Halk edebiyatı alanında çalışanlar, genellikle bu edebiyatın nazım kısmı ile ilgilenmektedirler. Oysa başlangıçta yoğun bir telkin amacı taşıyarak yazılan ve bu yönüyle halk ruhunu besleyen eserlerin önemli bir kısmı da nesir halindedir. Halk nesrinin temel belirleyici vasıfları; bu nesrin imlası ve çeşitli sorunları bir bütün olarak ele alınıp çağdaş akademik çalışmalarda nasıl bir yol izlendiği incelenerek bazı tespitlerde bulunulması gerekmektedir. Uzun asırlar boyu etkili olmuş halk nesri örneklerinin en dikkate değer olanları incelenerek bu konuda halk nesrinin genel karakteristiğinden neleri ihtiva ettiği ortaya konulur.
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Ön hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar
BALİ, Muhan(1982) Halk Edebiyatında Nesir. Erzurum.
İZ, Fahir (1964) Eski Türk edebiyatında Nesir, İstanbul, .
KÖPRÜLÜ, M. Fuad1(980) Edebiyat Tarihi, İstanbul .
KAPLAN, Mehmet (1976) Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar, İstanbul, .
ERGİN, Muharrem (1964) Dede Korkut Kitabı, Ankara
Diğer Kaynaklar
-GÜLOĞLU, Faruk Rıza (1937) Halk Kitaplarına Dair, İstanbul .
SIPPIES, Otto (1941) (Çev: Behcet GÖNÜL), Türk Halk Kitapları, İstanbul,
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Halk Nesri Teriminin Kapsamı ve Sınırları.
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
2. Hafta
Halk Edebiyatı İçinde Halk Nesrinin Halk Şiiri Gölgesinde Kalmasının Sebepleri.
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
3. Hafta
Halk Nesrinin Tarihi Kökenlerini Oluşturan Metinler.
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
4. Hafta
Epic Halk Nesri Örnekleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
5. Hafta
Epic Halk Nesri Örnekleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
6. Hafta
Dini-Didaktik Nitelikli Halk Metni Örnekleri:
Alkışlar-Kargışlar
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
7. Hafta
Dini-Didaktik Nitelikli Halk Metni Örnekleri:
Alkışlar-Kargışlar
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
8. Hafta
Efsaneler ve Menkıbelerle İlgili Metin Örnekleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
9. Hafta
Sözlü Kaynaklardan Derlenmiş Halk Nesri Örnekleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
10. Hafta
Arasınav
11. Hafta
Halk Mektuplarında Kullanılan Halk Nesri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
12. Hafta
Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
13. Hafta
Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri
-Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
14. Hafta
Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri
15. Hafta
Dönem Sonu Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Genel anlamda halk anlatı tarzı nesir ürünleri kavrar.
ÖÇ-2
Halk nesrinin tarihi seyrini ve gelişmelerini metinler üzerinde takip eder.
ÖÇ-3
Başlangıçtan itibaren halk nesrinin işlevsel özelliklerinin ne olduğu üzerinde tartışır.
ÖÇ-4
Halk kültürü içinde halk nesrinin üzerinde yeterince durulmayışının nedenleri üzerinde düşünceler geliştirir.
ÖÇ-5
Mevcut metinlere bakarak anonim ve ferdi ürünlerden kalıcı nitelik taşıyanları seçebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.