Bu dersin kapsamında, peyzaj düzenleme ve park tasarımı kavramları ile bu düzenleme ve tasarımların kent hayatı içindeki işlevleri işlenecektir. Yeşil alan tasarımı yaparken gerekli olan toprak bilimi ekoloji ile ilgili temel bilgiler verilecektir. Peyzaj düzenleme ve park tasarımı yaklaşımları hakkında güncel örnekler gösterilecektir. Kentsel alan düzenlemede kullanılan en önemli park elemanlarının ve doğal bitkilerin hangileri olduğu anlatılacaktır. Park mimarisinin tarihten günümüze kadar olan gelişimi hakkında bilgi verilecektir. Dersin sonunda peyzaj tasarımı kavramının bir doğa ve kültür ürünü olduğunun keşfedilmesi hedeflenmektedir. Peyzaj tasarımın kentleşmenin bir parçası olduğu kavramı Ders süresi içerisinde anlatılmaya çalışılacaktır. Ayrıca, kentsel yerleşmelerde yeşil alanların rolü üzerinde de durulacaktır. Dersin sonunda bir alan çalışması ile öğrenilen kavramların uygulaması yaptırılacaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
-Temel bilgilerin aktarımından sonra, çeşitli seminerler gerçekleştirilecektir. Dönem içinde gerçekleştirilecek iki adet araştırma ödevi, yıl içi sınavı yerine değerlendirilecektir. Dönem içinde geliştirilmeye başlanan küçük ölçekli bir kentsel park peyzaj projesi, final sınavı olarak yıl sonunda teslim edilecektir.
Temel Kaynaklar
Eldem, S.H., (1976), “Türk Bahçeleri, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara.
Booth, N.K, (1983), “Basic Elements of Landscape Architectural Design”
The Garden Book, (2003), Phadion Pres Limited, London.
Akdoğan, G., (1974), “Bahçe ve Peyzaj Sanatı Tarihi”, A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayını, Ankara.
Moughtin,C., Shirley, P., (2005), "Urban Design: Green Dimensions", Architectural Press,UK
Buell, L.,(2010), “Ecological Urbanism and/as Urban Metaphor, Ecological Urbanism, edt. Mostafavi M., Doherty, G., Lars Müller Publishers, Germany
Cohen, P.S., Naginski, E.,(2010), “The Return of Nature”, Ecological Urbanism, edt. Mostafavi M., Doherty, G., Lars Müller Publishers, Germany.
Doherty, G., (2010), “There’s More to Green than Meets the Eye: Green Urbanism in Bahreyn”, Ecological Urbanism, edt. Mostafavi M., Doherty, G., Lars Müller Publishers, Germany.
Bava, H., Behrens, E., Craig, S., Wall, A., (2010), “Greenmetropolis”, Ecological Urbanism, edt. Mostafavi M., Doherty, G., Lars Müller Publishers, Germany.
Schuiten, L., (2010), “Vegetal City: Dreaming the Green Utopia”, Ecological Urbanism, edt. Mostafavi M., Doherty, G., Lars Müller Publishers, Germany.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin işleyişinin açıklanması
Sözlü anlatım
2. Hafta
Peyzaj düzenleme-temel bilgiler
Sözlü anlatım
3. Hafta
Peyzaj düzenleme-temel bilgiler
Sözlü anlatım
4. Hafta
Peyzaj düzenleme-temel bilgiler
Seminer 1
5. Hafta
Yeşil tasarım, ekoloji ve sürdürülebilir tasarım
Sözlü anlatım
6. Hafta
Yeşil tasarım, ekoloji ve sürdürülebilir tasarım
Sözlü anlatım
7. Hafta
I. Araştırma Ödevi
I. ara sınav olarak değerlendirilecektir.
8. Hafta
Yeşil tasarım, ekoloji ve sürdürülebilir tasarım
Seminer 2
9. Hafta
Peyzaj yapıları,parklar ve güncel kentsel peyzaj çalışmaları
Sözlü anlatım
10. Hafta
Peyzaj yapıları, parklar ve güncel kentsel peyzaj çalışmaları
Sözlü anlatım
11. Hafta
II. Araştırma Ödevi
II. ara sınav olarak değerlendirilecektir.
12. Hafta
Peyzaj yapıları, parklar ve güncel kentsel peyzaj çalışmaları
Seminer 3
13. Hafta
Peyzaj tasarımı: araştırma, analiz ve projelendirme
Sözlü anlatım
14. Hafta
Peyzaj tasarımı: araştırma, analiz ve projelendirme
Sözlü anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
2
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Peyzaj düzenleme hakkında temel bilgilerin kazandırılması
ÖÇ-2
Yeşil tasarım, ekoloji ve sürdürülebilir kentsel tasarım hakkında bilgi edinilmesi ve kullanılması
ÖÇ-3
Güncel kentsel peyzaj çalışmalarını tanımak ve kent parkları üzerinden irdeleyebilmek
ÖÇ-4
Peyzaj tasarımı ve kentsel tasarım ilişkisini analiz edebilmek ve uygulamaya aktararbilmek
ÖÇ-5
Peyzaj tasarımının araştırma, analiz ve projelendirme aşamalarını ilişkilendirerek bir kentsel park peyzaj tasarımı projesini gerçekleştirebilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık kuramı ile tasarım yöntemleri ve felsefesi alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma.(BİLGİ)
PÇ-2
Toplumsal ve kültürel coğrafya, mekan ve zaman kavramları alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ
PÇ-3
İnsan – çevre – davranış olguları çerçevesinde insan / toplum ve yapılı fiziksel çevre arasındaki ilişki alanında eleştirel ve özgün üretim yapılabilecek bilgiye sahip olma. (BİLGİ)
PÇ-4
Mimari tasarım ve diğer bilgi alanlarından edindiği deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme, özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-6
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı mimari tasarım bilgisini kullanabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
PÇ-7
Mimarlık kavramları çerçevesinde mimarlık ürünlerini analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-8
Mimari tasarım, mimarlık kuramı ve yapı üretimi ile toplum bilimleri, psikoloji, felsefe, ekonomi – politik gibi diğer beşeri bilimler arasında ilişki kurabilme yetkinliğine sahip olma.(YETKİNLİK)
PÇ-9
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
PÇ-10
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-11
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-12
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-13
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-14
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-15
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-16
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-17
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-18
Proje ve yapım yönetiminde süre yönetimi ve denetimi, maliyet planlaması ve denetimi, risk yönetimi, örgütsel \ yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-19
Proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerinde yönetimsel etkinliğe yardımcı olacak klasik ve çağdaş yönetim görüşleri ile yönetimde insan ilişkileri hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-20
Kendi alanında kazanmış olduğu deneyimi yeni alanlara yönlendirebilme ve stratejiler üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-21
Yapım yönetimi alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak, uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-22
Proje ve yapım süreci ile ilişki kurabilme, analiz etme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-23
Bir mimari projenin Yapım Yönetimi ve Teknolojisi alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-24
Taşıyıcı sistemlerin temel ilkeleri, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma
PÇ-25
Mimarın proje ve yapım yönetiminde üstlendiği yönetim görevleri ve yönetim etkinliğini arttıracak yaklaşım, model ve teknikler hakkında bilgi sahibi olma,
PÇ-26
Karmaşıklaşan binanın etkin ve doğru kullanımını sağlamak için tasarım aşamasından uygulama ve daha sonra işletme aşamasına kadar olan süreçte bina üst sistemini oluşturan alt sistemleri ve bina teknolojisiyle olan ilişkileri hakkında bilgi edinme ve bu ilişkiler çerçevesinde doğru değerlendirme yapabilecek eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-27
Mimari mühendislik alanında kazandığı donanımı proje başlangıç, tasarım ve yapım süreçlerine aktararak uygulayabilme becerisine sahip olma,
PÇ-28
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik ve yangın koruma, bölücü sistemler, yapı kabuğu, bina servis sistemleri) geliştirme ve değerlendirme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-29
Bir mimari projenin Mimari mühendislik alanında vermesi gereken stratejik kararları alabilme ve özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-30
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma
PÇ-31
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-32
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-33
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-34
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-35
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-36
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-37
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-38
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-39
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-40
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,