Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Türkçede Kalıp Yapı Oluşumu ve Kullanımı

Türkçede Kalıp Yapı Oluşumu ve Kullanımı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0013 Türkçede Kalıp Yapı Oluşumu ve Kullanımı 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Türkçedeki kalıp yapı oluşumlarının tespit edilmesi ve analiz edilmesi.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
Temel Kaynaklar  
AKSAN, Doğan (1996), Türkçenin Sözvarlığı, Ankara: Engin Yayınevi
 (2002), Anadilimizin Söz Denizinde, Ankara: Bilgi Yayınevi
AKSOY, Ö. Asım (1988), Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 1-2, İstanbul: İnkılâp Kitap
Evi
ALTINÖRS, Atakan (2000), Dil Felsefesi Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları
ÇOTUKSÖKEN, Yusuf (1994), Deyimlerimiz, İstanbul: Özgül Yayınları
GÖKDAYI, Hürriyet (2003), "Sözlü İletişimde Kalıp Sözlerin İşlevleri," Anadili Dil ve
Eğitim Dergisi, 28: 31-45
HATİBOĞLU, Vecihe (1981), Türk Dilinde İkileme, Ankara: TDK
UĞUR, Nizamettin (2003), Anlambilim Sözcüğün Anlam Açılımı, Ankara: Doruk
Yayımcılık
YÜCEOL ÖZEZEN, Muna (2001), "Türkçe Deyimler Üzerine Birkaç Söz," Türk Dili,
600: 869-879
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türkçenin anlatım gücü Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta Deyimler Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta Deyimlerin kaynağı, Türkiye Türkçesinin deyim varlığından örnekler Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta Atasözleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta Atasözlerinin dil ve üslup özellikleri Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta İkilemeler Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta Yapı ve kuruluş, anlam bakımından ikilemeler Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta Edatlar Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta Edatların kaynağı Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta Kuvvetlendirme unsurları Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta Kuvvetlendirme unsurlarının fonksiyonları Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta Türkçede kalıp yapı oluşumunun sebepleri ve süreci Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta Türkçedeki kalıp yapıların kullanımı Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türkçedeki kalıp yapıları tanır.
ÖÇ-2Türkçedeki kalıp yapıların hangi unsurlardan oluştuğunu bilir.
ÖÇ-3Türkçedeki kalıp yapıların oluşum sürecini bilir.
ÖÇ-4Türkçedeki kalıp yapıların hangi şekillerde göründüğünü bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4