Bir çeşit yaygın eğitim kurumu olan tekkeler çevresinde yetişen ve dini-tasavvufi muhtevalı şiirlerini halkın ruh ve zevkine uygun şekilde terennüm eden şair-aşıkları; onların eserlerini, bu eserlerin vücut bulduğu tarihi, sosyal ve dini ortamları ele alıp analizini yapmak.
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar
-KÖPRÜLÜ, M.Fuat (1984) Türk edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara.
ARAT, Reşit Rahmeti (1991), Eski Türk Şiiri, Ankara.
GÖLPINARLI, Abdulbaki (1963), Alevi-Bektaşi Nefesleri, İstanbul.
GÖLPINARLI, Abdulbaki (1985), 100 Soruda Tasavvuf, İstanbul.
GÜZEL; Abdurrahman (1989), "Tekke Şiiri", Türk dili-Türk Şiiri Özel Sayısı (Halk Şiiri)
OCAK, Ahmet Yaşar (2002) Türk sufiliğine bakışlar, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-BARKAN, Ömer Lütfi, "Kolonizatör Türk Dervişleri", Vakıflar Dergisi, II,1942.
ASLANOĞLU, İbrahim (1984) Pir Sultan Abdallar, İstanbul.
GÜZEL; Abdurrahman (2000), Dini-Tasavvufi Türk edebiyatı, Ankara.
TATÇI, Mustafa (1990) Yunus Emre Divanı I-II-III.
YAVUZER, Hayati (2008), Kemal Ümmi Divanı, Bolu.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İslamlık Öncesi Dönemde Türklerde dini şiir.
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
2. Hafta
Tasavvuf cereyanı ve Orta Asya
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
3. Hafta
Tekke ve Medrese Merkezli kültürel şekillenmeler
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
4. Hafta
Ahmet Yesevi'den Yunus Emre'ye dini-tasavvufi şiir çizgisi
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
5. Hafta
XIII-XVI. Yüzyıllarda Anadolu'da dini ve tasavvufi zemin-I
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
6. Hafta
XIII-XVI. Yüzyıllarda Anadolu'da dini ve tasavvufi zemin-II
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
7. Hafta
Tekke Çevresinde şiir, musiki ve ayin
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
8. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-I: Yunus Emre
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
9. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-II: Kemal Ümmi
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
10. Hafta
Ara Sınav
11. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-III: Pir Sultan Abdal
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
12. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiir-IV: Kul Himmet
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
13. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-V: Sümmani
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
14. Hafta
Tekke Çevresindeki Tasavvufi şiiri-VI: Aşık Veysel
Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Tekke çevresinde teşekkül eden; muhteva, dil, eda ve dünya görüşünün sınırları bakımından klasik edebiyatın dışında kalan, musiki ile genel anlamda içiçe olan şiirlerin belirtilen özelliklerini etüd eder.
ÖÇ-2
Dini-Tasavvufi şiirin, İslamlık öncesi Orta Asya dini şiirinden getirdiği unsurları mukayese ile kavrar.
ÖÇ-3
Dini-Tasavvufi şiirin, sonraki dönemlerde Saz Şiiri ile Divan Şiiri içinde değerlendirilmesine vesile olan öncülerini tanır.
ÖÇ-4
Ozan'dan Aşık'a geçişte dini-tasavvufi eğilimlerin rolünü izler.
ÖÇ-5
XIII. Yüzyıldan XX.Yüzyılın sonuna kadar olan tarihi süreçte dini-tasavvufi alanda halkın zevkine ve ruhuna yakın manzumeler söyleyen ozan/aşık/şairleri tarihi perspektifle ele alır, inceler.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.