Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / SÜRDÜRÜLBİL. TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ

SÜRDÜRÜLBİL. TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0218 SÜRDÜRÜLBİL. TASARIM VE YAŞAM DÖNEMİ DEĞERLENDİRMESİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı
Yapılar yaşam süreleri boyunca; insanların barınma ihtiyacını karşılamanın yanı sıra; kullanıcıların konfor koşullarını da sağlamak durumundadır. Konfor koşullarını sağlamada yapma alt sistemlerle tüketilen enerji miktarının artışına bağlı olarak; kullanılan enerji kaynaklarının azalması, bu kaynaklarda dış ülkelere bağımlı olunması, enerji tüketimi sonucu ortaya çıkan gazların insan sağlığına verdiği zararlar, hava kirliliğinin artması ve buna bağlı olarak oluşan küresel ısınma sorunları önemli hale gelmiştir. Bütün bunlara dayanarak; gerekli konfor koşullarını sağlayan, minimum enerji tüketen yapıların üretilmesi ve işletilmesi gerekmektedir. Minimum enerji tüketen yapıların üretilip, işletilebilmesinde; tasarım evresinde verilen kararlar büyük ölçüde etkilidir. Bu bağlamda, sürdürülebilir tasarımın önemi, sürdürülebilir tasarım ve ekonomi, yaşam dönemi değerlendirmesi, yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı, sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri konularında öğrencileri bilgilendirmek, farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetlerini değerlendirebilme becerisi kazandırmak dersin amaçlarını oluşturmaktadır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri PROF. DR. ESRA BOSTANCIOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Yrd.Doç.Dr. Esra Bostancıoğlu, 2.B.02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, öğrenci sunumları, tartışma ve sınav
Temel Kaynaklar  

 -          Yeang,K., 2006. Ecodesign- A Manual for Ecological Design, Wiley-Academy, Great Britain.
-          Sev, A., 2009. Sürdürülebilir Mimarlık, Yapı Endüstri Merkezi, YEM Yayın-155, İstanbul.
Diğer Kaynaklar  

 -          Bakos, G.C., 2000, Insulation protection studies for energy saving in residential and tertiary sector, Energy Buildings, 31, 251–259. 17
-          Bayazit, N. Dulgeroglu, Y. Yilmaz, Z. and Ciraci, M., 1992, Standards of Collective Housing Projects: Residence, Physical Environment, Building Economics, Tubitak Engineering Research Group, Project No: 703.
-          Berköz, E. and Küçükdoğu, M.Ş., v.d., 1995, “Enerji Etkin Konut ve Yerleşme Tasarımı (Energy Efficient House and Urban Design”, Ankara, TUBITAK-INTAG 201, Research Report.
-          Bostancioglu, E., 2010, “Effect of Building Shape on a Residential Building’s Construction, Energy and Life Cycle Costs”, Architectural Science Review, 53-4, 441-467.
-          Caldas, L., 2002, Evolving three-dimensional architecture form: an application to low-energy design, in: J.S. Gero (Ed.), Artificial Intelligence in Design’02, Kluwer, Dordrecht, Netherlands, 351–370.
-          Cengel, Y.A., 1998, “Heat Transfer: A Practical Approach”, New York, McGraw Hill.
-          Chwieduk, D., 2003, Towards sustainable-energy buildings, Applied Energy, 76, 211–217.
-          Environment 2010: Our Future, Our Choice A Sixth Environment Action Programme of the European Community 2001–2010 (http://ec.europa.eu/environment/air/pdf/6eapbooklet_en.pdf).
-          Izoder, Association of Thermal Insulation, Waterproofing, Sound Insulation and Fireproofing Material Producers, Suppliers and Applicators, web page, http://www.izoder.org.tr.
-          Jedrzejuk, H. and Marks, W., 2002, Optimization of shape and functional structure of buildings as well as heat source utilisation. Partial problems solution, Building and Environment, 37(11), 1037–1043.
-          Jedrzejuk, H. and Marks, W., 2002, Optimization of shape and functional structure of buildings as well as heat source utilisation example, Building and Environment, 37(12), 1249–1253.
-          Karagöz, N., 2004, Investigation and Evaluation of Thermal Insulation Between Two Walls in Dwellings, Master Thesis, Institue of Science and Technology, Uludag University, Bursa.
-          Life Cycle Cost Analysis Handbook, 1999, State of Alaska- Department of Education and Early Development, 1st edition. State of Alaska
-          Manioğlu, G., 2002, Heating Economics and Life Cycle Cost, Ph.D. Thesis, Institue of Science and Technology, Istanbul Technical University, Istanbul.
-          NBS Handbook 13, 1980, Energy Conservation in Building: An Economics Guidebook for Investment Decisions, U.S. Department of Commerce.
-          Ogershok, D. (edited by), 2005, 2005 National Building Cost Manual, 29th edition, Craftsman Book Company, 4–19.
-          Ougarghi, R. and Krarti, M., 2006, Building shape optimization using neural network and genetic algorithm approach, ASHRAE Transactions, 112, part 1, 484–491.
-          Peippo, K. Lund, P.D. and Vartiainen, E., 1999, Multivariate optimization of design trade-offs for solar low energy buildings, Energy and Buildings, 29(2), 189–205.
-     Picken, D., Ilozor, B. D., (2003) Height and construction costs of buildings in Hong Kong, Construction Management and Economics, volume 21, 107-111.
-          Sezer, F.S., 2005, Progress of Thermal Insulation Systems in Turkey and Exterior Wall Insulation Systems in Dwellings, Journal of Uludag University Faculty of Engineering and Architecture, 10(2), 79–85.
-          The library of construction and installation unit prices in Turkey, web page, www.birimfiyat.net Turkish Standard Number 825 (TS 825), Thermal Insulation Requirements for Buildings, Turkish Standards Institution, Ankara, 2008.
-          U.S. Energy Information Administration, Independent Statistics and Analysis, web page, http://www.eia.doe.gov.
-          Wang, W. Rivard, H. and Zmeureanu, R., 2006, Floor shape optimization for green building design, Advanced Engineering Informatics, 20, 363–378.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin kapsamının tanıtılması Anlatım
2. Hafta Sürdürülebilir tasarımın önemi Anlatım
3. Hafta Sürdürülebilir tasarım ve ekonomi Anlatım
4. Hafta Yaşam dönemi değerlendirmesi Anlatım
5. Hafta Yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı Anlatım
6. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
7. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
8. Hafta Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri Anlatım
9. Hafta Farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetleri açısından değerlendirilmesi Anlatım
10. Hafta Farklı özelliklere sahip binaların yaşam dönemi maliyetleri açısından değerlendirilmesi Anlatım
11. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
12. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
13. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
14. Hafta Öğrenci Sunumları- Konu ile ilgili mevcut çalışmaların değerlendirilmesi ve tartışma Öğrenci sunumları ve tartışma
15. Hafta Final Sınavı Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 60
Final 1 40


ÖÇ-1Sürdürülebilir tasarım ve ekonomi arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-2Yaşam dönemi değerlendirmesi ve yaşam dönemi maliyeti yaklaşımı hakkında bilgi sahibi olma
ÖÇ-3Sürdürülebilir tasarımda etkili tasarım parametreleri hakkında bilgi sahibi olma, elde ettiği bilgiyi girişim ve tasarım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma
ÖÇ-4Sürdürülebilir tasarım, yaşam dönemi değerlendirmesi ve yaşam dönemi maliyeti hakkında elde ettiği bilgileri yapı üretim sürecine aktararak yaptığı değerlendirme ve analizler ile, uygun teknikleri kullanarak özgün sonuçlar elde edebilme becerisine sahip olma
ÖÇ-5Sürdürülebilir ve ekonomik tasarım yapabilmek için gerekli stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5