Edebiyat kuramları ve eleştiri hakkında bilgi vererek, edebî metinlerin çözümlenmesini sağlamak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Yakup Çelik
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 12:00-15:00, 1C-01
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Yakup Çelik, 4A-12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Anlatma, tartışma, örnekleme, soru - cevap
Temel Kaynaklar
- Akerson, Fatma Erkman, Edebiyat ve Kuramlar, İthaki Yay., İst. 2010
- Barthes, Roland, Eleştirel Denemeler, YKY, İst. 2013
-Moran, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yay., İst. 2012
- Yücel, Tahsin, Eleştiri Kuramları, İş Bankası Yay., İst. 2007
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kuram ve yöntem hakkında bilgi
vererek tanımlamak.
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Yansıtma Kuramı- I
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Yansıtma Kuramı- I
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Yansıtma Kuramı- II
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Yansıtma Kuramı- II
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Dış Dünyaya ve Topluma Dönük Eleştiri
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Anlatımcılık Kuramı - I
Sözlü Anlatım
8. Hafta
Vize Sınavı
Uygulama
9. Hafta
Anlatımcılık Kuramı - II
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Sanatçıya Dönük Eleştiri
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Yeni Eleştiri
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Rus Biçimciliği
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Yapısalcılık ve ötesi
Sözlü Anlatım
14. Hafta
Esere Dönük eleştiri
Sözlü Anlatım
15. Hafta
Okura Dönük eleştiri
Sözlü Anlatım
16. Hafta
Estetik Yargılar
Sözlü Anlatım
17. Hafta
Final Sınavı
Uygulama
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Öğrenci edebiyat kuramlarını tanımlar.
ÖÇ-2
Edebî eleştiri ve yöntemlerini tanımlar.
ÖÇ-3
Edebiyat kuramlarını öğrenir.
ÖÇ-4
Edebî eleştiri ve yöntemlerini kavrar.
ÖÇ-5
Edebiyat kuram ve yöntemlerini yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.