Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / AFET KONUTLARI VE TASARIM SORUNLARI

AFET KONUTLARI VE TASARIM SORUNLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0124 AFET KONUTLARI VE TASARIM SORUNLARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Afet Konutları ve Tasarım Sorunları dersi kapsamında, yurdumuzda ve dünyada gerçekleşen afetler sonrasında afetzedelerin barınma, yaşamlarını yeniden kurma aşamasında önemli yer tutan kalıcı konut ve yerleşimlerinde, inşaat ve kullanım sırasında karşılaşılan sorun ve zorlukların neler olduğu değerlendirilerek, tasarım ve üretime ait çözüm bilgileri üzerinden tartışma ortamı oluşturulacaktır. Öğrencilere yurdumuzda ve dünyada, metropollerde veya kırsal kentlerde, inşa edilip şu an içinde yaşanılan afet sonrası konut ve yerleşim örnekleri gösterilecektir. Örneklenen yerleşim çeşitlemelerinde, kullanıcılar tarafından sonradan yapılan eklemeler, değişiklikler, gereksinimlere bağlı yeni mekan çözümlemeleri üzerinden karşılaşılan hem kültürel, sosyo-ekonomik hem de fiziki çevre ile ilgili sorunlar ortaya konacaktır. Belirtilen sorunlar için çözüm yöntemleri, tasarım sürecine ilişkin yeni yaklaşımlar, kullanıcıların tasarım ve inşa etme sürecine doğrudan katılımının sağlanması, kullanım sonrası değerlendirme gibi üzerinde çok tartışılan konularda yapılan yeni araştırma ve bilgiler öğrencilere aktarılacaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DOÇ.DR.EVREN ENGİNÖZ
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri Evren Enginöz, Çarşamba, 10:00-12:00, Ataköy Yerleşkesi, '2-C-11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Öğretim yöntemi olarak; dia ve slaytlar yardımıyla Türkiye'de ve Dünya'da uygulanmış veya çeşitli nedenlerle uygulanamamış örnek tasarım, inşaat ve uygulama kararlarının incelenerek tartışılması,  ele alınan sorunlara göre farklı çözüm yöntemlerinin ders kapsamında irdelenmesi izlenecektir.
Temel Kaynaklar -

Cogito sayı: 20 (1999). Üç aylık Düşünce Dergisi, Deprem Özel Sayısı. Yapı Kredi Yayınları.

Kocaeli Deprem Sempozyumu (2003). Tam Metin Kitabı, Kocaeli Üniversitesi, Kasım.

Karaca, M., Ural, D.N., (1999). ITU-IAHS International Conference on The Kocaeli Earthquake 17 August 1999, Proceedings, ITU, Istanbul.

Enginoz, E.B. (2006)."A Model for Post-disaster Reconstruction: A Case Study in Dinar,Turkey", Post-Disaster Reconstruction, Meeting Stakeholders Interests, pp.187, Florance, Italy, 17-19 May

Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. . Van Nostrand Reinhold Co

Yosuke Hirayama (1999). Housing studies. Volume:15

George W. Doherty (1999). Cross-Cultural Counseling in Disaster Setting. The Australian Journal of Disaster and Trauma studies

Oliver, P. (1987). Housing the Homeless: Dwellings, The House Across The World. Phaidon Press Limited

Namiko Yasuda Mianai (1997). Participatory Process for Upgarding Residential communities in Japan and philippines. International Symposium on city planning.

Enginöz, E. B. (2005). Afet Konutlarında Mimari Tasarım Olgusunun Kullanıcı İhtiyaçları Bağlamında İrdelenmesi . İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü

 Komut, E.M. (2004). Architects and Disasters, UIA Summer School 2004, İzmir,Turkey

 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde konut politikaları. Arz- talep,konut standartları ve kalitesi. Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
2. Hafta Ülkemizde konut sektörü: 1999 öncesi ve sonrası.Türkiye’de konut politikaları ve iyileştirme stratejileri. Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
3. Hafta Acil-hızlı tasarım nedir? Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
4. Hafta Herkes için tasarım- kullanıcı dostu mekanlar Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
5. Hafta Tasarımdan üretime farklı çözüm önerilerinin değerlendirilmesi. Geleneksel konut üretiminden endüstrileşmiş konut yapım teknolojilerine geçiş süreci. Yeni konut yapım teknolojilerinin, deprem bölgelerinde uygulanan örnekler üzerinden incelenmesi Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
6. Hafta Topluluk planlaması ve topluluk vizyonu. Doğal afetlerde toplumun yanıtı, sosyal etkileşim ve katılımının sağlanaması Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
7. Hafta Ara sınav Yazılı sınav
8. Hafta Kullanım sonrası değerlendirme Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
9. Hafta Öğrenci sunumları 1
10. Hafta Öğrenci sunumları 2
11. Hafta Öğrenci sunumları 3
12. Hafta Öğrenci sunumları 4
13. Hafta Öğrenci sunumları 5
14. Hafta Öğrenci sunumları 6
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Afet sonrası konutların tasarımı ve üretimine ait çözüm bilgilerinin öğrenilmesi
ÖÇ-2Yeni mekan çözümleme ve tasarlama pratiğini kazanma
ÖÇ-3Afet konutu tasarım sürecine etki eden faktörleri öğrenme
ÖÇ-4Dış faktörlere göre farklı tasarım ve inşa etme süreçlerini öğrenme
ÖÇ-5Afet konutu tasarımı üzerine ayrıntılı düşünebilme
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5