Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Klasik Türk Edebiyatı Mensur Metin İncelemeleri

Klasik Türk Edebiyatı Mensur Metin İncelemeleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0015 Klasik Türk Edebiyatı Mensur Metin İncelemeleri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Yalnızca manzum metinlerden oluşmayan Klâsik Türk edebiyatının çok köklü bir nesir geleneğinin olduğunun ortaya konulması. Tezkire, gazavatname, hamzaname, seyahatname, mektup, dibace vb. mensur birçok metin üzerinden yerleşmiş bir estetik nesir üslubunun varlığının irdelenmesi.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap

 
Temel Kaynaklar Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.Cihan Okuyucu,

Ahmet Kartal, M. Fatih Köksal. Klasik dönem Osmanlı Nesri. İstanbul : Kriter Yayınları, 2009.

El yazması mensur metin örnekleri
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Klâsik edebiyatta nesrin doğuşu ve ilk nesir örnekleri Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta Şeyhoğlu Mustafa ve Kabusname isimli eseri. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta Danişmendname ve Battalname’den örnekler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dini ve tasavvufi metinler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, dini ve tasavvufi metinler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta Mesihi’nin Gül-i Sadberg’i, Yazıcıoğlu Ahmed Bican’ın Envarul-aşîkin’i ve Sinan Paşa’nın Tezkiretül-evliya ve Tazarruname’sinden ilgili örneklerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta Vize Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
8. Hafta 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta Aşık Çelebi’nin "Meşâirüş Şuara"sı ve Kınalızade Hasan Çelebi Tezkiresi ve diğer tezkirelerden örnek metinlerin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta 17. yüzyılda nesir. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta Evliya Çelebi ve Seyahatname’den seçme metinler. Faizi ve Tezkire-i Zübdetül Eşar"dan seçme metinler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta 18. yüzyılda nesir. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta Ramiz ve "Adab-ı Zürafa"dan seçme metinler. Esrar Dede ve tezkiresinden seçme metinler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta Nesir dilinin edebî gelenekteki dönüşümü ve estetik değerlerinin etraflıca ortaya konulması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta Final Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Klâsik edebiyatın başlangıcından 20. Yüzyıla kadarki süreçte varlık gösteren belli başlı mensur metinleri sıralar.
ÖÇ-2Klâsik edebiyatın nesir üslûbunun gelişimini tarihsel dönemler düzleminde kavrar, yorumlar.
ÖÇ-3Klâsik edebiyatın belli başlı mensur metinlerini tanır.
ÖÇ-4Klâsik edebiyatın farklı dönemlerinde yer alan nesir örneklerini karşılaştırırarak değerlendirir.
ÖÇ-5Klâsik edebiyatın gelişim seyri içinde nesir geleneğinin değişimini ve belli başlı özelliklerini ayırt eder.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5