Dünya’da ve Türkiye’de efsane ve masal konusunda yapılan çalışmaların tarihi gelişimini; efsane ve masalla ilgili kuramsal çalışmaların yanı sıra derlenmiş metinler üzerinde motif çalışmalarını kavratmayı sağlamaktır.
GÜNAY, Umay (1975), Elazığ Masalları, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Basımevi.
MAKAS, Z. Abidin (2000), Türk Dünyasından Masallar: Metin, İnceleme, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
-SAKAOĞLU, Saim (2004), 101 Türk Efsanesi, Ankara: Akçağ Yayınları.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dünya'da ve Türkiye'de Efsane ve Masalla ilgili teorik çalışmalar.
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
2. Hafta
Efsane ve Masalların kökeni konusundaki teoriler.
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
3. Hafta
Türkiye'de Efsaneler üzerinde yapılan akademik çalışmalar.
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
4. Hafta
İstanbul Efsaneleri
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
5. Hafta
Türkiye'de Masallar üzerinde yapılan akademik çalışmalar.
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
6. Hafta
Binbir Gece Masalları ve Türk Masalları
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
7. Hafta
Eberhard ve Boratav'ın Türk Masalları Tasnifi
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
8. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-I
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
9. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-II
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
10. Hafta
Ara Sınav
11. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-III
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
12. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-IV
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
13. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-V
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
14. Hafta
Efsane ve Masal İncelemeleri-VI
Ön Hazırlık-Anlatma-Tartışma
15. Hafta
Dönem Sonu Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Efsane ve Masal arasındaki ilişkiye dayalı tartışmalar yapar.
ÖÇ-2
Bizzat derlediği yahut başkalarınca derlenen ürünler üzerinde yeni teorik tartışmalar geliştirebilir.
ÖÇ-3
Göçler ve yeni yerleşmeler sebebiyle aynı coğrafyada aynı nokta etrafında oluşan anlatıları tespit edebilir; aynı coğrafyada üst üste gelen ve farklı kavimlere ait olan rivayetleri değerlendirebilir.
ÖÇ-4
Menkabevi hayatların dinler arası benzer yanlarını keşfedebilir.
ÖÇ-5
Türk efsane ve masallarının külliyatını yapma girişiminde bulunabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.