Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / İNSAN,ÇEVRE VE MEKAN ARAŞTIRMALARI

İNSAN,ÇEVRE VE MEKAN ARAŞTIRMALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0123 İNSAN,ÇEVRE VE MEKAN ARAŞTIRMALARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
İnsan, Çevre ve Mekan Araştırmaları dersi kapsamında, mimari tasarım çalışmalarına yardımcı olması amacıyla insanın çevre ve mekan algısı üzerine yapılan güncel araştırmalar incelenecektir. Çağımızda insan-çevre-mekan arasında ki ilişkinin tanımlanmasında etkili birden fazla faktörün varlığından söz edilebilir. Örneğin bilgi transferi ve sanal ortamın kullanımında geliştirilen yeni teknolojiler, değişen gündelik hayat ve iş olgusu, mekan algısını etkilemektedir. Bu etkenler dışında küresel ısınma, iklimsel değişiklikler, toplu göçler, kentlerdeki nüfus artışı (değişimi), işsizlik, metropol insanını maruz kaldığı stres,  gibi dış faktörler de mekan ve çevremizin tanımlanmasında etkin rol oynamaktadır. Bu düşünce doğrultusunda; yukarıda bahsi geçen konularda yapılan, mekan-çevre araştırmaları incelenerek; günümüz insan yaşamının, sosyo-kültürel ve fiziki çevre ile karşılıklı etkileşiminde gözlemlenen değişimler ve bunların kentlere, mekan(lar)a ve mimari tasarım girdilerine etkilerinin sorgulandığı bir tartışma ortamı oluşturalacaktır
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DOÇ.DR.EVREN ENGİNÖZ
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Her dönem yeniden belirlenir
Görüşme Saatleri ve Yeri Evren Enginöz, Çarşamba, 09:00-10:00, Ataköy Yerleşkesi, 2-D-07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersde işlenen konular, ilgili makale ve slaytlar yardımıyla desteklenerek aktarılacaktır. Öğrencilerden seçtikleri konu başlığı altında araştırma yapmaları ve elde ettikleri bulgu ve çalışmaları değerlendirerek sunmaları beklenmektedir.
Temel Kaynaklar -
Lang, J., 1987, Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design, New York, Van Nostrand Reinhold Co.
Lynch, K., 1960. The Image of the City, Cambridge, Mass: MIT Press.
Lynch, K., 1977. Growing Up in Cities: Studies of the Spatial Environment of Adolescence in Crakow, Melbourne, Mexico City, Salta, Toluca, and Warszawa, The MIT Press, Cambridge, massachusetts, and London, Englend, UNESCO, Paris,
Rapoport, A., 1969, House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J. Prentice Hall.
Rapoport, A., 2004, Kültür, Mimarlık Tasarım, Yapı Yayınları, ISBN:9758599526
Norberg-Schulz, C. (1979) Genıus Loci, Towards a Phenomenology of Architecture,Rizzoli, Newyork.
Le Corbusier. (1987). The City of Tomorrow and Its Planning, The Architecture Press, London.
Tschumi,B. (1994). The Manhattan Transcripts, Academy Editions,NY.
Ünügür,M.,Hacıhasanoğlu,O.,Turgut,H.,(1997).Culture and Space in Home Environment, Globus-Dünya Basınevi, İstanbul.
Norberg-Schulz, C. (1985) The Concept of Dwelling, On the Way to Figurative Architecture, Electa/Rizzoli, Newyork.
Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri, YEM Yayın-177, İstanbul.
Baudrillard, J., Nouvel,J., (2011). Tekil Nesneler: Mimarlık ve Felsefe, YEM Yayın-178, İstanbul.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersle ilgili genel kavram ve işlenecek konuların tanıtılması
2. Hafta İnsan-çevre-mekan araştırmaları Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
3. Hafta Çevresel Algı Kuramları 1 Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
4. Hafta Çevresel Algı Kuramları 2 Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
5. Hafta Gündelik hayat ve kamusal alanda değişim: Konut-iş kavramları ile bilgi ve maddenin ulaşım hızına bağlı olarak dönüşen mekan Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
6. Hafta Fiziki mekanda/ kamusal alanda temsiliyet değişimi: yeni bilgi transferi, sanal gerçeklik, teknoloji ve akıllı mekanlar Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Yeni metropol insanı ve mekansal örgütlenme; Dersin slaytlar yardımıyla anlatılması ve tartışılması
9. Hafta Öğrenci Sunumları
10. Hafta Öğrenci Sunumları
11. Hafta Öğrenci Sunumları
12. Hafta Öğrenci Sunumları
13. Hafta Öğrenci Sunumları
14. Hafta Öğrenci Sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1çevresel algı kuramlarını öğrenmek
ÖÇ-2Yeni fiziki ortamlarda algı, beden, mekan ilişkilerini sorgulayabilmek
ÖÇ-3Değişen dış faktörler bağlamında yeni fiziki mekanları kurgulayabilmek
ÖÇ-4Değişen gündelik hayat bağlamında konut-ofis-mekan ilişkilerini sorgulayabilmek
ÖÇ-5Araştıran ve her defasında mimari tasarım etkileyen girdileri sorgulayabilen mimar olabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5