Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI

KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0411 KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı
Dersin amacı, kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamaları, batı deneyimleri ve Türkiye’deki son dönem yasal-kurumsal yapılanmaya ilişkin gelişmeler eşliğinde detaylı olarak irdelemek, süreç ve uygulamaları anlamayı mümkün kılarak, araştırma becerisini, bilgi ve becerileri aktarabilme yetkinliğini kazandırabilmektir. Bu bağlamda, işgücü kayıpları ve kent merkezlerine etkileri, değişen kent ekonomilerinin toplumsal ve mekânsal izdüşümleri, değişen işgücü yapısı ve yeni orta sınıf, emek piyasasındaki kutuplaşma ile oluşan yeni kent yoksulları, korunaklı yerleşmelerle tetiklenen mekânsal ayrışma ve dışlanma, kent merkezlerinin yeniden yapılanması ve soylulaşma gibi yeni sosyal-mekânsal biçimlenmeler ve süreçler Türkiye’den ve dünyadan örneklerle ele alınmaktadır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri PROF. DR. EVRİM TÖRE
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 09:00-12:00
Görüşme Saatleri ve Yeri YRD.DOÇ.DR.EVRİM TÖRE, 2D13, Perşembe
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

 -Görsel örneklerle destekli ders anlatımı,

-İlgili kaynakların (makaleler, plan ve projeler) araştırılması, değerlendirilmesi, tartışılması

-Kentsel dönüşüm örneklerinin araştırılması, raporlanması, sunulması ve tartışılması
Temel Kaynaklar  
Couch, C., Fraser, C. and Percy, S. (2003). Urban Regeneration in Europe. Blackwell.
Duru, B. ve Alkan, A. (der. ve çev.) (2002). 20. Yüzyıl Kenti. Ankara: İmge Kitabevi.- 
Evans, G. (2005). "Measure for Measure: Evaluating the Evidence of Culture’s Contribution to Regeneration". Urban Studies.  01, 959–983.
Hall, T. (1998). Urban Geography. Routledge.
İBB (2009) İstanbul 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.  
İMP (2006) İstanbul 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.
Kocabaş, A. (2006). Kentsel Dönüşüm (/Yenileş(tir)me). Literatür Yayınları.
Montgomery, J. (2004) "Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration. Part 2: A Review of Four Cultural Quarters in the UK, Ireland and Australia". Planning Practice & Research. 3-31.
Özdemir, D. (der.) (2011). Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları.
Pacione, M. (2009). Urban Geography . Taylor and Francis Group.
Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group.
Thorns, D.C. (2010). Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam. SOYAK Yayınları
Williams, G. (2003). The Enterprising City Centre: Manchester’s development challenge. Taylor and Francis Group.
Diğer Kaynaklar  

Alver, K. (2007) Steril Hayatlar: Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler. Hece Yayınları.
Bali, R. (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a: Yeni Seçkinler, Yeni mekanlar, Yeni Yaklaşımlar, İletişim Yayınları.
Harvey, D. (2000). Umut Mekanları. Metis Yayınları.
Kurtuluş, H. (2005). İstanbul’da Kentsel Ayrışma. Bağlam Yayınları.
Redfern,  P. A. (2003). What Makes Gentrification ‘Gentrification’? Urban Studies, Vol. 40, No. 12, 2351–2366.
Şen, B. (2006). Kentsel Gerilemeyi Aşmada Çelişkili Bir Süreç Olarak Soylulaştırma: Galata Örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı. İstanbul.
Uzun, C. N. (2001). Gentrification in İstanbul: A Diagnostic Study. Netherlands Geographical Studies. Utrecht.
İlgili kanun ve yönetmelikler

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders içeriği ve akışıyla ilgili bilgilendirme, Kaynakça listesinin aktarılması, okumaların paylaşılması, Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları sözlü anlatım
2. Hafta Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları sözlü anlatım
3. Hafta Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları okuma parçalarının derste tartışılması
4. Hafta Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları, Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar okuma parçalarının derste tartışılması sözlü anlatım
5. Hafta Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar okuma parçalarının derste tartışılması
6. Hafta Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar okuma parçalarının derste tartışılması
7. Hafta Vize Vize
8. Hafta Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler sözlü anlatım
9. Hafta Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler sözlü anlatım incelenen plan ve projelerin derste tartışılması
10. Hafta Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler incelenen plan ve projelerin derste tartışılması
11. Hafta Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması öğrencilerin sunumları ve tartışma
12. Hafta Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması öğrencilerin sunumları ve tartışma
13. Hafta Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması öğrencilerin sunumları ve tartışma
14. Hafta Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması öğrencilerin sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 30


ÖÇ-1Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansılamaları konusunda bilgi edinme, kavrama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-2Sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-3Kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamalar konusunda bilgi edinme ve anlama, kentsel dönüşümün kentsel tasarım, planlama, ekonomi gibi alanlarla ilişkileri konusunda eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-4Kentsel dönüşüm/kentsel yeniden canlandırma politikaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-5Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler konusunda bilgi edinme, anlama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-6Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-7Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde sözlü, yazılı ve görsel olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20 Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29PÇ 30PÇ 31PÇ 32PÇ 33PÇ 34PÇ 35PÇ 36PÇ 37PÇ 38PÇ 39PÇ 40
ÖÇ 1                                        
ÖÇ 2                                        
ÖÇ 3                                        
ÖÇ 4                                        
ÖÇ 5                                        
ÖÇ 6                                        
ÖÇ 7