İnsan, Çevre ve Mekan Araştırmaları dersi kapsamında, mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olması amacıyla insanın çevre ve mekan algısı üzerine yapılan güncel araştırmalar incelenecektir. Çağımızda insan-çevre-mekan arasında ki ilişkinin tanımlanmasında etkili birden fazla faktörün varlığından söz edilebilir. Örneğin bilgi transferi ve sanal ortamın kullanımında geliştirilen yeni teknolojiler, değişen gündelik hayat ve iş olgusu, mekan algısını etkilemektedir. Bu etkenler dışında küresel ısınma, iklimsel değişiklikler, toplu göçler, kentlerdeki nüfus artışı (değişimi), işsizlik, metropol insanını maruz kaldığı stres, gibi dış faktörler de mekan ve çevremizin tanımlanmasında etkin rol oynamaktadır. Bu düşünce doğrultusunda; yukarıda bahsi geçen konularda yapılan, mekan-çevre araştırmaları incelenerek; günümüz insan yaşamının, sosyo-kültürel ve fiziki çevre ile karşılıklı etkileşiminde gözlemlenen değişimler ve bunların kentlere, mekan(lar)a ve mimari tasarım girdilerine etkilerinin sorgulandığı bir tartışma ortamı oluşturalacaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
-Dersde işlenen konular, ilgili makale ve slaytlar yardımıyla desteklenerek aktarılacaktır. Öğrencilerden seçtikleri konu başlığı altında araştırma yapmaları ve elde ettikleri bulgu ve çalışmaları değerlendirerek sunmaları beklenmektedir.
Temel Kaynaklar
-
Lang, J., 1987, Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design, New York, Van Nostrand Reinhold Co.
Lynch, K., 1960. The Image of the City, Cambridge, Mass: MIT Press.
Lynch, K., 1977. Growing Up in Cities: Studies of the Spatial Environment of Adolescence in Crakow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca, and Warszawa, The MIT Press, Cambridge, massachusetts, and London, Englend, UNESCO, Paris,
Rapoport, A., 1969, House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J. Prentice Hall.
Rapoport, A., 2004, Kültür, Mimarlık Tasarım, Yapı Yayınları, ISBN:9758599526
Norberg-Schulz, C. (1979) Genıus Loci, Towards a Phenomenology of Architecture,Rizzoli, Newyork.
Le Corbusier. (1987). The City of Tomorrow and Its Planning, The Architecture Press, London.
Tschumi,B. (1994). The Manhattan Transcripts, Academy Editions,NY.
Ünügür,M.,Hacıhasanoğlu,O.,Turgut,H.,(1997).Culture and Space in Home Environment, Globus-Dünya Basınevi, İstanbul.
Norberg-Schulz, C. (1985) The Concept of Dwelling, On the Way to Figurative Architecture, Electa/Rizzoli, Newyork.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri, YEM Yayın-177, İstanbul.
Dersle ilgili genel kavram ve işlenecek konuların tanıtılması
2. Hafta
İnsan-çevre-mekan araştırmaları
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
3. Hafta
Çevresel Algı Kuramları 1
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
4. Hafta
Çevresel Algı Kuramları 2
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
5. Hafta
Gündelik hayat ve kamusal alanda değişim: Konut-iş kavramları ile bilgi ve maddenin ulaşım hızına bağlı olarak dönüşen mekan.
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
6. Hafta
Fiziki mekanda/ kamusal alanda temsiliyet değişimi: yeni bilgi transferi, sanal gerçeklik, teknoloji ve akıllı mekanlar
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Yeni metropol insanı ve mekansal örgütlenme;
Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
9. Hafta
Öğrenci Sunumları
10. Hafta
Öğrenci Sunumları
11. Hafta
Öğrenci Sunumları
12. Hafta
Öğrenci Sunumları
13. Hafta
Öğrenci Sunumları
14. Hafta
Öğrenci Sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
çevresel algı kuramlarını öğrenmek
ÖÇ-2
Yeni fiziki ortamlarda algı, beden, mekan ilişkilerini sorgulayabilmek
ÖÇ-3
Değişen dış faktörler bağlamında yeni fiziki mekanları kurgulayabilmek
ÖÇ-4
Değişen gündelik hayat bağlamında konut-ofis-mekan ilişkilerini sorgulayabilmek
ÖÇ-5
Araştıran ve her defasında mimari tasarım etkileyen girdileri sorgulayabilen mimar olabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Çağdaş tasarım sorunları karşısında süreçleri analiz edebilme ve mekansal, biçimsel, toplumsal, yapısal ve ekonomik boyutları ile özgün tasarım ve proje geliştirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)