Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Şerh Edebiyatı ve Tasavvufi Şiir Şerhleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0019 Şerh Edebiyatı ve Tasavvufi Şiir Şerhleri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; Türk şerh edebiyatı hakkında genel bilgiler vererek, şerhlerin önemi, yazılış sebebi, genel özellikleri, metodu ve bu geleneğin önemli eserleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar yapmaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. M. Fatih Köksal
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri -Cuma, 15:00-18:00, 3B-02
Görüşme Saatleri ve Yeri -Prof. Dr. M. Fatih Köksal, 4A-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, okuma ve tartışma.

 
Temel Kaynaklar -Pekolcay, Necla; Sevim, Emine (1991), Yunus Emre Şerhleri, Kültür Bakanlığı.
-Ceylan, Ömür (2007), Tasavvufi Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul.
-Ceylan, Ömür, (2010), Böyle Buyurdu Sufi, Kapı Yay.

Yazma ve matbu tasavvufi şiir şerhi örnekleri
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanımı: Kapsamı, amacı, önemi, kural ve gerekleri Anlatım ve okuma
2. Hafta Şerh kavramı. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
3. Hafta Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
4. Hafta Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
5. Hafta Şarih kimliğiyle ön plana çıkan mutasavvıflar Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
6. Hafta Şarih kimliğiyle ön plana çıkan mutasavvıflar Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
7. Hafta Vize Vize
8. Hafta Tasavvufi şerhlerin metod özellikleri Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
9. Hafta Tasavvufi şerhlerin metod özellikleri Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
10. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
11. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
12. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
13. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
14. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Sunum
15. Hafta Önemli tasavvufi şerh metinlerinden örnekler Sunum
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Şerh kavramını tanır.
ÖÇ-2Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimini öğrenir.
ÖÇ-3"Şarih" kimliğiyle ön plana çıkan mutasavvıfları, eserlerini ve üsluplarını tanır.
ÖÇ-4Tasavvufi şiirlere yazılmış önemli şerh metinlerini anlamlandırır, çözümler ve yorumlar.
ÖÇ-5Tasavvufi şiir şerhlerinin metod özelliklerini örnek metinler eşliğinde öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5