KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
MIMY0411
KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI
3/0/0
SA
TÜRKÇE
7
Dersin Amacı
Dersin amacı, kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamaları, batı deneyimleri ve Türkiye’deki son dönem yasal-kurumsal yapılanmaya ilişkin gelişmeler eşliğinde detaylı olarak irdelemek, süreç ve uygulamaları anlamayı mümkün kılarak, araştırma becerisini, bilgi ve becerileri aktarabilme yetkinliğini kazandırabilmektir. Bu bağlamda, işgücü kayıpları ve kent merkezlerine etkileri, değişen kent ekonomilerinin toplumsal ve mekânsal izdüşümleri, değişen işgücü yapısı ve yeni orta sınıf, emek piyasasındaki kutuplaşma ile oluşan yeni kent yoksulları, korunaklı yerleşmelerle tetiklenen mekânsal ayrışma ve dışlanma, kent merkezlerinin yeniden yapılanması ve soylulaşma gibi yeni sosyal-mekânsal biçimlenmeler ve süreçler Türkiye’den ve dünyadan örneklerle ele alınmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. EVRİM TÖRE
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 09:00-12:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
YRD.DOÇ.DR.EVRİM TÖRE, 2D13, Perşembe
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Görsel örneklerle destekli ders anlatımı,
-İlgili kaynakların (makaleler, plan ve projeler) araştırılması, değerlendirilmesi, tartışılması
-Kentsel dönüşüm örneklerinin araştırılması, raporlanması, sunulması ve tartışılması
Temel Kaynaklar
Couch, C., Fraser, C. and Percy, S. (2003). Urban Regeneration in Europe. Blackwell.
Duru, B. ve Alkan, A. (der. ve çev.) (2002). 20. Yüzyıl Kenti. Ankara: İmge Kitabevi.-
Evans, G. (2005). "Measure for Measure: Evaluating the Evidence of Culture’s Contribution to Regeneration". Urban Studies. 01, 959–983.
Hall, T. (1998). Urban Geography. Routledge.
İBB (2009) İstanbul 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.
İMP (2006) İstanbul 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.
Kocabaş, A. (2006). Kentsel Dönüşüm (/Yenileş(tir)me). Literatür Yayınları.
Montgomery, J. (2004) "Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration. Part 2: A Review of Four Cultural Quarters in the UK, Ireland and Australia". Planning Practice & Research. 3-31.
Özdemir, D. (der.) (2011). Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları.
Pacione, M. (2009). Urban Geography . Taylor and Francis Group.
Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group.
Thorns, D.C. (2010). Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam. SOYAK Yayınları
Williams, G. (2003). The Enterprising City Centre: Manchester’s development challenge. Taylor and Francis Group.
Diğer Kaynaklar
Alver, K. (2007) Steril Hayatlar: Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler. Hece Yayınları.
Bali, R. (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a: Yeni Seçkinler, Yeni mekanlar, Yeni Yaklaşımlar, İletişim Yayınları.
Harvey, D. (2000). Umut Mekanları. Metis Yayınları.
Kurtuluş, H. (2005). İstanbul’da Kentsel Ayrışma. Bağlam Yayınları.
Redfern, P. A. (2003). What Makes Gentrification ‘Gentrification’? Urban Studies, Vol. 40, No. 12, 2351–2366.
Şen, B. (2006). Kentsel Gerilemeyi Aşmada Çelişkili Bir Süreç Olarak Soylulaştırma: Galata Örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı. İstanbul.
Uzun, C. N. (2001). Gentrification in İstanbul: A Diagnostic Study. Netherlands Geographical Studies. Utrecht.
İlgili kanun ve yönetmelikler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriği ve akışıyla ilgili bilgilendirme, Kaynakça listesinin aktarılması, okumaların paylaşılması, Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları
sözlü anlatım
2. Hafta
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları
sözlü anlatım
3. Hafta
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları
okuma parçalarının derste tartışılması
4. Hafta
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları, Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar
okuma parçalarının derste tartışılması
sözlü anlatım
5. Hafta
Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar
okuma parçalarının derste tartışılması
6. Hafta
Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar
okuma parçalarının derste tartışılması
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler
sözlü anlatım
9. Hafta
Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler
sözlü anlatım
incelenen plan ve projelerin derste tartışılması
10. Hafta
Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler, plan ve projeler
incelenen plan ve projelerin derste tartışılması
11. Hafta
Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
12. Hafta
Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
13. Hafta
Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
14. Hafta
Amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle Kentsel Dönüşümün dünya örnekleri üzerinden çok yönlü biçimde ele alınması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
30
ÖÇ-1
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansılamaları konusunda bilgi edinme, kavrama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-2
Sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-3
Kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamalar konusunda bilgi edinme ve anlama, kentsel dönüşümün kentsel tasarım, planlama, ekonomi gibi alanlarla ilişkileri konusunda eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-4
Kentsel dönüşüm/kentsel yeniden canlandırma politikaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-5
Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler konusunda bilgi edinme, anlama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-6
Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-7
Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde sözlü, yazılı ve görsel olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20
Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21
Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22
Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,