje geliştirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5