Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Halk Edebiyatında Nesir

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0025 Türk Halk Edebiyatında Nesir 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 Halk edebiyatı alanında çalışanlar, genellikle bu edebiyatın nazım kısmı ile ilgilenmektedirler. Oysa başlangıçta yoğun bir telkin amacı taşıyarak yazılan ve bu yönüyle halk ruhunu besleyen eserlerin önemli bir kısmı da nesir halindedir. Halk nesrinin temel belirleyici vasıfları; bu nesrin imlası ve çeşitli sorunları bir bütün olarak ele alınıp çağdaş akademik çalışmalarda nasıl bir yol izlendiği incelenerek bazı tespitlerde bulunulması gerekmektedir. Uzun asırlar boyu etkili olmuş halk nesri örneklerinin en dikkate değer olanları incelenerek bu konuda halk nesrinin genel karakteristiğinden neleri ihtiva ettiği ortaya konulur.
Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Ön hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar BALİ, Muhan(1982) Halk Edebiyatında Nesir. Erzurum.

İZ, Fahir (1964) Eski Türk edebiyatında Nesir, İstanbul, .

KÖPRÜLÜ, M. Fuad1(980) Edebiyat Tarihi, İstanbul .

KAPLAN, Mehmet (1976) Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar, İstanbul, .

ERGİN, Muharrem (1964) Dede Korkut Kitabı, Ankara 

 
Diğer Kaynaklar -GÜLOĞLU, Faruk Rıza (1937) Halk Kitaplarına Dair,  İstanbul .

SIPPIES, Otto (1941) (Çev: Behcet GÖNÜL), Türk Halk Kitapları, İstanbul, 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Halk Nesri Teriminin Kapsamı ve Sınırları. -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
2. Hafta Halk Edebiyatı İçinde Halk Nesrinin Halk Şiiri Gölgesinde Kalmasının Sebepleri. -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
3. Hafta Halk Nesrinin Tarihi Kökenlerini Oluşturan Metinler. -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
4. Hafta Epic Halk Nesri Örnekleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
5. Hafta Epic Halk Nesri Örnekleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
6. Hafta Dini-Didaktik Nitelikli Halk Metni Örnekleri: Alkışlar-Kargışlar -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
7. Hafta Dini-Didaktik Nitelikli Halk Metni Örnekleri: Alkışlar-Kargışlar -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
8. Hafta Efsaneler ve Menkıbelerle İlgili Metin Örnekleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
9. Hafta Sözlü Kaynaklardan Derlenmiş Halk Nesri Örnekleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
10. Hafta Arasınav
11. Hafta Halk Mektuplarında Kullanılan Halk Nesri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
12. Hafta Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
13. Hafta Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri -Ön hazırlık-Sınıf içi anlatım-Tartışma
14. Hafta Halk Hikayelerinin Nesir Özellikleri
15. Hafta Dönem Sonu Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Genel anlamda halk anlatı tarzı nesir ürünleri kavrar.
ÖÇ-2Halk nesrinin tarihi seyrini ve gelişmelerini metinler üzerinde takip eder.
ÖÇ-3Başlangıçtan itibaren halk nesrinin işlevsel özelliklerinin ne olduğu üzerinde tartışır.
ÖÇ-4Halk kültürü içinde halk nesrinin üzerinde yeterince durulmayışının nedenleri üzerinde düşünceler geliştirir.
ÖÇ-5Mevcut metinlere bakarak anonim ve ferdi ürünlerden kalıcı nitelik taşıyanları seçebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5