Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ

TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0316 TARİHİ YAPILARDA MALZEME SORUNLARI VE KORUMA TEKNİKLERİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 5
Dersin Amacı
Tarihi yapılarda kullanılan malzemeler, malzemelerin türlerine göre ve yapıdaki konumlanmalarına göre problemlerinin saptanmasında ve belgelenmesinde kullanılan yöntemler, malzeme koruma ve restorasyonda kullanılan teknik ve yöntemler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, tarihi yapılardaki malzemelerin ve problemlerinin tespitine yönelik analizlerin laboratuvar ortamında gerçekleştirilmesi, malzeme restorasyon tekniklerinin uygulamalı olarak tanıtılması, malzeme bozulmalarını, tanı ve koruma yöntemlerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme, ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme yeterliliklerinin öğrenciye kazandırılması.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 10.00:13.00, Ataköy Yerleşkesi 2B-16 nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Doç.Dr. Ege Uluca Tümer, Pazartesi, 10.00-12.00, 2C-11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Laboratuvar, Gezi, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar Ashurst, J., 2006, Conservation of Ruins (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Ashurst, J.; Ashurst, N., 1988, Practical Building Conservation, English Heritage Technical Handbook (v.1-5), Gower Publishing Ltd
Dimes, F.G.; Ashurst, J., 1998, Conservation of Building and Decorative Stone (Butterworth-Heinemann Series in Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 2nd edition
Ersen, A.; Güleç, A.; Alkan, N. (danışmanlar), 2008, KUDEB Yönetmeliği ve Evrensel Koruma İlkeleri Çerçevesinde Bakım-Onarım İzinleri, Kriterleri-Önerileri, İBB KUDEB Restorasyon ve Konservasyon Laboratuvarı Yayınları:1
Feilden, B., 2003, Conservation of Historic Buildings, Third Edition (Conservation of Historic Buildings), Architectural Press, 3rd edition
Forsyth, M., 2007, Structures & Construction in Historic Building Conservation (Historic Building Conservation), Wiley-Blackwell
Forsyth, M., 2007, Understanding Historic Building Conservation (v. 1), Wiley-Blackwell; 1st edition
Forsyth, M., 2008, Materials & Skills for Historic Building Conservation (v. 3), Wiley-Blackwell
Jokilehto, J., 2002, History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann; 1st edition
Torraca, G., 1988, Porous Materials Building: Materials Science for Architectural Conservation, ICCROM; 3rd. ed edition
Weaver, M., 1997, Conserving Buildings: Guide to Techniques and Materials, Revised Edition (Paperback), Wiley; 1st edition
 
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin Tanıtımı Ders
2. Hafta Tarihi yapılarda malzeme kullanımı, tarihi yapı malzemelerinin özellikleri ve kaynakları, Tarihi yapılarda malzeme özelliklerinin tespit edilmesinin koruma çalışmalarındaki önemi, Ders, laboratuvar uygulaması
3. Hafta Tarihi bir yapıda malzeme örneklerinin toplanma süreci ve yapılması gerekli olan laboratuvar analizlerin tanıtılması: gözeneklilik, dayanıklılık, harç bileşenleri analizleri vb. Ders, laboratuvar uygulaması
4. Hafta Malzeme ve strüktürde bozulma sebepleri: İklimsel bozulma sebepleri, depremler ve tarihi yapılar, Botanik, biyolojik ve mikrobiyolojik bozulma sebepleri, böcekler ve diğer zararlılar, insan kaynaklı bozulma sebepleri, tarihi yapıların iç yapısı Ders, laboratuvar uygulaması, Dönem Ödevi’nin dağıtılması
5. Hafta Koruma mimarının görevleri: tespit etme ve raporlama, araştırma, analiz ve kaydetme, tarihi yapılar için koruyucu bakım, yangın ve güvenlik, tarihi yapıların sıhhileştirilmesi Ders, laboratuvar uygulaması
6. Hafta Yapı ve malzeme koruma teknikleri: Yağmur suyunun uzaklaştırılması ve fazla nemin uzaklaştırılması, yeniden derzleme, sıva yenileme, çatı ve baca onarımı, yapı çevresindeki sorun kaynaklarının tespiti ve giderilmesi, Ders, laboratuvar uygulaması
7. Hafta Yapı ve malzeme koruma teknikleri (devam): doğramacılık ve demircilik işleri, Ders, laboratuvar uygulaması
8. Hafta Koruma konusunda başarılı birkaç uygulamanın gezilmesi Gezi, Gezi Raporunun Teslimi
9. Hafta Sınav Vize Sınavı, laboratuvar uygulaması
10. Hafta Başlıca taş türleri ve bu türlerde görülen bozulmalar, taş bozulmaları için kullanılan koruma teknikleri Ders, laboratuvar uygulaması
11. Hafta Taş bozulmaları için kullanılan koruma teknikleri (devam), kagir yapıların temizliği, korunması ve konsolidasyonu Ders, laboratuvar uygulaması
12. Hafta Ahşap türleri, ahşapta görülen bozulmalar, koruma teknikleri, Ders, laboratuvar uygulaması
13. Hafta Tarihi harç ve sıva türleri, bozulmalar ve koruma teknikleri Ders, laboratuvar uygulaması
14. Hafta Tarihi yapılarda tuğla kullanımı, ateş tuğlası ve kerpiç tuğlada bozulma ve koruma teknikleri, Metalin farklı kullanımları, bozulma türleri, bakım ve onarım uygulamaları Ders, Dönem Ödevi Teslimi
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 15
Kısa sınav(lar) 6 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 15
Derse Devam / Katılım 1 5
Gezi 1 5
Final 1 30


ÖÇ-1Tarihi yapılarda ve korumada kullanılan tarihi yapı malzemelerinin özellikleri ve kaynakları, taş, tuğla, harç, ahşap ve metal ağırlıklı olmak üzere tarihi yapı malzemelerinin ve strüktürlerin bozulma süreçleri konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-2malzemelerin türlerine göre ve yapıdaki konumlanmalarına göre problemlerinin saptanmasında ve belgelenmesinde kullanılan yöntemler, malzeme koruma ve restorasyonda kullanılan teknik ve yöntemler konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-3Venedik Tüzüğü’nün koruma teknikleri konusundaki kriterleri ışığında, sağlamlaştırma, bütünleme, yenileme, yeniden yapma, temizleme, taşıma yöntemleri, geleneksel ve yeni teknikler konularında kuramsal düzeyde bilgi sahibi olma.
ÖÇ-4tarihi yapılardaki malzemelerin ve problemlerinin tespitine yönelik analizlerin laboratuvar ortamında gerçekleştirilmesi, temel tarihi yapı malzemelerinin (taş, tuğla, harç, ahşap ve metal) onarım ve koruma tekniklerini, malzeme bozulmalarını, tanı ve konservasyon yöntemlerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
ÖÇ-5Ders kapsamında öğrenciye kazandırılan kuramsal bilgi ve beceriler ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5