Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KORUMA KURAMI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0304 KORUMA KURAMI 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Koruma kuramı dersi kapsamında koruma fikrinin tarihsel gelişimi: Antikite ve Ortaçağda anıt korumaya yaklaşımlar; Fransız Devrimi ve ardından geliştirilen koruma yaklaşımları; 19.yüzyılda tek yapı restorasyonu konusunda yeni eğilimler: Fransa’da Viollet-le-Duc’ün öncüleri, Viollet-le-Duc’ün yayınları, düşünceleri ve uygulamalarından örnekler üzerinde tartışmalar, İngiltere’de tek yapı korumanın öncüsü mimarlar, düşünürler ve örgütlerin tek yapı restorasyonu konusundaki yaklaşımları ve Fransa’daki durumla karşılaştırmalar; İtalya’da ilk arkeolojik restorasyon çalışmaları (Pompei ve Herculaneum kazıları); İtalya’da tarihi restorasyon ve üzerine eleştiriler; sanayileşme ve koruma; koruma kuramında yeni görüşlere neden olan toplantılar ve sonuçları; Boito, Annoni, Giovannoni ve yeni görüşler; Carta Del Restauro, Atina Tüzüğü; Venedik Tüzüğü ve koruma kuramına getirdiği temel yenilikler; Dünya Savaşları ve tek yapıdan tarihi çevre korumaya doğru gelişim; ICOMOS’un kuruluşu ve görevleri; korumada otantiklik kavramı (Nara Konferansı); somut olmayan mirasın korunması, tarihi kentsel peyzaj, vb. yeni kavramlar ile Türkiye’de korumaya güncel yaklaşımların koruma kuramı çerçevesinde tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
Temel Kaynaklar Ahunbay, Z.,                Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 2004 (3. baskı)

 
Akın, N.,                      “Osman Hamdi Bey, Asar-ı Atika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine”, Osman Hamdi Bey ve Dönemi, İstanbul 1993, s. 233-239.
 
Akın, N.,                     “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire) Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
 
-----------                      Atina Anlaşması (Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009.
 
Bakırer, Ö.,                “Vakfiyelerde Binaların Tamiratı ile İlgili Şartlar ve Bunlara Uyulması”      Vakıflar Dergisi, sayı 10, s. 113-126.
 
Bektaş, C.,                 Koruma-Onarım, İstanbul, YEM Yay., 1992.
 
 Erder, C.,                   Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı); 1999 (2.baskı).
 
 
 Erder, C.,                   Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı); 2007
                                   (Genişletilmiş 2.baskı)                                  
 
 
Erder, C.,                    “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190.
 
Erdoğan, M.,               “Osmanlı Devrinde Anadolu Camilerinde Restorasyon Faaliyetleri”, Vakıflar Dergisi, sayı:7, 1968, s. 149-205.
 
Ersen, A.,                    “Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”, Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127.
 
 
Gülsün, H.,                  “Osmanlı Mimarlığında Onarım İlkeleri Var mıydı?” , 9. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Bildiriler, Cilt 2, Ankara 1995, s. 207-210.
 
Hearn, M. F. (Ed.)       The Architectural Theory of Viollet-le-Duc. Readings and Commentary, Boston MIT, 1990 (1995/3.baskı).
 
ICOMOS (Ed.)           International Charters for Conservation and Restoration, Monuments and Sites I, Münih 2001.
 
Jokilehto, J.,                A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann, İngiltere 1999.
 
Kuban, D.,                  “Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro”, Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152.
 
 Kuban, D.,                 “Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”, Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354.
 
 Kuban, D.,                 Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
 
Kunter, H. B.,             “Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda    Tatbik Edilmiş Olan Esaslar”, Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267.
 
Madran, E.,                 Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, Ankara, 2002.
 
Madran, E.,                  Osmanlı İmparatorluğu’nun Klasik Çağlarında Onarım Alanının Örgütlenmesi, 16.-18. Yüzyıllar, ODTÜ Mimarlık Fak. yay., Ankara 2004.
 
Madran, E. ve N. Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB
                                    Mimarlar Odası yay., Ankara 2005.
 
Madran, E. ve N.Özgönül (Ed.), International Documents Regarding the Preservation
Cultural and Natural Heritage, ODTÜ Mimarlık Fak. yay., Ankara 1999.
 
Midant, J.P.,                Au Moyen Âge avec Viollet-le-Duc, Paris, 2001.
 
Murphy, K. D.,             Memory and modernity: Viollet-le-Duc at Vézelay, University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 2000.
 
Orgun, M. Z., “Hassa Mimarları”, Arkitekt12, 1938, s. 333-342.
 
Özdemir, R.,               “Osmanlı Döneminde Dini ve Sosyal Yapıların İnşası ve Tamiratı Üzerine Bazı Bilgiler”, TAÇ Dergisi, Cilt 2, sayı 6, Temmuz 1987, s. 23-29.
 
Ruskin, J.,                   The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956.
 
Tapan, M.,                  Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul, Mimarlar Odası, 2007.
 
Turan, Ş.,                    Osmanlı Teşkilatında Hassa Mimarları, DTCF Tarih
                                               Araştırmaları Dergisi I/1, Ankara 1963, s. 157-202.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kültür varlığı; Anıt; Sit; Somut miras; Soyut miras; Restorasyon vb. kavramların tanımı; Anıt ölçütleri. Ders Anlatımı, Tartışma
2. Hafta Tek yapı korumanın tarihi gelişimi. Ders Anlatımı, Tartışma
3. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: FRANSA. Ders Anlatımı, Tartışma
4. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: İNGİLTERE. Ders Anlatımı, Tartışma
5. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: İTALYA. Ders Anlatımı, Tartışma
6. Hafta Osmanlı İmparatorluğu’nda Hassa Mimarları Ocağı ve tamirat işleri; Cumhuriyet’le birlikte korumanın yasal ve örgütsel yönlerindeki değişimler. Ders Anlatımı, Tartışma
7. Hafta ARA SINAV.
8. Hafta Korumada önem taşıyan uluslararası ilk tüzükler: Carta Del Restauro; Atina Anlaşması; Venedik Tüzüğü. Ders Anlatımı, Tartışma
9. Hafta Venedik Tüzüğü; Uluslararası koruma örgütleri: ICOMOS; Europa Nostra vd.leri. Ders Anlatımı, Tartışma
10. Hafta Türkiye’de korumanın yasal ve örgütsel durumunun incelenmesi. Ders Anlatımı, Tartışma
11. Hafta Y.Kurul İlke Kararları; çeşitli koruma karar ve uygulamalarının restorasyon kuramları açısından değerlendirilmesi. Ders Anlatımı, Tartışma
12. Hafta ICOMOS’un korumayla ilgili yayınladığı çeşitli tüzükler, belgeler. Ders Anlatımı, Tartışma
13. Hafta UNESCO Dünya Miras Listesi; Türkiye’den listeye dahil olan alanlar ve sorunları. Ders Anlatımı, Tartışma
14. Hafta Seminer ödevleri sunumları. Öğrenci Sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 30


ÖÇ-1Tek yapı koruma ve tarihi çevre koruma konularında ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-2Koruma ile ilgili restorasyon kuramları, ulusal ve uluslararası düzenlemeler ve çağdaş koruma ilkeleri ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3Koruma kuramları ile ilgili yayınlanmış ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmaları araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-4Koruma kuramları ile ilgili edindiği bilgi birikimini kullanarak özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma,
ÖÇ-5Tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5