Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihi
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
TDED0026
Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihi
3/0/0
SA
Türkçe
9
Dersin Amacı
19. Yüzyıldan başlayarak oluşturulan ve Halk Bilimi çalışmalarında kullanılan kuramsal yaklaşımların ve araştırma yöntemlerinin genel bir değerlendirmesini yapmak; bu kuram ve yöntemlerin halk kültürü ürünlerinin derlenme, incelenme ve analiz edilmesinde nasıl kullanılacağını öğretmektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar
_
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 15:00-18:00, 3D-09
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Muharrem Kaya, 3D-09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
Temel Kaynaklar
ÇOBANOĞLU, Özkul, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, 5.Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 2010.
ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halkbilimi, İş Bankası Yayınları, Ankara 1977.
YILDIRIM, Dursun, Türk Bitiği, Akçağ Yayınları, Ankara 1998.
OĞUZ, M. Öcal ve diğerleri, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 8. Baskı, Ankara, Grafiker Yayınevi, 2011.
Diğer Kaynaklar
-
PROPP V. Ja, Masalların Yapısı ve İncelenmesi, Çeviren: Hüseyn Gümüş. 1. Baskı, Sevinç Matbaası, Ankara, 1987.
KROHN, Kaarle-John Krohn, (Çev. Günseli İçöz, Yay. Haz. Prof.Dr. Fikret Türkmen), Halk Bilimi Yöntemi, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 1996.
OLRİX, Axel, (Çev. Aziz Erkan), “Halk Anlatılarının Epik Kuralları.” Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar I, Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2006.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Batı'da ve Bizde Halka Yöneliş Hareketlerinin Temel Sebepleri.
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
2. Hafta
Ulusal Halk Bilimi Kuramları ve Bazı Ülkelerdeki Uygulamalar
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
3. Hafta
Halk Biliminin Mahiyeti ve Temel Araştırma Alanları
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
4. Hafta
Türk Halk Bilimi Çalışmalarının Kadrosu
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
5. Hafta
Halk Biliminde Alan Araştırması Kavramı ve Önemi
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
6. Hafta
Derlemenin Hazırlık ve Planlanma Aşaması
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
7. Hafta
Gözlem ve Görüşme Yoluyla Derlemeler Yapmak
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma-Uygulamalar
8. Hafta
Erken Dönem Halk Bilimi Kuramları
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
9. Hafta
Metin Merkezli Halk Bilimi Kuramları
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
10. Hafta
Ara sınav
11. Hafta
Bağlam Merkezli Halk Bilimi Kuramları
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
12. Hafta
Uygulamalı Halk Bilimi Araştırmaları-I
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
13. Hafta
Uygulamalı Halk Bilimi Araştırmaları-II
Ön Hazırlık- Anlatma-Tartışma
14. Hafta
Dönem Sonu Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Halkbili kuramlarını ve araştırma yöntemlerini kronolojik bir yaklaşımla kavrar.
ÖÇ-2
Yayılmacı ve gelişmeci kuramlar ışığında; yeryüzünde birbirinden uzak bölgelerdeki ürünler arasındaki benzerlikleri izah eder.
ÖÇ-3
Eş Metin ve Benzer Metinler arasında halkbilimsel değerlendirmeler yapar.
ÖÇ-4
Ürünlerin ilk şeklini bulma veya kurma yolunda yöntemsel beceri elde eder.
ÖÇ-5
Kuram ve yöntemlere katkı sayılacak yeni düşünceler geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.