Oğuz Grubu Türk Lehçelerini tanır ve farklılıklarını, karakteristiklerini bilir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma ve okuma.
Temel Kaynaklar
-Akalın, Mehmet (1979), Tarihi Türk Şiveleri, Atatürk Üniversitesi Yay.,Ankara.
Buran, Ahmet- Ercan Alkaya (2007), Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ankara.
Ergin, Muharrem (2000),Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yay.,İstanbul.
Komisyon (2007), (Editör: Ahmet Bican Ercilasun),Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ankara.
Özkan, Nevzat (1996), Gagavuz Türkçesi Grameri, TDK Yay.,Ankara.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türk Dilinin Lehçeleri, Oğuz Grubu
Anlatım
2. Hafta
Türkiye Türkçesi Fonetik ve morfolojik özellikleri
Anlatım, tartışma
3. Hafta
Türkiye Türkçesi metin üzerinde okuma ve inceleme
Okuma ve tartışma
4. Hafta
Türkmen Türkçesi Fonetik ve Morfolojik Özellikleri
Anlatım, tartışma.
5. Hafta
Türkmen Türkçesi metin üzerinde okuma ve inceleme
Okuma ve tartışma.
6. Hafta
Azeri Türkçesi fonetik ve morfolojik özellikleri
Anlatım ve tartışma.
7. Hafta
Azeri Türkçesi metin üzerinde okuma ve inceleme
Okuma ve tartışma.
8. Hafta
Horasan Türkçesi dil özellikleri
Anlatım
9. Hafta
ARA SINAV
Ara Sınav
10. Hafta
Güney KırımTürkçesi dil özellikleri
Anlatım
11. Hafta
Gagauz Türkçesi Dil Özellikleri
Anlatım
12. Hafta
Gagauz Türkçesi metin üzerinde okuma ve inceleme
Okuma ve tartışma.
13. Hafta
Oğuz Grubu Söz varlığı mukayesesi
Tartışma.
14. Hafta
Eklerin işlev, kelimelerin anlam değişmesine bağlı morfolojik değişmeler.
Tartışma ve anlatım.
15. Hafta
Genel bir değerlendirme
Tartışma, Soru- Cevap.
16. Hafta
DÖNEM SONU SINAV
Dönem Sonu Sınavı.
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Morfolojik değişme ve değişikliğin tanımını, konusunu ve önemini anlatır.
ÖÇ-2
Morfolojik değişiklik ve değişmelere sebep olan gramer olaylarını kendi cümleleriyle ifade eder.
ÖÇ-3
Morfolojik değişiklileri çeşitli örnekler üzerinde gösterir.
ÖÇ-4
Morfolojik değişikliklerin türlerini ayırt eder, onları karşılaştırır.
ÖÇ-5
Çeşitli kelime ve ekleri içerdikleri morfolojik değişiklikler bakımından düzenler.
ÖÇ-6
Morfolojik değişikliklerin Türk dilinin şivelerinin söz varlığı ile ilişkisi hakkında hüküm verir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.