Bu ders kapsamında tasarım organizasyonunun kurumsal yapısı, tasarım bürolarında uygulanan organizasyon modelleri, tasarım organizasyonunda kurumsal düzeyde gerçekleştirilen planlama, insan kaynakları yönetimi, temin yönetimi, finansman ve maliyet yönetimi, kalite yönetimi, iletişim yönetimi işlevleri ile proje düzeyinde gerçekleştirilen yönetimsel işlevler kapsamında; kapsam yönetimi, zaman yönetimi, maliyet yönetimi, temin yönetimi, iletişim yönetimi, risk yönetimi, değişiklik yönetimi, kalite yönetimi, organizasyon yönetimi konuları ele alınacaktır. Ayrıca genel olarak proje teslim/temin yaklaşımları ele alındıktan sonra farklı proje teslim sistemlerinin ve farklı sözleşme tiplerinin tasarım süreci yönetimine ve tasarım kalitesine etkileri, tasarım organizasyonunun proje ekibindeki rolü ve ilişkileri, proje teslim sürecinde izlenen konvansiyonel süreç ya da hızlandırılmış süreç yaklaşımlarının tasarım kalitesine etkileri, tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan enformasyon ve enformasyonu sağlayan yapı ve araçlar (IS ve IT) ve bunların tasarım kalitesine etkileri konuları üzerinde durulacaktır.
Gary, C., Hughes, W., 2001, Building Design Management, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Strasiowski, F.A., Burstein, D., 1994, Total Quality Management For the Design Firm, John Wiley & Sons Inc., USA.
Walker, A., 1984, Project Management In Construction, Granada Publishing.
Tunstall, G., 2000, Managing the Building Design Process, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Thompson, A., 1999, Architectural Design Procedures, Architectural Press, UK.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin öğrencilere sunumu ve konulara genel giriş
2. Hafta
Tasarım organizasyonunun kurumsal yapısı, tasarım bürolarında uygulanan organizasyon modelleri
3. Hafta
Tasarım organizasyonunun kurumsal yapısı, tasarım bürolarında uygulanan organizasyon modelleri
4. Hafta
Tasarım organizasyonunda kurumsal düzeyde gerçekleştirilen planlama ve insan kaynakları yönetimi,
5. Hafta
Tasarım organizasyonunda kurumsal düzeyde gerçekleştirilen temin yönetimi, finansman ve maliyet yönetimi
6. Hafta
tasarım organizasyonunda kurumsal düzeyde gerçekleştirilen kalite yönetimi ve iletişim yönetimi
7. Hafta
Proje düzeyinde kapsam yönetimi, zaman yönetimi, maliyet yönetimi, kalite yönetimi
8. Hafta
proje düzeyinde organizasyon yönetimi, temin yönetimi, risk yönetimi
9. Hafta
proje düzeyinde iletişim yönetimi, değişiklik yönetimi
10. Hafta
Ara sınav
11. Hafta
Proje teslim/temin yaklaşımları, sözleşme tipleri, tasarım süreci yönetimine ve tasarım kalitesine etkileri,
12. Hafta
Tasarım organizasyonunun proje ekibindeki rolü ve ilişkileri, proje teslim sürecinde izlenen konvansiyonel süreç ya da hızlandırılmış süreç yaklaşımlarının tasarım kalitesine etkileri
13. Hafta
Tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan enformasyon ve enformasyonu sağlayan yapı ve araçlar (IS ve IT) ve bunların tasarım kalitesine etkileri
14. Hafta
Konuların genel değerlendirilmesi
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
50
Final
1
30
ÖÇ-1
Tasarım bürolarında uygulanan organizasyon modellerine ilişkin bilgi sahibi olma
ÖÇ-2
Tasarım organizasyonunda kurumsal düzeyde ve proje düzeyinde gerçekleşen yönetimsel işlevleri anlama ve değerlendirebilme
ÖÇ-3
Proje teslim sistemlerinin ve sözleşme tiplerinin kaliteye etkilerini anlayabilme, değerlendirebilme ve kaliteyi yükseltici stratejiler geliştirebilme becerisine sahip olma
ÖÇ-4
Tasarım organizasyonunun proje ekibindeki rolü ve ilişkileri, proje teslim sürecinde izlenen yaklaşımların tasarım kalitesine etkilerini değerlendirebilme ve strateji geliştirebilme becerisine sahip olma
ÖÇ-5
Tasarım sürecinde ihtiyaç duyulan enformasyon, enformasyonu sağlayan yapı ve araçlar (IS ve IT) ve bunların tasarım kalitesine etkileri hakkında bilgi sahibi olma
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20
Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21
Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22
Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,