Tarihi çevre koruma bağlamında, tarih içinde kent ve kentleşme kavramı ile tarihi yerleşmelerin tarih içindeki gelişminin öğrenciler tarafından özümsenerek öğrenilmesi ve iyi anlaşılması gerekmektedir. Bu ders kapsamında; tarih içinde kent kavramı ve biçimlenişi kronolojik olarak etkenlerle birlikte detaylı olarak incelenmekte, kent planlama ve kentsel tasarımda geçmişten günümüze etkili olmuş farklı kentsel mekan kuram ve yaklaşımları, kenti oluşturan öğeler, farklı kentsel çözümleme yöntemleri, kent morfolojisi ve mimari tipoloji, çok katmanlı kentler, kent arkeolojisi ve kent tarihi konuları ele alınıp detaylı olarak ve örneklerle irdelenmekte ve tartışılmaktadır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09:00-12:00, Sınıf No: 1-C-16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 13:00-15:00, Oda No: 2-C-01
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Kuramsal anlatım ve tartışma
Temel Kaynaklar
- Broadbent, G. (2005), Emerging Concepts in Urban Space Design, Taylor &Francis Group, London and New York.
- Jacobs, J. (1961) The Life and Death of American Cities, New York: Vintage Books.
- Larkham, P.J. (1996), Conservation and the City, Routledge, London-New York.
- Cullen, G. (2007, 1961), The Concise Townscape, Architectural Press, Elsevier.
- Ahunbay, Z. (2009) Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul.
- Howard, E. (1965, 1898), Garden Cities of Tomorrow, Cambridge, MIT Press.
-Kelbaugh, D. (2007), 'Typology: An Architecture of Limits', Urban Design Reader, (ed. Matthew Carmona and Steve Tiesdell), Architectural Press, s.83-97.
-Krier, R. (1984, 1979), Urban Space, Academy Editions, London.
- Krier, R. (2006) 'Typological and Morphological Elements of Concept of Urban Space', Designing Cities, Critical Readings in Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s.323-339.
- Lynch, K. (1960), The Image of the City, Cambridge, MA: MIT Press.
- Lynch, K. (1981), Theroy of Good City Form, Cambridge, MA: MIT Press.
- Panerai P., Castex J. , Depaule J.C., Samuels, I. (2004), Urban Forms, The Death and Life of the Urban Block, Architectural Press.
- Sitte, C. (1945), The Art of Building Cities: City Building According to Artistic Fundamentals, Reinhold Publishing Corp.
Diğer Kaynaklar
- Cohen, N. (1999), Urban Conservation, The MIT Press, Cambridge, Massachusettes.
- Lefebvre, H. (1999), Writings on Cities, Blackwell Publishers Inc.
- Ashworth, G.J. (2006), 'Conservation as Preservation or as Heritage: Two Paradigms and Two Answers', Designing Cities, Critical Readings on Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s. 243-253.
- Norberg-Schulz, C. (2006), 'The Phenomenon of Place', Designing Cities, Critical Readings in Urban Design, (ed. Alexander Cuthbert), Blackwell Publishing, s.116-127.
-Kostof, S. (2007), The City Shaped, Urban Patterns and Meanings Through History, Thames and Hudson.
- Kostof, S. (1992), The City Assembled, The Elements of Urban Form, Through History, Thames and Hudson.
- Kuban, D. (2000), Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, YEM Yayın, İstanbul.
-Kuban, D. (2001), Türkiye'de Kentsel Koruma - Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
- Mumford, L. (1961), The City in History: Its Origins, Its Transformations, and Its Prospects, New York: Hartcourt, Brace and World.
- Okyay, İ. (2001), Fransa'da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, YEM Yayın, İstanbul.
-Petruccioli, A. (2008), Bellek Yitiminin Ardından - Akdeniz İslam Kent Dokusunun Öğrettikleri, YEM Yayın, İstanbul.
- Rossi, A. (2006), Şehrin Mimarisi (çev. Nurdan Gürbilek), Kanat Kitap 44, Sanat Dizisi 2.
- Vance Jr., E. (1990), The Contunuing City, Urban Morphology in Western Civilization, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders programının tanıtımı ve ödev konularının belirlenmesi
Kuramsal anlatım ve tartışma
2. Hafta
Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 1,
'İlk Yerleşmeler'
Kuramsal anlatım ve tartışma
3. Hafta
Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 2,
'Klasik Dönemde Planlama'
Kuramsal anlatım ve tartışma
4. Hafta
Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 3,
'Orta Çağ Kenti'
Kuramsal anlatım ve tartışma
5. Hafta
Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 4,
'Rönesans Kenti'
Kuramsal anlatım ve tartışma
6. Hafta
Endüstrileşme Öncesi Kent Biçiminin Tarihi - 5,
'İslam Kenti'
Kuramsal anlatım ve tartışma
7. Hafta
Endüstrileşme Sonrası Kent Kuram ve Kavramları-1
Kuramsal anlatım ve tartışma
8. Hafta
Endüstrileşme Sonrası Kent Kuram ve Kavramları-2
Kuramsal anlatım ve tartışma
9. Hafta
Kentsel Morfoloji ve Mimari Tipoloji
Kuramsal anlatım ve tartışma
10. Hafta
Çok Katmanlı Kentler ve Kentsel Arkeoloji
Kuramsal anlatım ve tartışma
11. Hafta
Kent Tarihi Çalışmaları,
Kuramsal anlatım ve tartışma
12. Hafta
ARA SINAV
ARA SINAV
13. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum ve tartışma
14. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Tarih içinde kent ve kentleşme kavramı ile tarihi yerleşmelerin tarih içindeki gelişiminin öğrenciler tarafından özümsenerek öğrenilmesi ve anlaşılması.
ÖÇ-2
Dünyada kabul görmüş önemli kent kuramları, kentsel analiz yöntemleri ve konuyla ilgili ileri seviyede güncel kavramların, öğrencinin kuramsal bilgi dağarcığına katılması ve farklı eski kültürlerle ilgili farkındalık yaratılması.
ÖÇ-3
Kent kuramları ile ilgili seçilen bir konuda, kuramsal boyutlarda ele alarak araştırma yapma, özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma.
ÖÇ-4
Konuyla ilgili seminer, konferans gibi etkinlikleri takip ederek katılma, bilimsel ve eleştirel bir bakış açısıyla etkinlik raporları hazırlama.
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20
Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21
Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22
Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,