Afet Konutları ve Tasarım Sorunları dersi kapsamında, yurdumuzda ve dünyada gerçekleşen afetler sonrasında afetzedelerin barınma, yaşamlarını yeniden kurma aşamasında önemli yer tutan kalıcı konut ve yerleşimlerinde, inşaat ve kullanım sırasında karşılaşılan sorun ve zorlukların neler olduğu değerlendirilerek, tasarım ve üretime ait çözüm bilgileri üzerinden tartışma ortamı oluşturulacaktır. Öğrencilere yurdumuzda ve dünyada, metropollerde veya kırsal kentlerde, inşa edilip şu an içinde yaşanılan afet sonrası konut ve yerleşim örnekleri gösterilecektir. Örneklenen yerleşim çeşitlemelerinde, kullanıcılar tarafından sonradan yapılan eklemeler, değişiklikler, gereksinimlere bağlı yeni mekan çözümlemeleri üzerinden karşılaşılan hem kültürel, sosyo-ekonomik hem de fiziki çevre ile ilgili sorunlar ortaya konacaktır. Belirtilen sorunlar için çözüm yöntemleri, tasarım sürecine ilişkin yeni yaklaşımlar, kullanıcıların tasarım ve inşa etme sürecine doğrudan katılımının sağlanması, kullanım sonrası değerlendirme gibi üzerinde çok tartışılan konularda yapılan yeni araştırma ve bilgiler öğrencilere aktarılacaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim yöntemi olarak; dia ve slaytlar yardımıyla Türkiye'de ve Dünya'da uygulanmış veya çeşitli nedenlerle uygulanamamış örnek tasarım, inşaat ve uygulama kararlarının incelenerek tartışılması, ele alınan sorunlara göre farklı çözüm yöntemlerinin ders kapsamında irdelenmesi izlenecektir.
Temel Kaynaklar
-
Cogito sayı: 20 (1999). Üç aylık Düşünce Dergisi, Deprem Özel Sayısı. Yapı Kredi Yayınları.
Kocaeli Deprem Sempozyumu (2003). Tam Metin Kitabı, Kocaeli Üniversitesi, Kasım.
Karaca, M., Ural, D.N., (1999). ITU-IAHS International Conference on The Kocaeli Earthquake 17 August 1999, Proceedings, ITU, Istanbul.
Enginoz, E.B. (2006)."A Model for Post-disaster Reconstruction: A Case Study in Dinar,Turkey", Post-Disaster Reconstruction, Meeting Stakeholders Interests, pp.187, Florance, Italy, 17-19 May
Lang, J. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. . Van Nostrand Reinhold Co
Yosuke Hirayama (1999). Housing studies. Volume:15
George W. Doherty (1999). Cross-Cultural Counseling in Disaster Setting. The Australian Journal of Disaster and Trauma studies
Oliver, P. (1987). Housing the Homeless: Dwellings, The House Across The World. Phaidon Press Limited
Namiko Yasuda Mianai (1997). Participatory Process for Upgarding Residential communities in Japan and philippines. International Symposium on city planning.
Enginöz, E. B. (2005). Afet Konutlarında Mimari Tasarım Olgusunun Kullanıcı İhtiyaçları Bağlamında İrdelenmesi . İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü
Komut, E.M. (2004). Architects and Disasters, UIA Summer School 2004, İzmir,Turkey
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde konut politikaları. Arz- talep,konut standartları ve kalitesi.
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
2. Hafta
Ülkemizde konut sektörü: 1999 öncesi ve sonrası.Türkiye’de konut politikaları ve iyileştirme stratejileri.
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
3. Hafta
Acil-hızlı tasarım nedir?
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
4. Hafta
Herkes için tasarım- kullanıcı dostu mekanlar
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
5. Hafta
Tasarımdan üretime farklı çözüm önerilerinin değerlendirilmesi. Geleneksel konut üretiminden endüstrileşmiş konut yapım teknolojilerine geçiş süreci. Yeni konut yapım teknolojilerinin, deprem bölgelerinde uygulanan örnekler üzerinden incelenmesi
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
6. Hafta
Topluluk planlaması ve topluluk vizyonu. Doğal afetlerde toplumun yanıtı, sosyal etkileşim ve katılımının sağlanaması
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
7. Hafta
Ara sınav
Yazılı sınav
8. Hafta
Kullanım sonrası değerlendirme
Slaytlar yardımıyla dersin anlatılması
9. Hafta
Öğrenci sunumları 1
10. Hafta
Öğrenci sunumları 2
11. Hafta
Öğrenci sunumları 3
12. Hafta
Öğrenci sunumları 4
13. Hafta
Öğrenci sunumları 5
14. Hafta
Öğrenci sunumları 6
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Afet sonrası konutların tasarımı ve üretimine ait çözüm bilgilerinin öğrenilmesi
ÖÇ-2
Yeni mekan çözümleme ve tasarlama pratiğini kazanma
ÖÇ-3
Afet konutu tasarım sürecine etki eden faktörleri öğrenme
ÖÇ-4
Dış faktörlere göre farklı tasarım ve inşa etme süreçlerini öğrenme
ÖÇ-5
Afet konutu tasarımı üzerine ayrıntılı düşünebilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20
Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21
Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22
Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,