Bu dersin amacı, şiiri dili, yapısı ve biçemi üzerine inceleme yapmak, şiir metnini çözümlemek ve yorumlamak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Kayhan Şahan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 14:00-16:45, 3D-13
Görüşme Saatleri ve Yeri
Yrd. Doç. Dr. Kayhan Şahan
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, araştırma ve tartışma
Temel Kaynaklar
Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri I-II, Dergâh Yay. İstanbul, 2012.
Bloom, Harold, Etkilenme Endişesi Bir Şiir Teorisi, Metis Yay. İstanbul, 2008
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Şiir ve şiir çözümleme
Anlatım, tartışma.
2. Hafta
Şiirde tarihsellik
Anlatım, tartışma.
3. Hafta
Şiir ve gelenek
Anlatım, tartışma.
4. Hafta
Şiir çözümleme kuramları
Anlatım, tartışma.
5. Hafta
Şiir çözümleme kuramları
Anlatım, tartışma.
6. Hafta
Şiir çözümleme kuramları
Anlatım, tartışma.
7. Hafta
Şiir çözümleme örnekleri
Anlatım, tartışma.
8. Hafta
Vize
ÖDEV1 %20 VE ÖDEV2 %20LİK DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTÜNE SAHİPTİR.
9. Hafta
Şairin hayatı ve şiire etkisi
Anlatım, tartışma.
10. Hafta
Sosyal hayat ve şiire yansıması
Anlatım, tartışma.
11. Hafta
Şiirde üslup incelemesi
Anlatım, tartışma.
12. Hafta
Örnek metin çözümlemesi
Anlatım, tartışma.
13. Hafta
Örnek metin çözümlemesi
Anlatım, tartışma.
14. Hafta
Örnek metin çözümlemesi
Anlatım, tartışma.
15. Hafta
Örnek metin çözümlemesi
Anlatım, tartışma.
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Şiir çözümlemesindeki temel yaklaşımları bilir.
ÖÇ-2
Şiir çözümleme yöntemlerini tartışır, karşılaştırır.
ÖÇ-3
Şiir metnini sosyal ve kültürel bağlamda yorumlar.
ÖÇ-4
Metin incelemesi yapar.
ÖÇ-5
Şiir metni hakkında hüküm verir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.