YÜCEOL ÖZEZEN, Muna (2001), "Türkçe Deyimler Üzerine Birkaç Söz," Türk Dili,
600: 869-879
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçenin anlatım gücü
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta
Deyimler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta
Deyimlerin kaynağı, Türkiye Türkçesinin deyim varlığından örnekler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta
Atasözleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta
Atasözlerinin dil ve üslup özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta
İkilemeler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Yapı ve kuruluş, anlam bakımından ikilemeler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta
Edatlar
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta
Edatların kaynağı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta
Kuvvetlendirme unsurları
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta
Kuvvetlendirme unsurlarının fonksiyonları
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta
Türkçede kalıp yapı oluşumunun sebepleri ve süreci
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta
Türkçedeki kalıp yapıların kullanımı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türkçedeki kalıp yapıları tanır.
ÖÇ-2
Türkçedeki kalıp yapıların hangi unsurlardan oluştuğunu bilir.
ÖÇ-3
Türkçedeki kalıp yapıların oluşum sürecini bilir.
ÖÇ-4
Türkçedeki kalıp yapıların hangi şekillerde göründüğünü bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.