Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihi

Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0026 Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihi 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 19. Yüzyıldan başlayarak oluşturulan ve Halk Bilimi çalışmalarında kullanılan kuramsal yaklaşımların ve araştırma  yöntemlerinin genel bir değerlendirmesini yapmak; bu kuram ve yöntemlerin halk kültürü ürünlerinin derlenme, incelenme ve analiz edilmesinde nasıl kullanılacağını öğretmektir.
 
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar _
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 15:00-18:00, 3D-09
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Muharrem Kaya, 3D-09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
Temel Kaynaklar ÇOBANOĞLU,  Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, 5.Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara,  2010.


ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halkbilimi, İş Bankası Yayınları, Ankara 1977.

YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yayınları, Ankara 1998.
OĞUZ, M. Öcal ve diğerleri, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 8. Baskı, Ankara, Grafiker Yayınevi, 2011.


 
Diğer Kaynaklar -
PROPP V. Ja, Masalların Yapısı ve İncelenmesi, Çeviren: Hüseyn Gümüş. 1. Baskı, Sevinç Matbaası, Ankara, 1987.
KROHN, Kaarle-John Krohn, (Çev. Günseli İçöz, Yay. Haz. Prof.Dr. Fikret Türkmen), Halk Bilimi Yöntemi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1996.
OLRİX, Axel, (Çev. Aziz Erkan), “Halk Anlatılarının Epik Kuralları.” Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar I, Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2006.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Batı'da ve Bizde Halka Yöneliş Hareketlerinin Temel Sebepleri. Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
2. Hafta Ulusal Halk Bilimi Kuramları ve Bazı Ülkelerdeki Uygulamalar Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
3. Hafta Halk Biliminin Mahiyeti ve Temel Araştırma Alanları Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
4. Hafta Türk Halk Bilimi Çalışmalarının Kadrosu Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
5. Hafta Halk Biliminde Alan Araştırması Kavramı ve Önemi Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
6. Hafta Derlemenin Hazırlık ve Planlanma Aşaması Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
7. Hafta Gözlem ve Görüşme Yoluyla Derlemeler Yapmak Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
8. Hafta Erken Dönem Halk Bilimi Kuramları Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
9. Hafta Metin Merkezli Halk Bilimi Kuramları Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
10. Hafta Ara sınav
11. Hafta Bağlam Merkezli Halk Bilimi Kuramları Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
12. Hafta Uygulamalı Halk Bilimi Araştırmaları-I Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
13. Hafta Uygulamalı Halk Bilimi Araştırmaları-II Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
14. Hafta Dönem Sonu Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Halkbili kuramlarını ve araştırma yöntemlerini kronolojik bir yaklaşımla kavrar.
ÖÇ-2Yayılmacı ve gelişmeci kuramlar ışığında; yeryüzünde birbirinden uzak bölgelerdeki ürünler arasındaki benzerlikleri izah eder.
ÖÇ-3Eş Metin ve Benzer Metinler arasında halkbilimsel değerlendirmeler yapar.
ÖÇ-4Ürünlerin ilk şeklini bulma veya kurma yolunda yöntemsel beceri elde eder.
ÖÇ-5Kuram ve yöntemlere katkı sayılacak yeni düşünceler geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5