Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Halk Edebiyatında Dinî-Tasavvufi Şiir

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0033 Türk Halk Edebiyatında Dinî-Tasavvufi Şiir 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 Bir çeşit yaygın eğitim kurumu olan tekkeler çevresinde yetişen ve dini-tasavvufi muhtevalı şiirlerini halkın ruh ve zevkine uygun şekilde terennüm eden şair-aşıkları; onların eserlerini, bu eserlerin vücut bulduğu tarihi, sosyal ve dini ortamları ele alıp analizini yapmak.


Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar -KÖPRÜLÜ, M.Fuat (1984) Türk edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara.

ARAT, Reşit Rahmeti (1991), Eski Türk Şiiri, Ankara.

GÖLPINARLI, Abdulbaki (1963), Alevi-Bektaşi Nefesleri, İstanbul.

GÖLPINARLI, Abdulbaki (1985), 100 Soruda Tasavvuf, İstanbul.

GÜZEL; Abdurrahman (1989), "Tekke Şiiri", Türk dili-Türk Şiiri Özel Sayısı (Halk Şiiri)

OCAK, Ahmet Yaşar (2002) Türk sufiliğine bakışlar, İstanbul.

 
Diğer Kaynaklar -BARKAN, Ömer Lütfi, "Kolonizatör Türk Dervişleri",  Vakıflar Dergisi, II,1942.

ASLANOĞLU, İbrahim (1984) Pir Sultan Abdallar, İstanbul.

GÜZEL; Abdurrahman (2000), Dini-Tasavvufi  Türk edebiyatı, Ankara.

TATÇI, Mustafa (1990) Yunus Emre Divanı I-II-III.

YAVUZER, Hayati (2008), Kemal Ümmi Divanı, Bolu.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İslamlık Öncesi Dönemde Türklerde dini şiir. Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
2. Hafta Tasavvuf cereyanı ve Orta Asya Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
3. Hafta Tekke ve Medrese Merkezli kültürel şekillenmeler Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
4. Hafta Ahmet Yesevi'den Yunus Emre'ye dini-tasavvufi şiir çizgisi Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
5. Hafta XIII-XVI. Yüzyıllarda Anadolu'da dini ve tasavvufi zemin-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
6. Hafta XIII-XVI. Yüzyıllarda Anadolu'da dini ve tasavvufi zemin-II Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
7. Hafta Tekke Çevresinde şiir, musiki ve ayin Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
8. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-I: Yunus Emre Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
9. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-II: Kemal Ümmi Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
10. Hafta Ara Sınav
11. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-III: Pir Sultan Abdal Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
12. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-IV: Kul Himmet Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
13. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-V: Sümmani Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
14. Hafta Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-VI: Aşık Veysel Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Tekke çevresinde teşekkül eden; muhteva, dil, eda ve dünya görüşünün sınırları bakımından klasik edebiyatın dışında kalan, musiki ile genel anlamda içiçe olan şiirlerin belirtilen özelliklerini etüd eder.
ÖÇ-2Dini-Tasavvufi şiirin, İslamlık öncesi Orta Asya dini şiirinden getirdiği unsurları mukayese ile kavrar.
ÖÇ-3Dini-Tasavvufi şiirin, sonraki dönemlerde Saz Şiiri ile Divan Şiiri içinde değerlendirilmesine vesile olan öncülerini tanır.
ÖÇ-4Ozan'dan Aşık'a geçişte dini-tasavvufi eğilimlerin rolünü izler.
ÖÇ-5XIII. Yüzyıldan XX.Yüzyılın sonuna kadar olan tarihi süreçte dini-tasavvufi alanda halkın zevkine ve ruhuna yakın manzumeler söyleyen ozan/aşık/şairleri tarihi perspektifle ele alır, inceler.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5