Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Aşık Tarzı Şiir Geleneği

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0034 Aşık Tarzı Şiir Geleneği 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 Aşık tarzı şiir geleneğini başlangıcından günümüze kadar geliş seyri içinde ele alıp bu geleneğin belirli tarihi dönemeçlerini kavramak; aşık tarzı şiir vadisinde kültürümüzün yüz akı sayılabilecek eserler veren saz şairlerini incelemek.


Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr.Üyesi Hayati Yavuzer
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar KÖPRÜLÜ, M. Fuat (1986) Edebiyat Araştırmaları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.

GÜNAY, Umay (1986) Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara

ELÇİN, Şükrü (1997), Halk Edebiyatı Araştırmaları Cilt 1, Ankara
ELÇİN, Şükrü (1997), Halk Edebiyatı Araştırmaları Cilt 2, Ankara

İKÜ Muhan Bali Folkor (Ses) Arşivi
Diğer Kaynaklar  

KÖPRÜLÜ, Mehmed Fuat (1940), XX. Asır Saz Şairleri, İstanbul.

KÖPRÜLÜ, Mehmed Fuat (1940), Türk Saz Şairleri, İstanbul.

ÇOBANOĞLU, Özkul (2000), Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Destan Türü, Ankara

ÖZARSLAN, Metin (2001), Erzurum Aşıklık Geleneği, Ankara


KAYA, Doğan (2000), Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Aşık Tarzı Şiirin Kökenleri Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
2. Hafta Eski Türklerde Ordu Şairleri Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
3. Hafta Kültürel, Siyasi ve Sosyal Hayatın Saz Şiirine Yansımaları Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
4. Hafta XVI-XX: Yüzyıllarda Aşık Tarzı Şiir-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
5. Hafta XVI-XX: Yüzyıllarda Aşık Tarzı Şiir-II Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
6. Hafta XVI-XX: Yüzyıllarda Aşık Tarzı Şiir-III Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
7. Hafta Klasik Şiirin Aşık Tarzı Şiir Üzerindeki Etkileri Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
8. Hafta Aşık Tarzı Şiir Kolları: Emrah Kolu, Şenlik Kolu, Ruhsati Kolu Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
9. Hafta Aşıklığa Geçiş, Bade içme ve Rüya Motifi Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
10. Hafta Ara Sınav
11. Hafta Aşık Fasılları Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
12. Hafta Aşık Tarzı Şiir Geleneğinde İcra ortamları-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
13. Hafta Aşık Tarzı Şiir Geleneğinde İcra ortamları-II Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
14. Hafta Aşık Tarzı Şiirin Geleceği Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
15. Hafta Dönem Sonu Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Aşık Tarzı Şiir Geleneğinin kökenlerini kavrar.
ÖÇ-2Halk hayatı içinde Aşık Tarzı Şiirin işlevlerini tespit eder.
ÖÇ-3Aşıklığa giriş, usta-çırak ilişkisi, mahlas (tapşırma) alma gibi hususların nasıl gerçekleştiğini etüt eder.
ÖÇ-4Aşık fasılları ve bu fasılların İstanbul'da icra edilişine dair tarihi kaynaklara ulaşır.
ÖÇ-5Aşık Tarzı Şiirde Usta Aşık merkezli akımları (Kolları) kavrar; Emrah, Şenlik ve Rusati kollarını değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5