Bu dersin amacı, Bilgisayar Destekli Tasarım (BDT) araçları ile nasıl biçim oluşturulabileceğini konusunda bilgi vermek ve BDT yazılımlarının mimari tasarıma olumlu ve olumsuz etkilerini araştırma yapılmasına teşvik etmektir. BDT yazılımları, sadece mimari tasarım sürecini etkilememekte, mimari tasarımın kendisini de değiştirmektedir. Frank Gehry, Kas Oosterhuis ve Lars Spuybroek gibi günümüzde tanınmış mimarların ürettikleri eserlerde BDT yazılımlarının önemli etkileri olmuştur. Bu ders kapsamında bir çok modelleme yazılımda bulunan NURBS (Non-Uniform Rational B-Spline) gibi teknikleri kullanarak karmaşık biçimlerin nasıl oluşturulduğu işlenecektir. Bir çok BDT yazılımında da kullanılmaya başlanan hesaplamalı tasarım kavramının ilkeleri anlatılacaktır. Üç boyutlu sayısal modellerin fiziksel modellere hangi teknikler ve donanımlar ile dönüştürüldüğü anlatılacaktır. Fiziksel modellerin sayısal üç boyutlu modellere nasıl dönüştürüldüğü uygulamalı olarak gösterilecektir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Kullanılan kaynakların bir kısmının Türkçe olmamasından dolayı dersi alacak olan öğrencilerin İngilizce bilgilerinin temel düzeyde olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencilerin yeni yazılımları öğrenmeye açık olmaları gerekmektedir.
Öğretim Üyeleri
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESİN HASGÜL
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2022-2023 Güz yarıyılında yapılmamaktadır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Yrd.Doç.Dr. Emrah TÜRKYILMAZ, Oda 2D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Temel bilgi aktarımından sonra, çeşitli uygulamalar gerçekleştirilecektir. Yıl içi sınavı yoktur. Dönem içinde iki adet araştırma ödevi hazırlanacaktır. Dönem sonunda final sınavı olarak, karmaşık bir biçim tasarımı gerçekleştirilecektir.
Temel Kaynaklar
-Woodbury, R., (2010), "Elements of Parametric Design", Routledge, USA.
-Meredith, M., Aranda, L., Sasaki, M., (2008), "From Control to Design", Taylor&Francis, USA.
-Kolarevic, B. (2005), "Architcture in the Digital Age", Taylor&Francis, Spain.
-Hensel, M., Menges, A., Weinstock M., (2006), "Techniques and Technologies in Morphogenetic Design", John Wiley&Sons, Great Britain.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin açıklanması
Sözlü anlatım
2. Hafta
Hesaplamalı tasarım kavramı 1
Sözlü anlatım
3. Hafta
Hesaplamalı tasarım kavramı 2
Sözlü anlatım
4. Hafta
Güncel BDT yazılımları ile model kullanımı - 1
Sözlü anlatım
5. Hafta
Güncel BDT yazılımları ile model kullanımı - 2
Sözlü anlatım
6. Hafta
I. Araştırma Ödevi
Seminer
7. Hafta
Geometrik biçimler ile tasarım
Sözlü anlatım
8. Hafta
Poligon tabanlı biçim tasarımı 1
Uygulama 1
9. Hafta
Poligon tabanlı biçim tasarımı 2
Uygulama 2
10. Hafta
Yüzey kaplama teknikleri
Uygulama 3
11. Hafta
II. Araştırma Ödevi
Seminer
12. Hafta
NURBS Modelleme 1
Uygulama 4
13. Hafta
NURBS Modelleme 2
Uygulama 5
14. Hafta
3B tarayıcı kullanımı
Uygulama 6
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
20
6 adet uygulama
6
40
Final
1
40
ÖÇ-1
Hesaplamalı tasarım kavramı hakkında bilgilenmek
ÖÇ-2
BDT araçları hakkında ileri düzeyde bilgilenmek
ÖÇ-3
Karmaşık mimari biçimleri tasarlayabilmek ve biçimlendirmek
ÖÇ-4
Fiziksel model ve sayısal model ilişkisini ileri düzeyde kurabilmek
ÖÇ-5
BDT yazılımlarını ileri düzeyde kullanabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Çağdaş tasarım sorunları karşısında süreçleri analiz edebilme ve mekansal, biçimsel, toplumsal, yapısal ve ekonomik boyutları ile özgün tasarım ve proje geliştirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)