İran, Arap ve Türk sahasında varlık gösteren tasavvuf hareketlerinin tarihi gelişimi incelenerek sosyal hayata ve edebiyata etkisinin tespit edilmesi. Söz konusu edebiyat geleneklerinde tasavvufun seyrinin ortaya konularak şair ve ediplerin manzum ve mensur eserlerinin tanıtılarak tahlil edilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Abdülbaki Gölpınarlı, 100 Soruda İslam Tasavvufu, İstanbul : Gerçek Yayınları, 1985.
Abdülbaki Gölpınarlı, Mevlana’dan sonra Mevlevilik. 1402/1982. -- İstanbul : İnkılap Kitabevi, 1953.
Abdülbaki Gölpınarlı, Melamilik ve melamiler. 1900-1982. -- İstanbul : Gri Yayın, 1992.
Mahmut Erol Kılıç, Sufi ve şiir : Osmanlı tasavvuf şiirinin poetikası. 2. bs. -- İstanbul : İnsan Yayınları, 2004.
Reşat Öngören. Osmanlılar’da tasavvuf : Anadolu’da sufiler, devlet ve ulema (XVI. yüzyıl). İstanbul : İz Yayıncılık, 2000.
Mustafa Aşkar, Tasavvuf tarihi literatürü. 93864 Ankara : Kültür Bakanlığı, 2001.
Ömür Ceylan,Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul : Kitabevi, 2000.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tasavvuf Nedir, Genel Bir Değerlendirme
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta
Tarihsel süreç içerisinde Tasavvufun özelliklerinin belirlenmesi
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta
Türk Tasavvuf Anlayışını Etkileyen İnanç Sistemleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta
Arap coğrafyasında tasavvufun gelişimi
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta
İran coğrafyasında tasavvufun gelişimi
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta
Arap ve İran coğrafyasında yetişmiş önemli mutasavvıflar ve Türk tasavvufuna etkileri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta
Vize
8. Hafta
Türk tasavvuf anlayışı
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta
Türk tasavvuf anlayışındaki kültürel çeşitlilik ve belli başlı kavramların ortaya konulması
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta
Tasavvufi kavramların edebiyattaki temsilleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta
Ahmet Yesevi Hayatı, Eserleri, Örnek Metin İncelemesi
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta
Ahmet Yesevi (Hikmetler)
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta
Süleyman Hakim Ata
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta
Mevlana Hayatı, Sanatı, Örnek Şiir Tahlilleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta
Niyazi Mısrî Hayatı, Sanatı, Örnek Şiir Tahlilleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Farklı tasavvuf cereyanları üzerinden vahdet-i vücud ve vahdet-i mevcud anlayışlarını sorgular.
ÖÇ-2
Tasavvufi kavramların varlığını İslâmiyet öncesi çeşitli inanç sitemleri düzleminde değerlendirir.
ÖÇ-3
İran ve Arap coğrafyasında tasavvufun genel tarihini tanır.
ÖÇ-4
İran ve Arap geleneğinden Türk tasavvuf anlayışına geçmiş unsurları değerlendirir.
ÖÇ-5
İran, Arap ve Türk tasavvufunun temel unsurları arasında mukayese yapar.
ÖÇ-6
Tasavvuf kültürü ve geleneğinin çeşitliliğini kavrar.
ÖÇ-7
Çeşitli mutasavvıfların tasavvuf öğretisini ayırt eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.