Bu dersin amacı, Tanzima’tan Cumhuriyet’e kadar olan dönemde Türk roman ve hikâyesini tanımak, incelemek, bu dönem şairlerini karşılaştırmak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Kayhan Şahan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 13.00-15.00, İkü Cats sanal sınıf.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 15.00-15.30, İkü Cats sanal sınıf.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma ve araştırma.
Temel Kaynaklar
Güzin Dino, Türk Romanının Doğuşu
Durali Yılmaz, Roman Sanatı ve Türk Romanının Doğuşu
Berna Moran, Türk Romanına Eeleştirel Bir Bakış, I,II,III
Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Araştırmaları I,II
Ramazan Kaplan, Türk Romanında Köy
Diğer Kaynaklar
A. Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
Cevdet Kudret, Türkçe'de Roman ve Hikâye
Mehmet Kaplan, Hikâye Tahlilleri
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçe'de romanın doğuşu
Anlatım, tartışma.
2. Hafta
Batıdan yapılan tercümelerin etkisi
Araştırma, tartışma.
3. Hafta
Tanzimat dönemi sosyal ve siyasal yapının romana etkisi
Anlatım, tartışma.
4. Hafta
Ahmet Mithat Efendi ve romancılığı
Anlatım, tartışma.
5. Hafta
Namık Kemal ve romancılığı
Anlatım, tartışma.
6. Hafta
Samipaşazade Sezai ve romancılığı
Anlatım, tartışma.
7. Hafta
Servet-i Fünun dönemi romancılığı
Araştırma, tartışma.
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Ara Nesil edebiyatçıları ve roman
Anlatım, tartışma.
10. Hafta
Ara Nesil edebiyatçıları ve roman
Anlatım, tartışma.
11. Hafta
Servet-i Fünun'da Batı tesiri
Anlatım, tartışma.
12. Hafta
Servet-i Fünun dönemi roman dili
Anlatım, tartışma.
13. Hafta
Halit Ziya Uşaklıgil ve roman anlayışı
Anlatım, tartışma.
14. Hafta
Mehmet Rauf ve roman anlayışı
Anlatım, tartışma.
15. Hafta
Mai ve Siyah romanının özellikleri ve etkileri
Araştırma, tartışma.
16. Hafta
Eylül romanının özellikleri ve etkileri
Araştırma, tartışma.
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Final
1
100
ÖÇ-1
Türkçe'de romanın doğuşuyla ilgili bilgi sahibi olur
ÖÇ-2
Tanzimat Dönemi sosyal hayatı ve romanları arasında ilişki kurar
ÖÇ-3
Tanzimat ve Servet-i Fünun dönemi romancı ve hikâyecilerini tanır
ÖÇ-4
Tanzimat, Ara Nesil ve Servet-i Fünun dönemi hikâyecilerini ve eserlerin tanır.
ÖÇ-5
Tanzimat, Servet-i Fünun ve Ara Nesil yazarlarının hikâye ve romanlarını tanır, inceler ve karşılaştırır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.