Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Çağdaş Kuzey Grubu Türk Lehçeleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0002 Çağdaş Kuzey Grubu Türk Lehçeleri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Kazak ve Tatar Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini ortaya konulması, Kazak ve Tatar Türkçesiyle yazılmış metinlerin analiz edilmesi.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe günü 14.00-17.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi günü 13.00-14.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
Temel Kaynaklar  
Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986.
Komisyon, Kazak Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1984.
ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara, 1998.
KOÇ, Kenan- DOĞAN, Oğuz, Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
KARAÖRS, Metin, Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, 2005.
ÇENELi, ilhan (1983) Kırım Tatar Türkçesinde Yayınlanmış Eserlerin Bibliyografyası (1957-1979), Türk Kültürü, yıl: XXI, S. 247, Kasım, s. 778-782
DOERFER, Gerhard (1959), Das Krimtatarische, Philologiae Turcicae Fundamenta I, Wiesbaden, s.369-370. Türkçesi: Mustafa Argunşah, Kırım Tatarcası, Türk Dünyası Araştırmaları, S.94, Şubat 1995, s.177-203.
DOĞAN, İsmail (2002), Kırımçaklar, Türkler, C.20, Yeni Türkiye yay., Ankara, s.790-791.
MAKSUDOĞLU, Mehmet (1996), Tatarlar Kimdir ?, Emel, S. 214, Mayıs-Haziran, s. 22-29.
SAVRAN, Hülya (2003), Kırım Tatar Türkçesi Dil Özellikleri –Metinler – Sözlük, Balıkesir
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türkçenin tarihi gelişmesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta Kazak ve Tatar Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki yeri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta Kazak Türkçesininin morfolojik özellikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta Kazak Türkçesininin fonetik özellikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta TatarTürkçesininin morfolojik özellikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta TatarTürkçesininin fonetik özellikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta Kazak Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta Kazak-Tatar Türkçesi metin incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Kazak ve Tatar Türklerinin tarihini bilir.
ÖÇ-2Kazak ve Tatar Türkçesinin tarihini bilir.
ÖÇ-3Kazak ve Tatar Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler.
ÖÇ-5Kazak ve Tatar Türkçesi metinlerinin dil özelliklerini çözümler ve tespit edilen özellikleri Standart Türkiye Türkçesiyle mukayese edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5