Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TASARIMDA KARAR DESTEK SİSTEMLERİ

TASARIMDA KARAR DESTEK SİSTEMLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0126 TASARIMDA KARAR DESTEK SİSTEMLERİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı

Tasarım süreci birçok aşamayı içermektedir. Bu süreçler problemin tanımlanması ve analizi, tasarım alternatiflerinin hazırlanması, hazırlanan alternatiflerin olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmesi ve en uygun çözüme karar vermek olarak sıralanabilir. Bu ders kapsamında, tasarımcıların karar vermelerine yardımcı olan karar destek sisteminde kullanılan araçların arkalarında yatan teoriler incelenecektir. Dersin sonunda, öğrenciler, tasarımda kullanılan mevcut karar destek araçlarını bulmayı, bu araçları incelemeyi ve değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Öğrenciler karar verme sorunlarını ve tasarım sürecini analiz etme konularında da bilgi sahibi olacaklardır. Bu nedenle ders kapsamında karar verme sürecinde hangi aşamada hangi araçların veya tekniklerin kullanılabileceği ve bu araç ve tekniklerin nasıl geliştireleceği anlatılacaktır. Ders kapsamında bir alan çalışması yapılacak olup, bu şekilde mevcut sistemleri kullanarak veya yeni sistemler geliştirerek pratik yapılması sağlanacaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Kullanılan kaynakların bir kısmının Türkçe olmamasından dolayı dersi alacak olan öğrencilerin İngilizce bilgilerinin orta düzeyde olması gerekmektedir.
Öğretim Üyeleri
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Mimarlık Bölümü Bilgisayar Laboratuvarı
Görüşme Saatleri ve Yeri Yrd.Doç.Dr. Emrah TÜRKYILMAZ, Oda 2D-13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Temel bilgilerin aktarımından sonra, küçük uygulamalar gerçekleştirilecektir. Dönem içinde geliştirilecek ve final sınavı olarak teslim edilecek olan alan çalışmasının gelişimi dönem içinde seminerler aracılığıyla aktarılacaktır. Yıliçi sınavı yerine iki adet araştırma ödevi teslim edilecektir. 
Temel Kaynaklar
Friend, J., and Hickling, A., (1997), Planning Under Pressure: The Strategic Choice  Approach. Butterworth-Heinemann, Oxford.
 
Expert Choice, Inc. (1995) User manual: Ecpro for windows: Decision support software, Pittsburgh, USA. 
Moutinho, L., B. Curry, F. Davies and P. Rita (1994) Computer Modelling and Expert Systems in Marketing, Routledge, London
Saaty, T.L. (1981) The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York.
Saaty, T.L. (1981) The Analytic Hierarchy Process, McGraw-Hill, New York.Saaty, T.L. and J.M. Alexander (1989) Conflict Resolution - The Analytic Hierarchy Process, Praeger, new York.
Simon, H.(1960) The New Science of Management Decisions, Harper and Row, New York.
 
Arentze, T.A. (1999) A Spatial Decision Support System for the Planning of Retail and Service Facilities. Ph.D. Thesis. Eindhoven University of Technology.
 
Arentze, T.A., G.L. Lucardie, H. Oppewal, H.J.P. Timmermans (1996) A Functional Decision Table Based Approach to Multi-Attribute Decision Making. Paper presented at the 3rd International Conference on Retailing and Consumer Services Science held in Telfs/Buchen, Austria, 22-25 June, 1996.
 
CODASYL (1982) A modern appraisal of decision tables. Report of the decision table task group of the conference on data systems languages (CODASYL). New York, Association for Computing Machinery (ACM).
 
Lucardie, G.L. (1994) Functional object-types as a foundation of complex knowledge-based systems. Rijswijk, TNO Bouw, Ph.D. thesis.
 
Vanthienen, J. and E. Dries (1994) Illustration of a decision table tool for specifying and implementing knowledge based systems, International Journal on Artificial Intelligence Tools3, 267-288.
 
Vanthienen, J., G. Wets (1994) From decision tables to expert system shells, Data & Knowledge Engineering,13, 265-282.
Witlox, F. (1998) Modelling Site Selection: A relational Approach Based on Fuzzy Decision Tables, Eindhoven University of Technology, Ph.D. thesis.
 
Diğer Kaynaklar
-Mendoza, G.A. and P. Macoun (1999) Guidelines for Applying Multi-Criteria Analysis to the Assessment of Criteria and Indicators. Center for International Forestry Research (CIFOR), Jakarta, Indonesa.
  www.cifor.cgiar.org/acm/methods/toolbox9.html


 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işleyişinin açıklanması Sözlü anlatım
2. Hafta Tasarım kuram ve yöntemleri Sözlü anlatım
3. Hafta Tasarım kuram ve yöntemleri Sözlü anlatım
4. Hafta Tasarım süreci aşamaları Sözlü anlatım
5. Hafta Tasarım süreci aşamaları Sözlü anlatım ve uygulama 1 (mimari tasarımla ilgili bir karar verme probleminin tanımlanması ve açıklanması)
6. Hafta I. Araştırma Ödevi Seminer
7. Hafta Karar destek sistemlerinin yapıları ve işleyişleri Sözlü anlatım
8. Hafta Karar destek sistemlerinin yapıları ve işleyişleri Sözlü anlatım ve uygulama 2 (uygulama 1'de belirlenen probleme uygun sistemin ne olabileceğinin irdelenmesi, yapısının ve işleyişinin belirlenmesi)
9. Hafta Günümüzde kullanılan basit karar destek sistemleri Sözlü anlatım
10. Hafta Günümüzde kullanılan karmaşık karar destek sistemleri Sözlü anlatım
11. Hafta II. Araştırma Ödevi Seminer
12. Hafta Karar destek sistemi geliştirme Uygulama 3 (uygulama 1'de belirlenen probleme uygun karar destek sistemini geliştirmeye başlama)
13. Hafta Karar destek sistemi geliştirme Uygulama 3'e devam edilmesi
14. Hafta Karar destek sistemi geliştirme Uygulama 3'ün teslimi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 30
3 adet uygulama 3 30
Final 1 40


ÖÇ-1Tasarım kuram ve yöntemleri hakkında bilgi edinilmesi
ÖÇ-2Tasarım süreci aşamalarının ileri düzeyde irdelenmesi
ÖÇ-3Tasarım karar destek sistemlerinin yapılarının ve işleyişlerinin kavranması
ÖÇ-4Mevcut karar destek araçlarının kavranması ve kullanılması
ÖÇ-5Mevcut tasarım problemine uygun karar destek sistemlerini geliştirebilme
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5