Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / KÜLTÜR,KONUT VE TASARIM YAKLAŞIMLARI

KÜLTÜR,KONUT VE TASARIM YAKLAŞIMLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0115 KÜLTÜR,KONUT VE TASARIM YAKLAŞIMLARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin, kültür kavramını ve mimari tasarımdaki önemini konut mekanlarının dünyadaki farklı uygulamaları üzerinden kavramalarını ve öğrencilerin çeşitli gelir grupları için yaşanabilir ve kaliteli konut alanları ve birimleri tasarlama yöntemlerinin farkına varmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri PROF.DR.NESLİHAN DOSTOĞLU
Asistanlar YOK
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 13:30 - 16:30, Ataköy Yerleşkesi, D-09
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu, Çarşamba, 09:00 - 12:00, Ataköy Yerleşkesi, D-09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -

Ders teorik olarak sunum şeklinde verilecektir. Öğrencilerin derse katılımlarını sağlamak amacıyla dersler seminer şeklinde tartışma ortamı yaratılarak sürdürülecektir.

Temel Kaynaklar -

Alsaç, Ü., Türk Kent Düzenlemesi ve Konut Mimarlığı, İstanbul: İletişim Yayınları, 1993.

 

Davis, S. (ed.), The Form of Housing, New York: Van Nostrand Reinhold Co., 1977.

 

Güvenç, B., Kültürün ABC’si, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1997.

 

Keleş, R., Kentleşme Politikası, Ankara: İmge Kitabevi, 1996.

 

Lang, J. ve Moleski, W., Functionalism Revisited: Architectural Theory and Practice and the Behavioral Sciences, Surrey: Ashgate Publishing Company, 2010.

 

Lynch, K., The Image of The City, Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1960.

Nystrom, L. (ed.), City and Culture, Cultural Processes and Urban Sustainability, Kalmar: Lenanders Tryckeri, 1999.

 

Rapoport, A., House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, Inc., 1969.

 

Yüksel, Y. D., Konut Mekanı Kavramının Tipolojik Temelleri, İstanbul: İTÜ, 1995.

Diğer Kaynaklar -

Acar, E., Two Essays on Housing, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi, 1979.

 

Alexander, C., Isikawa, S., Silverstein, M., A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, New York: Oxford University Press,1977.

 

Ayan, M., Konut Alanları Tasarım İlkeleri, Ankara: Kent-Koop, Yayın:52, Araştırma: 6, 1985.

 

Broadbent, G., Emerging Concepts in Urban Space Design, London and New York: Van Nostrand Reinhold International, 1995.

 

Kostof, S., The City Assembled, The Elements of Urban Form Through History, London: Thames and Hudson, 1999.

 

Lang, J. et.al., Designing for Human Behavior, Strousburg; PA: Dowden, Hutchinson & Ross, 1974.

 

Moser, G. v.d. (ed.), People, Places and Sustainability, Seattle: Gogrefe & Huber Publishers, 2003.

 

Özer, B., Yorumlar: Kültür, Sanat ve Mimarlık, İstanbul: YEM Yayın, 1993.

 

Rossi, A., The Architecture of The City, Cambridge: M.I.T. Press, 1982.

Sey, Y., “To House the New Citizens: Housing Policies and Mass Housing”, Holod, Renata ve Evin, Ahmet (ed.), Modern Turkish Architecture, Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1984, ss.153-177.

 

Ünügür, S. M., Hacıhasanoğlu, O., Turgut, H. (ed.), Culture & Space in the Home Environment, İstanbul: Dünya Yayıncılık, 1997.

 

Yürekli, H. ve Yürekli, F., Türk Evi: Gözlemler, Yorumlar, İstanbul: Yapı Yayınları, 2007.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin İçerik ve Amaçlarının Açıklanması Derslikte sunum ve tartışma
2. Hafta Kavramlar: Kültür, Konut, Ev, Yuva Derslikte sunum ve tartışma
3. Hafta Konutun Tarih İçindeki Gelişimi Derslikte sunum ve tartışma
4. Hafta Konutun Tarih İçindeki Gelişimi Derslikte sunum ve tartışma
5. Hafta Konutun Tarih İçindeki Gelişimi Derslikte sunum ve tartışma
6. Hafta Mimarlık ve Kültür İlişkisi Bağlamında Geleneksel Türk Evi Derslikte sunum ve tartışma
7. Hafta Konut Alanları Tasarlanırken Ele Alınması Gerekli Faktörler Derslikte sunum ve tartışma
8. Hafta Konut Alanları Tasarlanırken Ele Alınması Gerekli Faktörler Derslikte sunum ve tartışma
9. Hafta Konut Alanları Tasarlanırken Ele Alınması Gerekli Faktörler Derslikte sunum ve tartışma
10. Hafta Çağdaş Konut Tiplerinden Örnekler Derslikte sunum ve tartışma
11. Hafta Çağdaş Konut Tiplerinden Örnekler Derslikte sunum ve tartışma
12. Hafta Çağdaş Konut Tiplerinden Örnekler Derslikte sunum ve tartışma
13. Hafta Çağdaş Konut Tiplerinden Örnekler Derslikte sunum ve tartışma
14. Hafta Değerlendirme Derslikte sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta Final Sınavı Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Etkin bir biçimde okuma, konuşma ve yazma becerilerini elde etme
ÖÇ-2Tarih içinde kentsel ve mimari süreçlerle ilgili bilgi edinme ve yorum yapabilme,
ÖÇ-3Açık ve net soru geliştirme, düşünceyi ifade için soyut kavramları kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme
ÖÇ-4Toplumun maddi ve manevi tüm birikimlerini oluşturan kültür kavramını ve mimari tasarımdaki önemini konut mekanlarının dünyadaki farklı uygulamaları üzerinden kavrama
ÖÇ-5Çeşitli gelir grupları için yaşanabilir ve kaliteli konut alanları ve birimleri tasarlama yöntemlerinin farkına vararak kavrama
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5