Kentsel mekan, görsel kültür ile etkileşim içinde gerçekleşir. Mekan, ona ilişkin ürettiğimiz metinler, kelimeler, fikirler, öyküler, görseller ve onlara verdiğimiz değerler aracılığıyla, yani parça parça temsilleri aracılığıyla, anlam kazanır. Görsel ve yazılı basından sinemaya, modern görsel üretimin çeşitli ortam ve teknikleri, kentsel mekanın üretiminde etkileşimli alanlar olarak ortaya çıkar. Bu ders, yukarıda aktarılan bu etkileşimleri incelemeyi amaçlar ve 20. yüzyıl modernleşme sürecini tartışarak, bugünün mekansal üretimlerini değerlendirmeyi hedefler. Genel olarak, mekan temsillerinin bir eleştirisini sunarak, öğrencilerin üzerinde çalıştığı kentsel mekan okumaları ve haritalama yöntemleriyle kenti anlamayı ve kentte görünür olmayanı görselleştirmeyi ve betimlemeyi amaçlar.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Temel Kaynaklar
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin içeriği, giriş, kavramlar ve çerçeve.
Sunum ve tartışma
2. Hafta
Modernite, görsel kültür ve kentsel mekanın temsili
Sunum ve tartışma
3. Hafta
Görsel kültür ve kentsel mekanın temsili: okuma 1
Sunum ve tartışma
4. Hafta
Görsel kültür ve kentsel mekanın temsili: okuma 2
Sunum ve tartışma
5. Hafta
Görsel kültür ve kentsel mekanın temsili: okuma 3
Sunum ve tartışma
6. Hafta
Genel tartışma ve ödev konularının belirlenmesi
Sunum ve tartışma
7. Hafta
Basılı yayında mimari temsil 1
Sunum ve tartışma
8. Hafta
Basılı yayında mimari temsil 2
Sunum ve tartışma
9. Hafta
Genel tartışma ve ödevlerin ara değerlendirmesi
Sunum ve tartışma
10. Hafta
Film okumaları 1
Film gösterimi ve tartışma
11. Hafta
Film okumaları 2
Film gösterimi ve tartışma
12. Hafta
Film okumaları 3
Film gösterimi ve tartışma
13. Hafta
Film okumaları 4
Film gösterimi ve tartışma
14. Hafta
Öğrenci sunuşları
Sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
14
20
Final
1
60
ÖÇ-1
I. Kentsel mekanı sosyo-kültürel bağlamı içinde değerlendirebilir.
ÖÇ-2
II. Kentsel mekanın temsillerini görsel kültür katmanlarının oluşumları bağlamında inceleme becerisine sahip olur.
ÖÇ-3
III. 20. yüzyıl modern kent kültürü süreçleri hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-4
IV. Kentsel mekanın temsiline ilişkin eleştirel okumalar ve derinlikli tartışmalar yapabilir.
ÖÇ-5
V. Mimari üretim sürecinde disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilir ve yaratıcı ve eleştirel düşünme ile yeni bakış açıları ve yöntemler geliştirebilir.
ÖÇ-6
VI. Ders kapsamında sunulan okumalarla ve yaptığı kültürel/tarihsel incelemelerle bir kentsel araştırma / haritalama / görselleştirme hazırlayabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Çağdaş tasarım sorunları karşısında süreçleri analiz edebilme ve mekansal, biçimsel, toplumsal, yapısal ve ekonomik boyutları ile özgün tasarım ve proje geliştirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)