Bu dersin amacında, iletişim, grafik tasarım, görsel iletişim tasarımı alanlarında tasarım olgusunun kavramsal olarak ele alınması, göstergelerin yorumlanması, üretilmesi veya işaretleri anlama süreçlerini içeren faktörlerin sistematik biçimde incelenmesi sağlanacaktır. Öğrenciler; reklamlar, afiş, simgeler, piktogramlar vb. göstergeler aracılığıyla semiyotik çözümlemeler yapmayı öğrenecektir.
Bu ders, örgün olarak planlanmıştır. Anlatım, sunum, ödev ve yüzyüze olarak işlecektir. Sözlü anlatım ve uygulama şeklinde devam edecektir.
Temel Kaynaklar
-Ders Notları, Sunum ve örnekler.
Grafik Tasarım Kuramı- H.Armstrong
Görsel İletişim ve Grafik Tasarım - T.Uçar
Göstergebilime Giriş - F.Akerson
Görsel Göstergebilim / İmgenin Anlamlandırılması - Günay ve Parsa.
İletişim ve Grafik Tasarım- E.Becer
Yaratıcı Tasarımın Temelleri-Ambrose ve Harris
Semboller Nasıl Okunur? C-Gibson
Diğer Kaynaklar
-Cats Platformundaki Yaratıcı Kaynaklar.
-Milliyet Sanat Dergisi
-Sanat Dünyamız
-Gazete Oksijen, Sanat eki.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma. Semiyoloji nedir? Dersin konuları ve kullanım alanları.
Teorik
2. Hafta
İletişim, görsel iletişim ve uygulama alanları.
Teorik
3. Hafta
Tasarım, yaratıcılık ve semiyotik anlayış. Sanat örnekleri.
Peirce, Saussure, Barthes’ın kuramları ve tanımlar.
Teorik
6. Hafta
Peirce, Saussure, Barthes’ın kuramları ve tanımlar
devam.
Teorik
7. Hafta
Ara sınav
Ara sınav
8. Hafta
Peirce, Saussure, Barthes’ın kuramları üzerinden çözümlemeler.
Teorik
9. Hafta
Semboller ve görsel kimlik.
Teorik
10. Hafta
Resim ve reklam birlikteliği ile çözümlemeler.
Teorik
11. Hafta
Proje bilgilendirmesi.
Teorik
12. Hafta
Proje ve çözümlemeler.
Teorik
13. Hafta
Proje ve çözümlemeler.
Teorik
14. Hafta
Final
Final
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1.Görsel iletişim tasarımının başlıca elemanlarını öğrenir.
ÖÇ-2
2. Görsel dilin anlatım şekillerini en iyi biçimde kullanma yeteneğine sahip olacaktır.
ÖÇ-3
3. Semiyoloji alanında disiplinler arası yenilikçi görsel içerikler üretir.
ÖÇ-4
4. Semiyolojiye ait becerileri öğrenerek göstergeleri çözümler, çevresel ve toplumsal sorunlara projeler üretir.
ÖÇ-5
5. Mesajını iletmesi için görsel dilin anlatım gücünü kullanma şekillerini inceler ve tasarımına aktarır.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1. Eğitim aldıkları konuyla ilgili sektörde başarılı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak.
PÇ-2
PÇ 2. Grafik tasarımcı olarak yetiştirilen öğrenciler, reklam ve grafik ajanslarında, matbaalarda, fotoğraf stüdyolarında ve ayrıca büyük kuruluşların kurumsal iletişim bölümlerinde istihdam edilecek ve aranan tasarım elemanları olarak çalışacak biçimde yetiştirileceklerdir.
PÇ-3
PÇ 3. Değişen ve gelişen toplum dinamiklerine uygun olarak Grafik Tasarım Programı sürekli yenilenme ve çağdaş olanı yakalamak hedefindedir.
PÇ-4
PÇ 4.Grafik Tasarım Programı'nın hedefleri, temel sanat kavramları ve grafik tasarımlarında bu kavramların uygulama ve sentezlerini, çeşitli grafik tasarım problemlerinin çözümüne yönelik çalışmalarını da kapsamaktadır. Derslerde hem teorik hem de uygulamalı konular ele alınacaktır.
PÇ-5
PÇ 5. Eğitimin her aşamasında bilim, teknoloji ve sanatsal değerler doğrultusunda özgünlük, anlatım gücü, bilimsel metodun uygulanması, çözümleme ve malzeme kullanabilme becerisi doğrultusunda eğitim verilecektir.
PÇ-6
PÇ 6. Program çağın getirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilen, yurtdışı eğitim programları ile aynı paralelde ilerleyen bir program olması hedeflenmektedir.
PÇ-7
PÇ 7. Türkiye'deki diğer üniversitelerde olduğu gibi çağın gereksinimlerine göre kendini yenileyen, üreten, üretim sürecinin içinde yer alan, bunun yanında akademik çalışmalar yapan bir programdır.
PÇ-8
PÇ 8. Grafik alanında eğitim görmüş öğretim elemanları, program öğrencileri ile yüksekokulumuzun grafik çalışmalarını yürütmekte, üniversitemiz grafik çalışmalarına gerek danışmanlık gerekse öğrencileri ile tasarımlar üreterek katkıda bulunmaktadırlar.
PÇ-9
PÇ 9. Teknik kavramları irdeleyerek tasarım olgusunu sorgulayan ve düşünerek tasarlama eylemini yaşam biçimi haline dönüştüren öğrenciler yetiştirmek.
PÇ-10
PÇ 10. Reklam verenlerin reklam, halkla ilişkiler ve pazarlama bölümlerinde çalışabilecek yeterliliğe ulaşacak ön bilgiye sahip olmak.