Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KORUMA PROJESİ I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0301 KORUMA PROJESİ I 2/4/0 SA TÜRKÇE 9
Dersin Amacı
Tarihi bir yapının rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinin ve rölöve raporlarının hazırlanabilmesi için gerekli, ölçme bilgisi, araştırma yöntem ve kaynakları, geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konularında bilgi sahibi olma, tarihi bir yapının, tipoloji, malzeme ve yapım tekniklerinden yola çıkarak benzerleri içerisindeki konumunu değerlendirebilme ve tarihlendirebilme, tarihi bir yapı ile ilgili belge ve fiziksel verilerden yola çıkarak farklı dönemlerin tanımlama konusundaki problemleri çözme becerisine sahip olma, malzeme ve strüktürel bozulmalarla ilgili ileri düzeyde bilgileri değerlendirebilme ve bozulmaların giderilmesinde uygun teknikleri kullanabilme yetkinliklerinin öğrenciye kazandırılması.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Gezi, Öğrenci çalışmalarının tashihi.
Temel Kaynaklar Ahunbay, Z.,2004, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 2004 (3. baskı)
Akın, N.,2004, “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire) Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
Ashurst, J., 2006, Conservation of Ruins (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Ashurst, J.; Ashurst, N., 1988, Practical Building Conservation, English Heritage Technical Handbook (v.1-5), Gower Publishing Ltd
Denslagen, W., 1994, Architectural Restoration in Western Europe: Controversy and Continuity, Amsterdam,
Dimes, F.G.; Ashurst, J., 1998, Conservation of Building and Decorative Stone (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 2nd edition
Bektaş, C., 1992, Koruma-Onarım, İstanbul, YEM Yay.
Erder, C.,1999, Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı)
Erder, C.,2007, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı)
Erder, C., 1977,“Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara, s. 167-190.
Ersen, A.; Güleç, A.; Alkan, N. (danışmanlar), 2008, KUDEB Yönetmeliği ve Evrensel Koruma İlkeleri Çerçevesinde Bakım-Onarım İzinleri, Kriterleri-Önerileri, İBB KUDEB Restorasyon ve Konservasyon Laboratuvarı Yayınları:1
Feilden, B., 2003, Conservation of Historic Buildings, Third Edition (Conservation of Historic Buildings), Architectural Press, 3rd edition
Forsyth, M., 2007, Structures & Construction in Historic Building Conservation (Historic Building Conservation), Wiley-Blackwell
Forsyth, M., 2007, Understanding Historic Building Conservation (v. 1), Wiley-Blackwell; 1st edition
Forsyth, M., 2008, Materials & Skills for Historic Building Conservation (v. 3), Wiley-Blackwell
Ersen, A.,1996,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”, Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., s. 125-127.
Hearn, M. F. (Ed.), 1995, The Architectural Theory of Viollet-le-Duc. Readings and Commentary, Boston MIT, 1990 (1995/3.baskı).
ICOMOS (Ed.), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, Monuments and Sites I, Münih
Jokilehto, J., 2002, History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Tapan, M., 2007, Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul, Mimarlar Odası, 2007.
Torraca, G., 1988, Porous Materials Building: Materials Science for Architectural Conservation, ICCROM; 3rd. ed edition
Weaver, M., 1997, Conserving Buildings: Guide to Techniques and Materials, Revised Edition (Paperback), Wiley; 1st edition
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders Tanıtımı Anlatım
2. Hafta Belirlenen Yapı ile ilgili Araştırma Eleştiri ve Değerlendirme
3. Hafta Alan Gezisi- Alan Çalışmalarının Tamamlanması Eleştiri ve Değerlendirme
4. Hafta Rölöve ve Analiz Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
5. Hafta Rölöve ve Analiz Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
6. Hafta Rölöve ve Analiz Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
7. Hafta Rölöve ve Analiz Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
8. Hafta I. Ara Jüri I. Ara Jüri
9. Hafta Restitüsyon Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
10. Hafta Restitüsyon Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
11. Hafta Restitüsyon Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
12. Hafta II. Ara Jüri II. Ara Jüri
13. Hafta Restorasyon ve Yeniden Kullanım Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
14. Hafta Restorasyon ve Yeniden Kullanım Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
15. Hafta Restorasyon ve Yeniden Kullanım Çalışmaları Eleştiri ve Değerlendirme
16. Hafta Final Jürisi
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Projeler 2 30
Derse Devam / Katılım 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Tarihi bir yapının rölöve çizimlerinin bilimsel yöntemlerle hazırlanabilmesi için gerekli ölçme bilgisi sahibi olma.
ÖÇ-2Tarihi bir yapının restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanabilmesi için gerekli araştırma yöntemleri ve kaynakları, geleneksel malzeme ve yapım teknikleri konularında bilgi sahibi olma.
ÖÇ-3Tarihi bir yapının, tipolojik karşılaştırmalarını yapabilme, malzeme ve yapım tekniklerinden yola çıkarak benzerleri içerisindeki konumunu değerlendirebilme ve tarihlendirebilme, tarihi bir yapı ile ilgili belge ve fiziksel verilerden yola çıkarak farklı dönemlerin tanımlama konusundaki problemleri çözme becerisine sahip olma.
ÖÇ-4Malzeme ve strüktürel bozulmalarla ilgili ileri düzeyde bilgileri değerlendirebilme ve bozulmaların giderilmesinde uygun teknikleri kullanabilme.
ÖÇ-5Tarihi bir yapının hasarlarını ve koruma sorunlarını tespit edebilme ve bunların giderilmesine yönelik olarak uygun koruma yaklaşımlarını ve restorasyon tekniklerini belirleyebilme.
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5