Kazak ve Tatar Türkçesinin genel Türkçe içindeki yerini ortaya konulması, Kazak ve Tatar Türkçesiyle yazılmış metinlerin analiz edilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günü 14.00-17.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi günü 13.00-14.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
Temel Kaynaklar
Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986.
Komisyon, Kazak Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1984.
ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara, 1998.
KOÇ, Kenan- DOĞAN, Oğuz, Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
KARAÖRS, Metin, Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, 2005.
ÇENELi, ilhan (1983) Kırım Tatar Türkçesinde Yayınlanmış Eserlerin Bibliyografyası (1957-1979), Türk Kültürü, yıl: XXI, S. 247, Kasım, s. 778-782
DOERFER, Gerhard (1959), Das Krimtatarische, Philologiae Turcicae Fundamenta I, Wiesbaden, s.369-370. Türkçesi: Mustafa Argunşah, Kırım Tatarcası, Türk Dünyası Araştırmaları, S.94, Şubat 1995, s.177-203.
DOĞAN, İsmail (2002), Kırımçaklar, Türkler, C.20, Yeni Türkiye yay., Ankara, s.790-791.
MAKSUDOĞLU, Mehmet (1996), Tatarlar Kimdir ?, Emel, S. 214, Mayıs-Haziran, s. 22-29.
SAVRAN, Hülya (2003), Kırım Tatar Türkçesi Dil Özellikleri –Metinler – Sözlük, Balıkesir
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçenin tarihi gelişmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta
Kazak ve Tatar Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki yeri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta
Kazak Türkçesininin morfolojik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta
Kazak Türkçesininin fonetik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta
TatarTürkçesininin morfolojik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta
TatarTürkçesininin fonetik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta
Kazak Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta
Kazak-Tatar Türkçesi metin incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Kazak ve Tatar Türklerinin tarihini bilir.
ÖÇ-2
Kazak ve Tatar Türkçesinin tarihini bilir.
ÖÇ-3
Kazak ve Tatar Türkçesinin çağdaş Türk lehçe ve şiveleri içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar.
ÖÇ-4
Kazak Türkçesi metinlerinde fonetik ve morfolojik yönden ses değişimi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler.
ÖÇ-5
Kazak ve Tatar Türkçesi metinlerinin dil özelliklerini çözümler ve tespit edilen özellikleri Standart Türkiye Türkçesiyle mukayese edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.